Nikon sa uttryckligen att D700 fortsätter att säljas (till ett lägre pris), D3X nämnde de däremot inte. Det kan ju röra sig om något så enkelt som att de har en hög med osålda D700 som de vill bli av med, men förmodligen ligger det lite mer baktanke i det. Det kan till exempel vara ett sätt att i någon mån (rent prismässigt) fylla tomrummet med den ännu frånvarande D400/D9000, dels kanske en liten försöksballong av typen "undrar hur stort intresset egentligen är för en lite billigare men klent specad FX-kamera".
Jag personligen tror inte på en D4X, alltså en ny högmegapixelkamera med extra allt. Jag tror sådana kameror till största delen har spelat ut sin roll. För att ta ett exempel: jag misstänker att du hellre kör en D800 än en teoretisk D4X - fullstor kamera med i övrigt samma sensor som D800. Eller för att dra frågan ett steg till: Hur hade en sensor (inom rimliga gränser
i en D4X behövt se ut för att du hellre skulle köpa den istället för den mindre och lättare D800? Jag tvivlar på att de kan bygga en sådan sensor (med rimlig ekonomi) idag.
Först Eos 5D Mark II och nu D800 och framöver deras troliga efterföljare har nog tagit så mycket av det möjliga kundunderlaget för en D4X att den blir svår att bygga och få ekonomi i att sälja.