Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jag tvivlar på att det ens kommer en D400. Modellen känns rätt överflödig.

Jag tvivlar också på en D400 - däremot tror jag på en D9000 :)
Alltså att Nikon ger alla DX-kameror fyrsiffriga nummer.

Men om vi lämnar knappologin runt modellbeteckningar så antar jag att din fråga egentligen är varför Nikon behöver en "top-of the line" DX-kamera?

För att det är ett oerhört lönsamt segment. En D9000/D400 är ur ekonomisk synvinkel och på kort sikt otroligt mycket viktigare för Nikon än vad D4 är. Även om de har en bra marginal per kamera så säljs kameror som D4 i så små mängder att de ur kortsiktig ekonomisk synvinkel är rätt ointressanta. Sådana kameror handlar mer om att bygga sitt varumärke så man kan tjäna pengar på lång sikt (de fungerar i praktiken som självfinansierande marknadsföring för de billigare kamerorna).

DX-kameror står för volymförsäljningen, FX är fortfarande en mycket liten marknad i jämförelse. Just entusiast-/semipromodeller som D100, D200 och D300 (och D300s) har varit oerhört viktiga. De kombinerar nämligen hyfsat hög volym med hyfsat stora marginaler plus att de drar med sig en massa objektivköp, och dessutom är det ofta objektiv med höga marginaler. Plus att fotohandlarna (kanalen) gillar den typen av kunder - utöver kameror och objektiv så köper de ryggsäckar, stativ, skrivare, kameraremmar, blixtar och alla de andra tusen och en småsaker man tjänar pengar på. Det här är kameramodeller som gör alla glada - Nikon, återförsäljarna och kunderna :)

Så en D9000/D400 är mycket viktig för Nikon:
- dels av långsiktiga prestige- och varumärkesskäl - det här är ett segment där Nikon under flera år dominerat kraftigt. Men nu finns sedan några år tuff konkurrens i form av Canon Eos 7D (och i viss mån av Sony A77).
- dels av kortsiktiga ekonomiska skäl, det är en typ av kamera som dels är lönsam i sig själv, dels drar med sig en massa lönsam kringförsäljning

Jag har inte läst alla eventuella kommentarer ang moiréfiltret, men om Nikon värderar versionen utan filter högre, varför ha det alls frågar jag mig. Hursomhelst ska det bli spännande när den väl kommer. Vi kanske är grundlurade allihopa...

Jag är gärna grundlurad bara det börjar dyka upp nya hus snart!

Det centrala bortom priser med eller utan hänsyn till inflation, valutaeffekter och lokala skatter mm är att Nikon precis som så många andra tillverkare tillämpar en Add value strategi. För "samma" pris får vi 2012 en D4 med FX-sensor, 16 MP, 10 bps, video mm jämfört med en DX-sensor, 12MP, 5 bps, ingen video osv i D2X 2005.

Nikon vill hellre hålla uppe priset och ge oss mer för pengarna än motsatsen dvs hålla prestanda och kvalitet på motsvarande nivå och sänka priset.

Jag vet att du ofta tagit upp det här förut, och det är något som tål att upprepas. Alla tillverkare, i stort sett oavsett bransch vill hellre jobba med add value-strategi än att hamna i ren priskonkurrens.

Ren priskonkurrens slutar nästan alltid med dålig lönsamhet och i förlängningen att bara en eller ett par stora aktörer till slut har råd att vara kvar och ändå knappt tjänar några pengar. Priskrig blir lite som kärnvapenkring - ingen vinner. På lång sikt är det frågan om ens konsumenterna vinner något eftersom det ofta leder till att produktutvecklingen avstannar (ingen har råd med den längre) och vi får stillastående oligopolmarknader.

För kameratillverkarna handlar det om att etablera vissa prisnivåer som olika kundgrupper upplever som acceptabla och sedan med jämna mellanrum ladda de här priskategorierna med nya fördelar som motiverar nyinköp.

Brukar det inte sägas att "en FX-sensor kostar vad den kostar för att den är just i FX-format, och inte så mycket för hur många pixlar den har"? Varför skulle det kosta väsentligt mer, att 2012 släppa en 36MP FX-sensor, än vad det 2007 kostade att släppa en 12MP dito?

På ungefär samma tid, 5 år, dubblade APS-C sin upplösning, och gick från 6MP till 24MP. I FX-världen tar man nu ett steg från 12MP till 36MP, vilket är en ökning av upplösningen med runt 70% -- och då framställer alla det som någon slags "revolution"? Jag ser det som en fullt normal teknisk utveckling.

Kan inte se att en eventuell D800 -- så som den beskrivits i ryktena -- ska behöva kosta så värst mycket mer än D700, när den kom. Om man antar att prisuppskattningen på $3000 är hyfsat korrekt, och jämför det med vad vi nu vet om prisförhållandet USA/SWE för D4, så är "ryktespriset" på D800 exakt hälften mot D4 i USA. Hälften av D4-priset i Sverige är 27500kr.

skilnaden är att en 24x36 sensor antagligen fortfarande stitchas ihop vilket ger ett betydligt högre pris samt att noggrannheten/svårigheten är betydligt större med mindre pixlar än med en 12mp
(Joakim , kan någon av Nikons sensortillverkare tillverka en 24x36 i ett stycke? )

skilnaden är att en 24x36 sensor antagligen fortfarande stitchas ihop vilket ger ett betydligt högre pris samt att noggrannheten/svårigheten är betydligt större med mindre pixlar än med en 12mp
Jodå, säkert är det så, men poängen var väl mest att steget från 12 till 36MP, på fem år, kanske inte är så där "världsomvälvande" som många tycks uppfatta det? Inte minst då beroende på att utvecklingen med APS-C gick ännu fortare under en femårsperiod.

Nej det är ingen revolutionerande skillnad men det är en skillnad som är gigantisk och det är att skillnaden mellan 6MP och 12 -18MP märks för många i det vardagliga livet. Tex för de som levererar bilder till bildbyråer där tom 12 kan vara fär litet idag. För oss som printar lite större bilder så är det också en tydlig skillnad

Jag har absolut inga behov av 36+MP för mina utskrifter. Behöver inte ens mer än de 12 jag har idag. Däremot tar jag gärna 36+ för andra orsaker. Pixelbinning etc.,.. men det är inte lika påtagligt som behoven för utskrifterna eller till byrån.

Jodå, säkert är det så, men poängen var väl mest att steget från 12 till 36MP, på fem år, kanske inte är så där "världsomvälvande" som många tycks uppfatta det? Inte minst då beroende på att utvecklingen med APS-C gick ännu fortare under en femårsperiod.

???
för APS:
2005: 6MP (genomsnitt)
2011: 17MP (genomsnitt)

???
för APS:
2005: 6MP (genomsnitt)
2011: 17MP (genomsnitt)

Jag förstår ditt något frågande uttryck. :)
Pratar vi istället höga värden vilket 24 MP indikerar blir det fel att sätta 6 MP som gjordes i ett inlägg på förra sidan.

Tittar vi på Nikons kameror så kom D2X med 12 MP 2004... För fem år sedan hade både D200 och D80 kommit med 10 MP, så vart 6 MP kommer in där 24 MP nämns förstår jag inte riktigt.

Ökningen på FX framställs också som 12 till 36 MP. Sett till vad som faktiskt redan finns så har D3X 24 MP (eller 25 om man avrundar uppåt ;)) , så rent sensormässigt är det från den nivån ökningen sker (om och när den nu sker...).

Ja, det där blev ganska fel...
Sorry för att det blev lite flummigt där.

===============================================

Men, jag vidhåller att steget från 12MP till 36MP låter större än vad det är.

Det handlar, som sagts tidigare, om en ökning i upplösning på 73%.
På en sträcka där D3 har 100px, har en ev. 36MP D800 173px.
Jag skulle kalla detta en "väsentlig" ökning; inte "enorm" eller något liknande.

Tar vi steget från de 24MP i D3x, är det om en ökning i upplösning på 22%.
På en sträcka där D3x har 100px, har en ev. 36MP D800 122px.
Det skulle jag kalla en "högst måttlig" ökning av upplösningen.

EDIT:
Och i slutänden handlar det trots allt "bara" om en uppskalning av redan befintlig teknik. Dvs att skala upp 16MP-sensorn i D7000 till FX-format. Kanske inte så "bara", som Mikael påpekade tidigare, men inget "stort tekniksprång". Egentligen bara vad man kan förvänta sig som nästa steg i FX-sensor-utvecklingen.

Senast ändrad:
Kan ju vara värt att tänka på att bara att jämföra antalet pixlar inte säger allt. Bildkvaliteten från en D3s med 12 MP är betydligt högre än den från en 1Ds Mk II med 16 MP.

Så vad tror du om en D400 med Fx sensor? Nikon kommer ju att sakna konkurent till 7d helt och hållet annars.
Det är nog inte alls omöjligt att D400 får en Fx sensor på 16mp. Jag tror nämligen inte att den är dyrare att tillverka en 24mp APS-C sensor snarare tvärt om. En liten APS-C sensor som man pressar in 24 mp måste vara betydligt krångligare att tillverka, tänker på PC-sidan där det blev för mycket elektronik i dom enkärniga proccesorerna så man övergick till flerkärniga. Sonys 24mp sensor är inte ett dugg bättre en 16mp varianten tvärt om. Någonstans finns en gräns, och jag tror snarare att vi får se en lite större variant av FF-sensorn längre fram. Tittar man på den nya Canon D1X kompakten så har den fått en 6 gånger större sensor, så varför skulle inte D400 få en FX sensor?

Minneskort

Vad tror ni om den nya XQD?
Det verkar ju vara det i särklass snabbaste alternativet för tex burst RAW.
Ser väl ut att passa en 36MP sensor....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar