Bengf
Aktiv medlem
Mitt resonemang här gäller enbart Nikons FX-kameror. Det är ett faktum att introduktionspriset för Nikon D4 är högre än för Nikon D3.
Om Nikon räknar med att D4:an skall sälja mindre än vad D3:an gjorde sätter de priset högre på D4:an. Om antalet proffsfotografer är konstant eller tom minskar måste antalet amatörer som köper D4:an öka för att volymen skall öka och möjliggöra att priset kan sänkas.
Vi vet att trots att en kamera som Nikon D4 är gjord för proffs kommer ca 4 av 5 D4-or att köpas av amatörer som jag. Det är tveksamt om fler amatörer kommer att köpa D4:an än D3 och D3s. För att Nikon skall kunna hålla uppe sin vinst på FX-kameror krävs högre volym och/eller högre vinstmarginal. Eftersom jag har oerhört svårt att se att D4 och D800 kommer att sälja i totalt sett fler antal än vad D3 och D700 gjort blir det följdaktligen logiskt att anta högre priser för D4 och D800. Hur valutaeffekter och inflation sedan påverkar är en annan historia.
Kan det inte vara så att D4 också ligger närmare D3s än vad D3 gör, utan att nu veta vad som kommer att bli systermodell med D4. D800 verkar att gå in i ett eget segment, om man vågar spekulera lite. Kan det komma en D4X så småningom eller överger Nikon den möjligheten.
En D400 borde väl dyka upp snart, då tiden rinner i väg, 5 år sedan D300 kom, en modell som jag tror många fler kommer att köpa, ävem om D300 lågt ganska högt i pris vid lansering. inte omöjligt att D400 hamnar runt 23-24000 Kr.