ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Om vi skall gissa så tror inte jag heller på något D4X. Dvs en högupplöst version av D4. Jag såg ingen som helst nytta med D3X heller. Vad jag menar är en högupplöst sensor i ett sporthus. Det stora klumpiga huset och samtidigt så pass relativt långsamt att det borde fått plats i ett hus av D700:ans storlek

De här stora kamerahusen med (vad vi förr såg som) högupplöst småbildssensor fyllde ett behov under en period, först ut var Canon Eos 1Ds Mark II med 16 megapixel vilket var mycket på den tiden. Det här var universialkameror för dem som ville ha allt från press- och sportfoto till studiofoto i ett kamerahus.

Idag räcker upplösningen hos Eos 1D X och D4 för att de skall funka rätt bra som universialkameror. Canon har uttryckligen sagt att det inte blir någon 1Ds och jag tvivlar på att Nikon ser någon marknad för en D4x.

Då känns de nog naturligare att bygga in den allra högsta upplösningen i mindre kamerahus - när man behöver maximal upplösning behöver man sällan hög framerate, stort grepp, jättebatteri, maximal stryktålighet och de andra finesserna som de stora kamerhusen har.

Jag tror att D800 är den som ersätter D4X. Att det kommer en D400 tror jag också, dvs en proffsig DX.

Just ett proffsigt och snabbt DX-hus blir nog ett nödvändigt komplement till den högupplösta kameran. Se på Canons utbud just nu (om vi bortser från den utdöende 1Ds Mk3): Dels press- och sportfotohuset 1D Mark IV (snart 1D X), dels den lite mer högupplösta men smidigare Eos 5D och så Eos 7D, en snabb liten crop-kamera som funkar för sport. De här tre går att kombinera på flera trevliga sätt och med två av dem klarar du det mesta.

En D4, en D800 och säg en 16- eller 24-megapixels D9000/D400 skulle bli ett snyggt utbud också.

Nästa tisdag den 7:e feb c:a 05:00 svensk tid kommer (inte ska eller kanske) Nikon att presentera den efterlängtade D800:an! Många red bull burkar kommer att stå tomma på mitt databord den kvällen. Om vi blir fintade igen så skickar jag en ny uppdaterad version av Enola Gay till Nikon Japan i present.

Inget är smakfullt om man är humorbefriad och tror att allt är på allvar. Men oroa dig inte, jag ska inte skicka Enola Gay. Den kommer stå kvar här i min lägenhet.

Inget är smakfullt om man är humorbefriad och tror att allt är på allvar. Men oroa dig inte, jag ska inte skicka Enola Gay. Den kommer stå kvar här i min lägenhet.

Jag är nog lite rädd för att man inte fattade var Enola Gay var för något. Men, man kan hoppas på att jag har fel ;-)

Jag är nog lite rädd för att man inte fattade var Enola Gay var för något. Men, man kan hoppas på att jag har fel ;-)
Jodå, alldeles glasklart.

"Enola Gay" var den amerikanska B-29 Superfortress som fällde den atombomb ("Little Boy") över Hiroshima, vilken förintade staden och större delen av dess invånare. Överste Paul Tibbets flög uppdraget och flygplanet var döpt efter hans mor: Enola Gay Tibbets.

Men, jag är lugn, för "phool" skall tydligen behålla B-29:an i sin lägenhet... :-D

Nog OT om detta, nu...

Om vi skall gissa så tror inte jag heller på något D4X. Dvs en högupplöst version av D4. Jag såg ingen som helst nytta med D3X heller. Vad jag menar är en högupplöst sensor i ett sporthus. Det stora klumpiga huset och samtidigt så pass relativt långsamt att det borde fått plats i ett hus av D700:ans storlek

Jag tror att D800 är den som ersätter D4X. Att det kommer en D400 tror jag också, dvs en proffsig DX. Hoppas bara att Nikon också har tankar på att gå åt det andra hållet. En liten smidig DX (eller om det går FX) i samma form som Nex eller FM3. Bara jag slipper alla gismos och pipsignaler i D3100. Den behöver inte ens ha AF

Sannolikheten är 00000000 för att Nikon skulle ge ut ett litet prohus utan spegel och AF med en FX sensor på 10 MP för 9990 kr på Cyberphoto 2014...

Det finns det ju redan massor av? Jag vet inte om du råkade formulera dig fel eller om jag läste fel?

Smidiga prohus med spegel över 10k är väl d300s, d700 t.ex. bara från Nikon.

Jag formulerade mig fel. Menade ett smidigt FX hus. Även om sensorytan är större på ett FX än ett DX borde det gå att tillverka ett smidigare hus än D700 exempelvis.

Sannolikheten är 00000000 för att Nikon skulle ge ut ett litet prohus utan spegel och AF med en FX sensor på 10 MP för 9990 kr på Cyberphoto 2014...

valde du helt fritt i bland specarna som finns på marknaden för att få ihop något som nikon inte kommer göra ?

Jag vill vara med!
Nikon kommer inte göra en 6MP mellanformatskamera avsedd för NASA med fast 8mm objektiv under 2012.

Jädrar vilka förväntningar du har. Begår du självmord om det bara kommer ett nytt CX-objektiv och en coolpix? ;-)

Nikon har ju ifs inte lovat att det blir just D800;an som ska presenteras. Men jag sätter mina kulor på att det blir den. Är så sjukt säker på det nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar