Om vi skall gissa så tror inte jag heller på något D4X. Dvs en högupplöst version av D4. Jag såg ingen som helst nytta med D3X heller. Vad jag menar är en högupplöst sensor i ett sporthus. Det stora klumpiga huset och samtidigt så pass relativt långsamt att det borde fått plats i ett hus av D700:ans storlek
De här stora kamerahusen med (vad vi förr såg som) högupplöst småbildssensor fyllde ett behov under en period, först ut var Canon Eos 1Ds Mark II med 16 megapixel vilket var mycket på den tiden. Det här var universialkameror för dem som ville ha allt från press- och sportfoto till studiofoto i ett kamerahus.
Idag räcker upplösningen hos Eos 1D X och D4 för att de skall funka rätt bra som universialkameror. Canon har uttryckligen sagt att det inte blir någon 1Ds och jag tvivlar på att Nikon ser någon marknad för en D4x.
Då känns de nog naturligare att bygga in den allra högsta upplösningen i mindre kamerahus - när man behöver maximal upplösning behöver man sällan hög framerate, stort grepp, jättebatteri, maximal stryktålighet och de andra finesserna som de stora kamerhusen har.
Jag tror att D800 är den som ersätter D4X. Att det kommer en D400 tror jag också, dvs en proffsig DX.
Just ett proffsigt och snabbt DX-hus blir nog ett nödvändigt komplement till den högupplösta kameran. Se på Canons utbud just nu (om vi bortser från den utdöende 1Ds Mk3): Dels press- och sportfotohuset 1D Mark IV (snart 1D X), dels den lite mer högupplösta men smidigare Eos 5D och så Eos 7D, en snabb liten crop-kamera som funkar för sport. De här tre går att kombinera på flera trevliga sätt och med två av dem klarar du det mesta.
En D4, en D800 och säg en 16- eller 24-megapixels D9000/D400 skulle bli ett snyggt utbud också.