Annons

Äntligen Nikon D800

Är det bara jag som inte är upphetsad över upplösningen?

Jag har väntat på kameran och hoppades att få en snabb ljuskänslig kamera (typ D4 utan vertikal grepp).

Jag skulle lätt byta 2/3 av megapixlarna till 8-9 bilder per sekund.

Att ha sådana stora filer tycker jag är bara jobbigt - längre överföringstider, större backup diskar, mer minne i datorn etc... Vad får jag i utbyte? Större möjligheter till beskärning? Jag använder inte kraftig beskärning ändå. Större utskrifter? Jag har skrivit ut A2 som max och det räckte med 6 MPx.

Om kameran hade miniRAW (eller vad det nu heter hos Canon) skulle jag använda bara det. Och kasta bort resterande pixlar. :)

Jag förstår att många kan ha nyttja av den stora upplösningen. Det som förvånar mig att ingen säger sig att inte behöva den.

Du är nog inte ensam, vänta ett par dagar så brukar den första entusiasmen ha lugnat sig lite och mer kritiska röster vågar göra sig hörda igen :)

Den kamera du (delvis) frågar efter - snabb och utan inbyggt vertikalgrepp - heter fortfarande D700. Nikon kommer att fortsätta sälja den. Det som väl återstår att se är om Nikon på sikt kommer med en mer direkt D700-ersättare, alltså en sådan kamera du efterfrågar.

Du är nog inte ensam, vänta ett par dagar så brukar den första entusiasmen ha lugnat sig lite och mer kritiska röster vågar göra sig hörda igen :)

Den kamera du (delvis) frågar efter - snabb och utan inbyggt vertikalgrepp - heter fortfarande D700. Nikon kommer att fortsätta sälja den. Det som väl återstår att se är om Nikon på sikt kommer med en mer direkt D700-ersättare, alltså en sådan kamera du efterfrågar.

Stämmer verkligen det att D700 kommer fortsättas att säljas/tillverkas??
Om jag förstått det rätt så kommer dom bara att sälja den tills lagret är slut...i Japan få den ju inte säljas ner på grund av att den inte uppfyller kraven när det gäller batterierna.

http://nikonrumors.com/2011/11/08/n...er-products-no-longer-shipping-in-japan.aspx/

Tror inte att det kommer komma en kamera som D700 igen, Nikon kommer troligtvis att hålla D800 och D4 som sina ess i FF segmentet några år framöver. det som troligtvis kommer att komma däremot är en D400 med bra lågljusegenskaper och massa bps, högre upplösning, kanske 24mp och ett underbart videoläge. Med andra ord en kraftigt förbättrad eos 7d, en kameramodell som saknas i Nikons sortiment.

Stämmer verkligen det att D700 kommer fortsättas att säljas/tillverkas??
Om jag förstått det rätt så kommer dom bara att sälja den tills lagret är slut...i Japan få den ju inte säljas ner på grund av att den inte uppfyller kraven när det gäller batterierna.

http://nikonrumors.com/2011/11/08/n...er-products-no-longer-shipping-in-japan.aspx/

Jag tvivlar också på att den tillverkas, men de kan ha en hög på lager. Se på D90 som på ett liknande sätt "ersattes" (av en på flera sätt uppgraderad efterföljare) redan 2010 och fortfarande gå att köpa ny här och var ett och ett halvt år senare.

Men om det är någon "gammal" modell de skulle kunna göra små högar av då och då och fortsätta sälja i flera år är det nog D700 - det är en trevlig kamera som nog kommer att kännas hyfsat attraktiv även om ett par år. Men, jag tvivlar på att det finns någon direkt ekonomi i att göra så. Den sensorn är ju smått uråldrig numera (uråldrig är som bekant allt äldre än fem år :) och har väl knappast tillverkats på länge.

Eller att de glömt ställa kalendern i kameran ;-)

Enligt min handlare ska den ha varit klar i nästan två år, men blivit kraftigt försenad pga naturkatastrofer etc. Om det stämmer vet jag inte, men har de haft gott om tid att testa och justera i så fall. Ska bli intressant att packa upp den lådan i slutet på mars :)

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när versionen utan anti-aliasfilter är 1000 dollar dyrare. Man slipper att sätta dit ett filter och höjer priset. Nice! Annars är dregelvarningen mycket hög.

