Är det bara jag som inte är upphetsad över upplösningen?
Jag har väntat på kameran och hoppades att få en snabb ljuskänslig kamera (typ D4 utan vertikal grepp).
Jag skulle lätt byta 2/3 av megapixlarna till 8-9 bilder per sekund.
Att ha sådana stora filer tycker jag är bara jobbigt - längre överföringstider, större backup diskar, mer minne i datorn etc... Vad får jag i utbyte? Större möjligheter till beskärning? Jag använder inte kraftig beskärning ändå. Större utskrifter? Jag har skrivit ut A2 som max och det räckte med 6 MPx.
Om kameran hade miniRAW (eller vad det nu heter hos Canon) skulle jag använda bara det. Och kasta bort resterande pixlar.
Jag förstår att många kan ha nyttja av den stora upplösningen. Det som förvånar mig att ingen säger sig att inte behöva den.
Du är nog inte ensam, vänta ett par dagar så brukar den första entusiasmen ha lugnat sig lite och mer kritiska röster vågar göra sig hörda igen
Den kamera du (delvis) frågar efter - snabb och utan inbyggt vertikalgrepp - heter fortfarande D700. Nikon kommer att fortsätta sälja den. Det som väl återstår att se är om Nikon på sikt kommer med en mer direkt D700-ersättare, alltså en sådan kamera du efterfrågar.