Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att inte bry mig om D800, men kanske kan den vara intressant ändå. Och då av helt andra anledningar än de flesta andra anser. Dels är den 174 gram lättare än D700 och visar 100% sökarbild, men en av de bästa sakerna ser ut att vara möjligheten att fota i 5:4-format med maskad sökare. Man vill ju helst se bilden som den ska vara redan från början, och 3:2 är ett hemskt format som jag ser det.
Många pixlar är aldrig en nackdel om man inte tänker sprutmåla med kameran, och det gör inte jag. Funkar det att processa skannade mellanformatbilder på 300 meg styck så lär det inte bli några problem med filer från D800, även med en ganska enkel dator.
5:4-läget skall ju ge filer på sisådär 25 megapixel, så föredrar man de proportionerna så har man ju ändå en hel del upplösning kvar - mer än en D700 för att nu ta ett exempel
Det där är ju en kul grej med högupplösta sensorer. Panasonic har ju varit inne på det här i en del av sina kameror där man kan ta bilder i 16:9 (inget för dig Martin Med dagens sensorer kan man kosta på sig att "offra" lite sensoryta för att få de bildproportioner man är ute efter direkt vid exponeringen.