Det är ju inte så att E-modellen inte har något filter alls, utan ett modifierat filter utan AA-delen. I övrigt är det samma filter som den vanliga modellen. Utan filter skulle ju sensorn ligga exponerad, och det tror jag inte hade varit aktuellt.

Eftersom E-modellen lär sälja i bråkdelar av den vanliga är säkert sensorerna till dem mycket dyrare per styck. Dessutom handlar det säkert om differentiering också, att bara de som vet att de vill ha E köper den eftersom den kostar mer.

Tror inte att det kommer komma en kamera som D700 igen, Nikon kommer troligtvis att hålla D800 och D4 som sina ess i FF segmentet några år framöver. det som troligtvis kommer att komma däremot är en D400 med bra lågljusegenskaper och massa bps, högre upplösning, kanske 24mp och ett underbart videoläge. Med andra ord en kraftigt förbättrad eos 7d, en kameramodell som saknas i Nikons sortiment.

Jag tror definitivt att det kommer en direkt ersättare till D700, jag tror inte att Nikon räknar med att D800 och D4 ska göra dem som byter upp sig från D700 nöjda.

Jag tror definitivt att det kommer en direkt ersättare till D700, jag tror inte att Nikon räknar med att D800 och D4 ska göra dem som byter upp sig från D700 nöjda.
Berätta gärna mer om hur du tror att den kameran kommer vara utan att krocka med D4:an. Nikon kommer INTE att göra samma misstag som dom gjorde med D700:an. En klar förbättring av D700 med mer pixlar,mer fps och förbättrad isoprestanda och Nikons nya videoläge skulle bli direkt ett hot mot D4:an. Inte en chans säger jag, men vi får se.

Berätta gärna mer om hur du tror att den kameran kommer vara utan att krocka med D4:an. Nikon kommer INTE att göra samma misstag som dom gjorde med D700:an. En klar förbättring av D700 med mer pixlar,mer fps och förbättrad isoprestanda och Nikons nya videoläge skulle bli direkt ett hot mot D4:an. Inte en chans säger jag, men vi får se.

Jag tror att det är ett större misstag att ha en rätt extremt vinklad kamera som D800 som enda steget mellan D300s (med efterföljare) och D4.

Hur den skulle vara är en bra fråga, men jag tror att de tjänar mer på att sälja två D700-efterföljare än en D4 även om de blir för lika. Jag tror inte att D700 har tagit så många kunder från D3 jämfört med hur många kunder som valt D700 framför en billigare kamera men som aldrig skulle köpa varken en D3 eller en D800.

Dessutom lär ju inte så få köpa en billigare kamera och lägga mellanskillnaden på objektiv ;-)

Ibland undrar jag på vilka grunder tillverkarna delar ut demo-ex till fotografer. Har han inte åstadkommit något intressantare än det där? Märkligt.

---------------

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att inte bry mig om D800, men kanske kan den vara intressant ändå. Och då av helt andra anledningar än de flesta andra anser. Dels är den 174 gram lättare än D700 och visar 100% sökarbild, men en av de bästa sakerna ser ut att vara möjligheten att fota i 5:4-format med maskad sökare. Man vill ju helst se bilden som den ska vara redan från början, och 3:2 är ett hemskt format som jag ser det.

Många pixlar är aldrig en nackdel om man inte tänker sprutmåla med kameran, och det gör inte jag. Funkar det att processa skannade mellanformatbilder på 300 meg styck så lär det inte bli några problem med filer från D800, även med en ganska enkel dator.

Ibland undrar jag på vilka grunder tillverkarna delar ut demo-ex till fotografer. Har han inte åstadkommit något intressantare än det där? Märkligt.

Tja, Jim Brandenburg är sedan lång tid en av världens högst ansedda naturfotografer, med bland annat 30 år i ryggen som kontrakterad fotograf för National Geographic. Det är nog inte en alltför vild gissning att Nikon i någon utsträckning styr vad som får läckas i detta skede och att vi snart kommer att få se mer av Brandenburgs testarbete med nya kameran.

Fint det Martin, jag skulle heller inte köpa den från början tänkte jag, men det går inte att låta bli. Beställde den från CF idag, inte e versionen, moiré skrämmer mig. Samt 1st 32gb sd och en 32gb cf kort, det kommer att gå in c:a 900 råfiler totalt med 64gb minne, måste ju ha minne som klarar av batterikapaciteten =) I slutet av mars kommer jag att bli lycklig =D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar