ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

tror du har helt fel med att Nikon kommer fortsätta att sälja D700 o D3x i nåon längre utsträckning. Vem vill köpa D3x för som är dyrare o mindre upplösning samt ingen filmning eller ens sensorrengöring som tex D800 har?
Jag tror knappast att Nikon inte kommer ge ut en ny D3x Typ D4x för pro kunderna som behöver ett robust hus samt filmning. Att tro att dom kommer ersätta D3x med bara D800 o D4 det tror inte jag på.
Hur många kunder tror du det finns idag som skulle köpa D3x idag? dom har dödat marknaden för den kameran ska den leva vidare så kommer dom behöva komma med en D4x allt annat är ologiskt.
Jag hade själv en D3x fin kamera på många sätt men sålde den pga storlek o otymplighet, D800 kommer passa perfekt istället för den. Tack Nikon har lagt en order på D800.

Nikon sa uttryckligen att D700 fortsätter att säljas (till ett lägre pris), D3X nämnde de däremot inte. Det kan ju röra sig om något så enkelt som att de har en hög med osålda D700 som de vill bli av med, men förmodligen ligger det lite mer baktanke i det. Det kan till exempel vara ett sätt att i någon mån (rent prismässigt) fylla tomrummet med den ännu frånvarande D400/D9000, dels kanske en liten försöksballong av typen "undrar hur stort intresset egentligen är för en lite billigare men klent specad FX-kamera".

Jag personligen tror inte på en D4X, alltså en ny högmegapixelkamera med extra allt. Jag tror sådana kameror till största delen har spelat ut sin roll. För att ta ett exempel: jag misstänker att du hellre kör en D800 än en teoretisk D4X - fullstor kamera med i övrigt samma sensor som D800. Eller för att dra frågan ett steg till: Hur hade en sensor (inom rimliga gränser :) i en D4X behövt se ut för att du hellre skulle köpa den istället för den mindre och lättare D800? Jag tvivlar på att de kan bygga en sådan sensor (med rimlig ekonomi) idag.

Först Eos 5D Mark II och nu D800 och framöver deras troliga efterföljare har nog tagit så mycket av det möjliga kundunderlaget för en D4X att den blir svår att bygga och få ekonomi i att sälja.

tror du har helt fel med att Nikon kommer fortsätta att sälja D700 o D3x i nåon längre utsträckning. Vem vill köpa D3x för som är dyrare o mindre upplösning samt ingen filmning eller ens sensorrengöring som tex D800 har?
Jag tror knappast att Nikon inte kommer ge ut en ny D3x Typ D4x för pro kunderna som behöver ett robust hus samt filmning. Att tro att dom kommer ersätta D3x med bara D800 o D4 det tror inte jag på.
Hur många kunder tror du det finns idag som skulle köpa D3x idag? dom har dödat marknaden för den kameran ska den leva vidare så kommer dom behöva komma med en D4x allt annat är ologiskt.
Jag hade själv en D3x fin kamera på många sätt men sålde den pga storlek o otymplighet, D800 kommer passa perfekt istället för den. Tack Nikon har lagt en order på D800.

Nikon kommer att sälja D700 och D3X till lagret är slut precis som det fortfarande går att köpa D90 trots att D7000 finns. Givetvis kommer inte D3X att säljas i många exemplar efter det att D800 kommit.

Tiotusenkronorsfrågan är om Canon och Nikon kommer att ersätta 1Ds Mk III och D3X med Mk IV och D4X. Vad är det en D4X skall ge förutom ett större och ännu tåligare hus som inte en D800 har? Ännu fler MP? 2K video? Ett helt nytt AF-system? Det är helt enkelt svårt att se att fotografer i studio och för landskapsfoto samt för proffsvideo på fältet skulle behöva en D4X på 48 MP för 74990 kr på Cyberphoto lanserad i januari 2013.

Tiotusenkronorsfrågan är om Canon och Nikon kommer att ersätta 1Ds Mk III och D3X med Mk IV och D4X. Vad är det en D4X skall ge förutom ett större och ännu tåligare hus som inte en D800 har? Ännu fler MP? 2K video? Ett helt nytt AF-system? Det är helt enkelt svårt att se att fotografer i studio och för landskapsfoto samt för proffsvideo på fältet skulle behöva en D4X på 48 MP för 74990 kr på Cyberphoto lanserad i januari 2013.

För inte allt för länge sedan skrev du att det inte var så många som behövde en D800 med 36MP heller (och att den var ointressant för dig eftersom den bara har 4 bps), men den kameran kom ändå och intresset för den verkar tämligen stort (från din sida också eftersom du beställt en) ...

Det är nog inte alls omöjligt att det kommer en D4X om något år och som bygger på en uppskalad sensor av samma typ som sitter i Sony A77.

Nikon kommer att sälja D700 och D3X till lagret är slut precis som det fortfarande går att köpa D90 trots att D7000 finns. Givetvis kommer inte D3X att säljas i många exemplar efter det att D800 kommit.

Nu har jag också sett videon med Matte :) Jag hade fel när jag sa att Nikon inte nämnde D3x - my bad!

I synnerhet Eos 1Ds Mark II fyllde ju ett stort behov när den kom - fullformat, hög upplösning (på den tiden), snabb, stryktålig. Det var helt enkelt den ultimata universialkameran. Dyr, men klarade allt en yrkesfotograf (eller entusiast) kunde begära med den tidens teknik. Den samtida Eos 1D Mark II var en utmärkt sport- och presskamera, men var lite lågupplöst (8 MP) för den som tog annonsbilder, mode osv. D3 och D3s med sina 12 MP och Eos 1D Mark III och IV är utmärkta press- och sportkameror och har gradvis arbetat sig upp i upplösning så de också fungerar som universialkameror.

Idag är efterföljarna till Eos 1D - Eos 1D X och Nikon D4 - rätt ok som universialkameror de med. Inte för alla förstås, men för betydligt fler än sina föregångare. Intressant nog har de nu nått upp i ungefär likvärdig upplösning som gamla 1Ds Mark II hade.

Så, det är nog en mycket mindre grupp idag som inte klarar sig med en D4, utan behöver den stryktåligheten och (delar av) den snabbheten kombinerat med upplösningen hos en D800. Hos Canon så har Eos 5D för många fotografer varit ett givet alternativ framför 1Ds Mark III.

Målgruppen för stora super-kan-allt-kameror har inte försvunnit, men krympt, jag misstänker att den numera är så liten att den inte längre är riktigt lönsam.

Nikon sa uttryckligen att D700 fortsätter att säljas (till ett lägre pris), D3X nämnde de däremot inte. Det kan ju röra sig om något så enkelt som att de har en hög med osålda D700 som de vill bli av med, men förmodligen ligger det lite mer baktanke i det. Det kan till exempel vara ett sätt att i någon mån (rent prismässigt) fylla tomrummet med den ännu frånvarande D400/D9000, dels kanske en liten försöksballong av typen "undrar hur stort intresset egentligen är för en lite billigare men klent specad FX-kamera".

Jag personligen tror inte på en D4X, alltså en ny högmegapixelkamera med extra allt. Jag tror sådana kameror till största delen har spelat ut sin roll. För att ta ett exempel: jag misstänker att du hellre kör en D800 än en teoretisk D4X - fullstor kamera med i övrigt samma sensor som D800. Eller för att dra frågan ett steg till: Hur hade en sensor (inom rimliga gränser :) i en D4X behövt se ut för att du hellre skulle köpa den istället för den mindre och lättare D800? Jag tvivlar på att de kan bygga en sådan sensor (med rimlig ekonomi) idag.

Först Eos 5D Mark II och nu D800 och framöver deras troliga efterföljare har nog tagit så mycket av det möjliga kundunderlaget för en D4X att den blir svår att bygga och få ekonomi i att sälja.

finns väl fler än dig som gillar större kameror o ergonomin på dom:) du har alltid + för större kameror som D3. Jag själv har övergett större kameror sista jag ägde var D3x nu så kör jag semi husen. För att få mig att köpa en ny stor kamera då krävs det två saker dels att jag skulle behöva ett robust tåligt hus i ett extremt förhållande (typ djungel vistelse) att den skulle ha ett överlägset dynamiskt omfång en briljans i bilder som enkelt skulle ses vid jämförelse med semi husen då skulle jag antagligen köpa en.

Nu går jag i banorna i att sälja mina 5D mark 2 o bara köra D700 +D800 för jag körde ett bröllop i helgen som var o då la bägge mina 5D mark 2 av när jag skulle använda blixten. Kamerorna funkade annars men löste inte ut blixten. Visst det var -12 men pallar bröllopsparet det så borde canon kameror göra det. Som tur var hade jag även D700 med o den gick i kylan utan problem. Testade 5D mark 2 dagen efter då funkade allt igen när det inte var kallt. Nu har visserligen mina D700 varit inne på lagning 4 gånger i år varav två var mitt fel ( att en 24-70 inte tål ett fall på 60 cm i ett stengolv är dåligt eller hur ;-)
Det som stör mig lite med nya D800 är att men tydligen inte kan välja storlek på filerna (raw) om man har en kund som bara vill ha 3000 pixel bredd så vore det smidigt att kunna ställa in det från början. Sedan tycker jag att canon har ett betydligt smidigare att granska bilderna i displayen där kan du zooma in i bilden o bläddra fram o tillbaks bland övriga filer med Nikon är du tvungen att zooma ut till normalläget för att kunna bläddra vidare bland bilderna.

Sedan tycker jag att canon har ett betydligt smidigare att granska bilderna i displayen där kan du zooma in i bilden o bläddra fram o tillbaks bland övriga filer med Nikon är du tvungen att zooma ut till normalläget för att kunna bläddra vidare bland bilderna.

Prova att snurra på det bakre hjulet när du har zoomat in. Det funkar utmärkt på D300 i alla fall, att bläddra bland bilderna i inzoomat läge..

Nikon D3x fick en hel del kritik då den släpptes mitt i "econoclipse" för att den var för dyr för prestandan. Många recessenter tyckte att Canon 5DII var förnuftigare då den största delen av kundgruppen som behövde hög upplösning inte behövde stryktåligheten och i viss mån autofokusen hos D3x. Samma kritik riktades mot Canon 1DsIII men i mindre omfattning då den släpptes innan den ekonomiska härdsmältan. Jag skulle tro att Nikon lyssnat på kritiken och riktar D800/e till en annan kundgrupp än D700 och tar upp kampen med 5DII och kanske vad Nikon tror är dess efterträdare. Får se om Canons efterträdare till 5DII tar upp kampen om kunderna som hade D700 eller behåller sin inriktning mot D800 - hög upplösning lågt bps.

finns väl fler än dig som gillar större kameror o ergonomin på dom:) du har alltid + för större kameror som D3.

Det är mest att jag har komplex och försöker kompensera ... ;-)

Nä, men det handlar ju mest om att jag (och många andra som fotar sport) till övervägande delen fotar med klunsiga objektiv - 70-200/2,8 och 300/2,8 är så att säga mina "normalobjektiv" - och då är det större greppet en välsignelse.

Jag själv har övergett större kameror sista jag ägde var D3x nu så kör jag semi husen. För att få mig att köpa en ny stor kamera då krävs det två saker dels att jag skulle behöva ett robust tåligt hus i ett extremt förhållande (typ djungel vistelse) att den skulle ha ett överlägset dynamiskt omfång en briljans i bilder som enkelt skulle ses vid jämförelse med semi husen då skulle jag antagligen köpa en.

Nu går jag i banorna i att sälja mina 5D mark 2 o bara köra D700 +D800 för jag körde ett bröllop i helgen som var o då la bägge mina 5D mark 2 av när jag skulle använda blixten. Kamerorna funkade annars men löste inte ut blixten. Visst det var -12 men pallar bröllopsparet det så borde canon kameror göra det.

Hoppsan, jag som ofta brukar hävda att de flesta kameror tål mer av väder och vind än deras ägare gör ;-)

Som tur var hade jag även D700 med o den gick i kylan utan problem. Testade 5D mark 2 dagen efter då funkade allt igen när det inte var kallt. Nu har visserligen mina D700 varit inne på lagning 4 gånger i år varav två var mitt fel ( att en 24-70 inte tål ett fall på 60 cm i ett stengolv är dåligt eller hur ;-)

Obegripligt! Men jag har gjort liknande observationer med objektiv, kameror, bärbara datorer, lösa hårddiskar (ok, den ramlade utför en trappa, men ändå) ...

Det som stör mig lite med nya D800 är att men tydligen inte kan välja storlek på filerna (raw) om man har en kund som bara vill ha 3000 pixel bredd så vore det smidigt att kunna ställa in det från början. Sedan tycker jag att canon har ett betydligt smidigare att granska bilderna i displayen där kan du zooma in i bilden o bläddra fram o tillbaks bland övriga filer med Nikon är du tvungen att zooma ut till normalläget för att kunna bläddra vidare bland bilderna.

Över huvud taget finns det en hel del detaljlösningar där både Canon och Nikon kunde lära sig en hel del av varandra - och det utan att ge upp något.

Det här med variabla bildstorlekar håller jag med om. Dels skulle jag vilja se att Nikon inför något liknande Canons sraw. Och jag skulle vilja kunna spara flera olika stora jpg-filer från varje bild parallellt - och med valbar storlek. Det är inte sällsynt att jag levererar bildspelsbilder till tidningars webb. Ibland till flera tidningar. Tänk att få färdiga mappar, till exempel en med bilder som är 458 pixlar maxbredd, en annan med 384 pixlar och en tredje med någon annan lämplig storlek.

Det är oftast rätt mycket bättre kameror som man får när man uppgraderar o dom kommer inte så ofta (ca 4år) så om du jämför tex 5D med 5D mark2 så är det rätt stor skillnad o det kommer säkerligen vara ungefär lika mycket mellan D700 o D800 o när kameran är avskriven så är det inte fel att fylla på med nytt. Är rätt övertygad om att man kommer se rätt stor skillnad på en A3 från D70 o D800 beroende på motiv o att man har gjort alla (rätt) vid fotningen.
Du har din kamera som ett avskrivningsbart redskap och då är det en helt annan sak. För oss som inte har det så är det annorlunda. Jag känner faktiskt rätt många som fortfarande använder 5D mkI och är mer än nöjda med den. Inte så många renodlade fotografer men väl många hobbyister som även säljer bilder via olika kanaler men inte har det som sitt huvudsakliga inkomst.

Men visst är det ett bra exempel. Dock anser jag nog att skillnaden mellan generationerna har minskat under senare år. Mer och mer förfining än de gigantiska steg som togs för några år sedan. De allra flesta användare av D90 lär inte märka någon större skillnad mot D7000. Eller D200 vs D300. Nu avser jag inte du och jag och övriga nördar här på FS utan gemene man. Jag känner tom ett antal som vill ha tillbaks sin gamla D50 istället för de D300 de köpt.

Och jag är helt övertygad om att om du hänger upp en A3 bild på väggen och betraktar den som man brukar göra med tavlor så lär du inte se någon större skillnad. För det är väl det vi har bilder till? att titta på det konstnärliga budskapet? eller att titta på det tekniska? :) Lägger du näsan i bilden så är det givetvis en helt annan sak. Men fråga är vad vi har våra bilder till? Att leta efter skillnader med förstoringsglas eller att njuta av själva motivet via en utskrift eller på skärm?

Senast ändrad:
Får man fråga vad ett s.k. "korrekt" betraktningsavstånd är?
Du har en poäng för det är givetvis upp till var å en men för mig så är ett korrekt betrakningsavstånd längre bort än att lägga näsan i utskriften. Printar jag en A3 och hänger den på väggen så tittar jag nog på den på ca en meters avstånd eller så.....fast jag som FS nörd går givetvis även närmare för att titta på detaljerna :)

Dock är jag helt övertygad om att så länge du stannar vid A3 så är skillnaderna helt negligerbara för vanliga människor. Dvs inte du och jag som häckar här på FS. .....

Visst det var -12 men pallar bröllopsparet det så borde canon kameror göra det. Som tur var hade jag även D700 med o den gick i kylan utan problem. Testade 5D mark 2 dagen efter då funkade allt igen när det inte var kallt. Nu har visserligen mina D700 varit inne på lagning 4 gånger i år varav två var mitt fel ( att en 24-70 inte tål ett fall på 60 cm i ett stengolv är dåligt eller hur ;-)
.
Fick lämna in dotterns D300 i måndags. Den gillade inte heller kylan. Spegeln fastnade i uppfällt läge då och då. Efter upptining så fungerade den som vanligt igen. Skall tillägga att det är det första och enda gången en Nikon svikit mig på det sättet. Att de har behövts lagas efter strapatser som jag ordnat är en annan sak. Som att tappa en blixt i ett betonggolv från 3 meters höjd eller att skruvarna i bajonetten till den annars så stridsvagnsbyggda 17-55 dragits ur med gängor o allt pga att någon använt kameraväskan som stege och trampat precis mitt i skarven mellan hus och optik.....

För inte allt för länge sedan skrev du att det inte var så många som behövde en D800 med 36MP heller (och att den var ointressant för dig eftersom den bara har 4 bps), men den kameran kom ändå och intresset för den verkar tämligen stort (från din sida också eftersom du beställt en) ...

Det är nog inte alls omöjligt att det kommer en D4X om något år och som bygger på en uppskalad sensor av samma typ som sitter i Sony A77.

Jag

a) har inte beställt någon D800,

b) har beställt en D4,

c) väntar på en D400,

d) kanske beställer en D800E och säljer min D7000 i avvaktan på D400,

e) tycker fortfarande att en D800 på 36 MP med 4 bps för 25000 kr är mindre intressant än en D400 på 24 MP och 8 bps för 15990 kr,

f) tror att en majoritet som idag har D700 hade föredragit en D700s (16 MP) framför den D700x i form av en D800 på 36 MP som nu kom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar