Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jag önskade inte ett prohus utan spegel 2014 för 10000 kr. Jag önskade ett litet smidigt hus i storlek som Nex eller FM3. Behöver inte ens AF. FX eller DX spelar ingen roll. Mina gamla AI funkar ok på bägge....och utan gismos och pipsignaler. Gärna färre sådana än min Nex5n har. Eller är det just det som är definitonen av ett prohus? Avsaknaden av gismos och pipsignaler :)

Jag tror visserligen inte heller att Nikon kommer med ett sådant än på ett tag. De vill hellre sälja CX gluggar än att vi nördar skall länsa våra vitrinskåp på de gamla vackra AI gluggarna som ligger där och dammar.

Jag är faktiskt förvånad över bildkvaliteten hos min Nex5n och hur påfallande ofta jag tar med mig den istället för min "riktiga" kamera. Det är första gången jag är nöjd med en kompakt, Nåja, kompakt o kompakt. Den är i alla fall avsevärt mindre o lättare än min D700 så......

Jag önskade inte ett prohus utan spegel 2014 för 10000 kr. Jag önskade ett litet smidigt hus i storlek som Nex eller FM3. Behöver inte ens AF. FX eller DX spelar ingen roll. Mina gamla AI funkar ok på bägge....och utan gismos och pipsignaler. Gärna färre sådana än min Nex5n har. Eller är det just det som är definitonen av ett prohus? Avsaknaden av gismos och pipsignaler :)

Jag tror visserligen inte heller att Nikon kommer med ett sådant än på ett tag. De vill hellre sälja CX gluggar än att vi nördar skall länsa våra vitrinskåp på de gamla vackra AI gluggarna som ligger där och dammar.

Jag är faktiskt förvånad över bildkvaliteten hos min Nex5n och hur påfallande ofta jag tar med mig den istället för min "riktiga" kamera. Det är första gången jag är nöjd med en kompakt, Nåja, kompakt o kompakt. Den är i alla fall avsevärt mindre o lättare än min D700 så......

Så är det nog. Vi nördar med gamla AI gluggar går det nog inte att tjäna så mycket på. Sedan är förstås de nya cx-gluggarna en aning smidigare än ai-glugagrna. Jag har iofs ett 24 ai f2 som är riktigt smidigt. 35mm f2 är också rätt ok. Sensorn i D700 är ju också ganska förlåtande. Har fått knallfina bildfiler med 55 micro f 2.8 och 105mm f 2.5. 24mm f2 har mycket karaktär och den funkar men ska man vara petig och jämför med 17-35mm ex så ser man skillnaden.

Ja, tyvärr...
Men det var väl inte Nikons fel? Som jag förstod vissa intervjuer i samband med D4 berodde det ju på att Japan - och ett par asiatiska höginkomstländer till - gemensamt komit överens om någon töntigt batterilagstiftning, med begränsning av maxkapaciteter för produktgrupper osv. Undra hur laptop-industrin löser det.

D700 och D3-batterierna är helt enkelt inte lagliga att nytillverka längre - de är "för stora"... ??!!

Så är det nog. Vi nördar med gamla AI gluggar går det nog inte att tjäna så mycket på. Sedan är förstås de nya cx-gluggarna en aning smidigare än ai-glugagrna. Jag har iofs ett 24 ai f2 som är riktigt smidigt. 35mm f2 är också rätt ok. Sensorn i D700 är ju också ganska förlåtande. Har fått knallfina bildfiler med 55 micro f 2.8 och 105mm f 2.5. 24mm f2 har mycket karaktär och den funkar men ska man vara petig och jämför med 17-35mm ex så ser man skillnaden.

:)

105/2.5 och 55/2.8 är fortfarande två av de bästa objektiv som Nikon gjort. Jag kan inte låta bli att undra hur de hade presterat med moderna antireflexbehandlingar...

Nikon har ju ifs inte lovat att det blir just D800;an som ska presenteras. Men jag sätter mina kulor på att det blir den. Är så sjukt säker på det nu.

Ja, det måste kännas bra för Nikon, de vet då att de får dina "kulor" oavsett vad de gör.... ;-)

PS jag hoppas också på D800 DS.

:)

105/2.5 och 55/2.8 är fortfarande två av de bästa objektiv som Nikon gjort. Jag kan inte låta bli att undra hur de hade presterat med moderna antireflexbehandlingar...

Jag gjorde en enkel jämförelse för ett par år sedan när jag testade den i sig fina och trevliga Zeiss 100/2,0 och jämförde den mot Nikons AF-S Micro 105/2,8 plus att jag slängde med min gamla Ai 105/2,5 mest för skojs skull ... Den sistnämnda skötte sig häpnadsväckande bra, men modernare antireflexbehandling hade onekligen inte skadat :)

Gick lös på 1200-kronor när jag köpte den 2007 ...

Såg det nu, den var uppe i flera timmar igår. Många som hade kommenterat den och frågat om hur D800:an kändes =) Så han kanske inte vågade ha den kvar då den inte såg särskilt bra ut. Tillsagd av Nikon att ta bort den kanske. Det går ju att ta dåliga bilder med vilken svindyr utrustning som helst. Men Nikon kanske ansåg att det var dålig reklam nu när så många trodde/visste att bilden var tagen med en D800.

Ja, tyvärr...
Men det var väl inte Nikons fel? Som jag förstod vissa intervjuer i samband med D4 berodde det ju på att Japan - och ett par asiatiska höginkomstländer till - gemensamt komit överens om någon töntigt batterilagstiftning, med begränsning av maxkapaciteter för produktgrupper osv. Undra hur laptop-industrin löser det.

D700 och D3-batterierna är helt enkelt inte lagliga att nytillverka längre - de är "för stora"... ??!!

Nja dom kunde börjat följa standarden/kraven för batterierna tidigare...lagen trädde i kraft redan 2008.
Töntig är den väl inte...det handlar inte så mycket om begränsningar av maxkapaciteter utan om annan säkerhet...undvika kortslutningar,störningar mm...tex som det Anders nämner att det inte få finnas batterier med kortslutningsbara kontakter. Dvs de måste vara dolda mm.

Senast ändrad:
Så det handlar om reglemente för att kontrollera explosions- och värmerisker?

Då finns det ju säkerligen Ah-värden där ett striktare reglemente börjar gälla osv.

Scandinavian Photo uppdaterar Nikons sortiment. För inte kan jag tro att de slutar med Nikon ;)

Bilagor

• ScandPhotoNoNikon.jpg
    ScandPhotoNoNikon.jpg
    16 KB · Visningar: 530
  • ScandPhotoNoNikon2.jpg
    ScandPhotoNoNikon2.jpg
    13.9 KB · Visningar: 531
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar