Annons

Äntligen Nikon D800

Då kanske normalentusiasten får tänka sig för om han/hon tycker det är värt att lägga till 20-25000 Kr, då kameran är mera anpassad för yrkesfolk. En D300, 7D eller liknande klarar trots allt ett ganska så hårt slitage. Man får lägga mycke pengar på något som inte direkt är avgörande på rena bildkvaliteten om man säger så.

Håller helt med, faktum är att i den övervägande majoriteten av fotosituationer kommer skillnaderna i ren bildkvalitet mellan säg en D5100 och en D4 vara så liten att det faktiskt inte har någon egentlig betydelse. Visst, hårdgranskar man bilderna kan man till exempel se små skillnader som beror på de olika sensorformaten, men det lär vara ytterst sällan de skillnaderna faktiskt har någon egentlig betydelse.

Till och med om man kör en D300s med sin jämförelsevis gamla sensor är skillnaderna mindre än många tror. De finns, men märks mest i svagt ljus.

Huvudskillnaderna handlar som sagt om andra saker, det handlar om hanteringen, om kringfunktioner som autofokus, om att de stora proffshusen är byggda för att klara mer slitage och att de har en massa småfinesser som kan vara smidiga för den som arbetar med kameran men som antagligen spelar mycket liten roll för en hobbyanvändare.

Vi får se var D800 hamnar målgruppsmässigt, men stämmer ryktena så har ju den i alla fall en sensor som ger något extra. Sedan kan man som sagt diskutera (tror det kommer att ske ;-) hur ofta man har någon stor nytta av den saken, men där finns ju i alla fall lite mer synliga skillnader i själva bildkvaliteten.

Men o andra sidan lockar välbyggda saker ofta många användare, Nex 7 och dess Tri-nave system finner allt fler anhängare även bland garvade testare, och att det kan avgöra att man vill ha modellen. Den gamla KMD5D blev bestyckad med en mycket välgjord räfflad vitbalansratt, som inte var så vanligt på en instegskamera, den detaljen gav intryck av att modellen var påkostad.

Vänl./Bengt.

Smidig hantering lockar alla typer av användare, men här är de ju tyvärr så att det blir en prisfråga - mekaniska reglage (dvs rörliga delar med vädertätningar) kostar mer än att lägga saker i menyerna.

När man diskuterar det här med att entusiaster köper proffsprylar blir det ofta lite hånfullt, med en ton om att "som de tror att mer pengar ger bättre bilder". Visst finns det säkert en och annan tok som försöker köpa sig till bildkvalitet, men jag tror nog att de flesta entusiaster som köper dyra proffsprylar gör det ganska medvetet och helt enkelt njuter av känslan hos riktigt bra grejer. Jämfört med mycket annat konstigt vi människor lägger pengar på så är ändå bra kameror en av de minst underliga.

Håller helt med, faktum är att i den övervägande majoriteten av fotosituationer kommer skillnaderna i ren bildkvalitet mellan säg en D5100 och en D4 vara så liten att det faktiskt inte har någon egentlig betydelse. Visst, hårdgranskar man bilderna kan man till exempel se små skillnader som beror på de olika sensorformaten, men det lär vara ytterst sällan de skillnaderna faktiskt har någon egentlig betydelse.

Till och med om man kör en D300s med sin jämförelsevis gamla sensor är skillnaderna mindre än många tror. De finns, men märks mest i svagt ljus.

Huvudskillnaderna handlar som sagt om andra saker, det handlar om hanteringen, om kringfunktioner som autofokus, om att de stora proffshusen är byggda för att klara mer slitage och att de har en massa småfinesser som kan vara smidiga för den som arbetar med kameran men som antagligen spelar mycket liten roll för en hobbyanvändare.

Vi får se var D800 hamnar målgruppsmässigt, men stämmer ryktena så har ju den i alla fall en sensor som ger något extra. Sedan kan man som sagt diskutera (tror det kommer att ske ;-) hur ofta man har någon stor nytta av den saken, men där finns ju i alla fall lite mer synliga skillnader i själva bildkvaliteten.

Smidig hantering lockar alla typer av användare, men här är de ju tyvärr så att det blir en prisfråga - mekaniska reglage (dvs rörliga delar med vädertätningar) kostar mer än att lägga saker i menyerna.

När man diskuterar det här med att entusiaster köper proffsprylar blir det ofta lite hånfullt, med en ton om att "som de tror att mer pengar ger bättre bilder". Visst finns det säkert en och annan tok som försöker köpa sig till bildkvalitet, men jag tror nog att de flesta entusiaster som köper dyra proffsprylar gör det ganska medvetet och helt enkelt njuter av känslan hos riktigt bra grejer. Jämfört med mycket annat konstigt vi människor lägger pengar på så är ändå bra kameror en av de minst underliga.

Jo man kan allt bli fundersam ibland, när jag med mina Drakulafingrar och stor förväntan kände på nya Canon MK4 så var greppet för mig ovanligt grunt, provade flera gånger om jag kunde hålla på annat sätt, men greppet käns ovanligt grunt hur jag än provade, Mk4 är en påkostad kamera för övrigt, gamla tråddebatter om möjligheten att kunna byta eller justera greppet för att passa olika händer, tror jag tillverkarna får börja att titta på.

Nu hamnade Nikon D700 på tredje plats i senaste Foto.
Något nytt behövs verkligen, detta är ju inte acceptabelt ;-)

Pratade nyss med Nikon support och ville som NPS medlem förbeställa D800. Svaret blev att man inte kan förbeställa något som inte finns.

Ganska självklart, men jag kände mig lite dum :)

Det här är ett växande problem inom kameraindustrin, tycker jag personligen. Varför blir varje uppföljare hela tiden dyrare? När en ersättande modell släpps borde denna ta den äldre modellens plats rent prismässigt. Om modellA släpps för 10000 kr och finns kvar på marknaden i två år så har priset kanske sjunkit till ca 8000kr. Sedan kommer ModelA MkII som skall ersätta denna "föråldrade" modell. Då borde inte den kameran blir dyrare än 10000kr, medan den äldre modellen skulle bli ännu billigare.

Men istället låter man den äldre modellen hållas kvar på sina 8000kr medan den nya ersättande modellen blir ~2000-8000 kr dyrare än tidigare modell (beroende på vilket kamera segment man pratar om). Rent ekonomiskt sett så förstår jag detta, men om en sådan trend håller i sig, så kommer en FF-kamera om 5 år att kosta runt 35 000 - 45 000 kr (just som det ryktas om d800). Att D3x/D3s och EOS 1D(s) MkIV kostar så mycket som de gör godkänner jag, men om de börjar bli mycket dyrare, så börjar även deras priser gå till överdrift.

Samma sak gäller objektiven. Vi får snart pröjsa med 30 000 kr för ett 70 - 200 f2.8 med stabilisering.

Vet inte om jag fick fram min poäng här, eller ej, men förhoppningsvis förstår ni att jag är lite sur på bolagen för att de konstant höjer sina priser.
Men det stämmer ju inte. 70-200VRII kostar mindre idag än 70-200 VRI var när det lanserades. Dock var väl prislappen i stort sätt samma på resp lanseringsdatum. Vill minnas att de bägge kostade runt 24'. Idag är VRII prissatt till drygt 17' såg jag häromdagen.

Vad D800 kommer att kosta har vi ingen aning om så just i det fallet passar jag men alla andra har ju minskat i pris för varje modell eller i alla fall bibehållit priset. Du måste hela tiden kolla lanseringspriset. D2X-D3-D3S-D4 kostade alla i princip lika mycket vid lansering. Att en D3S idag är klart billigare än D4 är en helt annan sak....För D90 och D7000 gäller samma sak. Även med D200 - D300 stämmer det..... Och om jag inte är helt ute och cyklar så stämmer det även för 5D vs 5DmkII och inom 1D klassen. Ungefär samma prislapp vid lanseringen

Om nu rykterna för D800 stämmer så är det knappast en ersättare för D700 utan en helt annan kamera. Om då priset blir annorlunda så förstår jag det till fullo

Senast ändrad:
Men det stämmer ju inte. 70-200VRII kostar mindre idag än 70-200 VRI var när det lanserades. Dock var väl prislappen i stort sätt samma på resp lanseringsdatum. Vill minnas att de bägge kostade runt 24'. Idag är VRII prissatt till drygt 17' såg jag häromdagen.

Vad D800 kommer att kosta har vi ingen aning om så just i det fallet passar jag men alla andra har ju minskat i pris för varje modell eller i alla fall bibehållit priset. Du måste hela tiden kolla lanseringspriset. D2X-D3-D3S-D4 kostade alla i princip lika mycket vid lansering. Att en D3S idag är klart billigare än D4 är en helt annan sak....För D90 och D7000 gäller samma sak. Även med D200 - D300 stämmer det..... Och om jag inte är helt ute och cyklar så stämmer det även för 5D vs 5DmkII och inom 1D klassen. Ungefär samma prislapp vid lanseringen

Om nu rykterna för D800 stämmer så är det knappast en ersättare för D700 utan en helt annan kamera. Om då priset blir annorlunda så förstår jag det till fullo

Cyberphotopriser vid introduktion:

D2X - 46995 kr
D3 - 47995 kr
D3s - 54990 kr
D4 - 54990 kr.

Pristrenden är något uppåt för kamerorna vilket blir tydligt i dollar:

D2X - US: $ 5000
D2Xs - US: $ 5000
D3 - US: $ 4999
D3s - US: $5,199
D4 - US: $5999.95

Från D3:an 2007 till D4:an 2012 har priset gått upp 1000 dollar eller 7000 kr.

Som jag sagt många gånger tidigare: Priset på FX-kameror går inte ner utan man får mer för sina pengar. Eftersom volymen på D4 och D800 torde bli bra mycket mindre än för D700 och D3 är det föga förvånande om Nikon söker höja sin vinstmarginal vilket leder till högre priser.

Senast ändrad:
Pristrenden är något uppåt för kamerorna vilket blir tydligt i dollar:

Fast just kamerapriser i dollar kan vara lite vilseledeande att kika på - den amerikanska dollarn har under samma tid pendlat kraftigt mot japanska Yen (och många andra valutor), dels har man under de här åren hamnat en mycket ovanlig nivå av ekonomisk oro i USA som generellt drivit upp priser på många sällanköpsvaror. Tänk också på att prisnivån i USA förr brukade ligga märkbart under den europeiska, idag har den skillnaden krympt och delvis helt försvunnit. USA idag är helt enkelt inte en lika trygg marknad för kapitalvaror som det brukade vara.

Jag har kikat mycket på prisnivåer för fotoutrustning och sett över lite längre tid - 20 till 30 år - så har både kameror och objektiv av kända märken blivit billigare räknat i realvärde, i många fall avsevärt billigare. Hur många i Sverige hade - som hobbyfotograf - råd att köpa en professionell eller semiprofessionell kamerautrustning för 20 eller 30 år sedan? Inte många. Idag är det mycket vanligare.

Ett konkret exempel: När jag 1986 muckade från lumpen så köpte jag en begagnad Canon FD 24/1,4 bland annat för muckarbidraget (jag fick den billigt). Jag minns att jag kollade nypriset då, runt 14000 kronor. Räknar jag upp det med inflation så borde en 24/1,4 idag kosta ganska jämnt det dubbla, 28000 kronor. Både Canon och Nikon tar idag 16000 kronor för sina 24/1,4.

Ser man sedan till världen i stort (även utanför Sverige) så är det oerhört mycket fler människor idag som har råd med en systemkamera jämfört med för 10, 20, eller 30 år sedan. Hur går det ihop med att priserna (enligt somliga) hela tiden höjs?

fabrikanter av olika slag vill nog att vi skall tänka så, att dagens lön räcker till mera men det är allt frågan det. visserligen kostade en vanlig cykel en hel månadslön tidigt 50-tal, medans man på 80-talet kunde köpa 4-5 cyklar på en månadslön. ( bara ungefära exempel ).

Mycket annat har stigit i pris oroväckande mycket, under lång tid betalade vi 10 öre kwh för elen, hushållselen tidigt 80-tal var väl 50-60 Kr i månaden för en lägenhet. Idag är nätavgifter, skatter mm lika dyrt som värme hushållsel tillsammans.

Dagens boendekostnad ligger runt 40 % av månadslönen för många. Vad jag menar här är att skall man leva hyggligt så får man se till helheten, att det är teoretiskt möjligt att kunna köpa många liter mer mjölk idag än för 30 år sedan går inte att räkna längre. Att 3D-TVn till en början var 5000 Kr dyrare än en vanlig är fabrikantens försök att tjäna pengar, men nu sjunker dom kvickt i pris, vanliga 42 tums platt-Tv säljs under 4000 i dag, min 37 tummare kostade över 14900 Kr 2007.

Motsägelsfullt kan tyckas efter min rader, men boende, mat, kläder och bilen ( dyra servicar ) slukar det mesta av lönen. detta vet fabrikanterna om och känner sig nödgade med att ha breda urval, Samsung har visst 17 olika TV-apparater, medans Sony har 9 apparater, Samsung säljer som tusan av TV.

Tycker det är svårt att räkna ut kostnader och jämföra med svunna tider, farsan var nöjd om det fanns mat på bordet och kunna köpa en liten Renat en gång i halvåret. Ingen nöjer sig med det i dag.

Vänl./Bengt.

Fast just kamerapriser i dollar kan vara lite vilseledeande att kika på - den amerikanska dollarn har under samma tid pendlat kraftigt mot japanska Yen (och många andra valutor), dels har man under de här åren hamnat en mycket ovanlig nivå av ekonomisk oro i USA som generellt drivit upp priser på många sällanköpsvaror. Tänk också på att prisnivån i USA förr brukade ligga märkbart under den europeiska, idag har den skillnaden krympt och delvis helt försvunnit. USA idag är helt enkelt inte en lika trygg marknad för kapitalvaror som det brukade vara.

Jag har kikat mycket på prisnivåer för fotoutrustning och sett över lite längre tid - 20 till 30 år - så har både kameror och objektiv av kända märken blivit billigare räknat i realvärde, i många fall avsevärt billigare. Hur många i Sverige hade - som hobbyfotograf - råd att köpa en professionell eller semiprofessionell kamerautrustning för 20 eller 30 år sedan? Inte många. Idag är det mycket vanligare.

Ett konkret exempel: När jag 1986 muckade från lumpen så köpte jag en begagnad Canon FD 24/1,4 bland annat för muckarbidraget (jag fick den billigt). Jag minns att jag kollade nypriset då, runt 14000 kronor. Räknar jag upp det med inflation så borde en 24/1,4 idag kosta ganska jämnt det dubbla, 28000 kronor. Både Canon och Nikon tar idag 16000 kronor för sina 24/1,4.

Ser man sedan till världen i stort (även utanför Sverige) så är det oerhört mycket fler människor idag som har råd med en systemkamera jämfört med för 10, 20, eller 30 år sedan. Hur går det ihop med att priserna (enligt somliga) hela tiden höjs?

Mitt resonemang här gäller enbart Nikons FX-kameror. Det är ett faktum att introduktionspriset för Nikon D4 är högre än för Nikon D3.

Om Nikon räknar med att D4:an skall sälja mindre än vad D3:an gjorde sätter de priset högre på D4:an. Om antalet proffsfotografer är konstant eller tom minskar måste antalet amatörer som köper D4:an öka för att volymen skall öka och möjliggöra att priset kan sänkas.

Vi vet att trots att en kamera som Nikon D4 är gjord för proffs kommer ca 4 av 5 D4-or att köpas av amatörer som jag. Det är tveksamt om fler amatörer kommer att köpa D4:an än D3 och D3s. För att Nikon skall kunna hålla uppe sin vinst på FX-kameror krävs högre volym och/eller högre vinstmarginal. Eftersom jag har oerhört svårt att se att D4 och D800 kommer att sälja i totalt sett fler antal än vad D3 och D700 gjort blir det följdaktligen logiskt att anta högre priser för D4 och D800. Hur valutaeffekter och inflation sedan påverkar är en annan historia.

Jag tycker det är lite galet att jänföra priset mellan D700 och D800 (om ryktena angånde specifikationerna stämmer) i och med att kamerorna är så pass olika.

Vad ÄR detta egentligen.... ???

Jag litar på Tore och säger att en D2x kostade 47tKr när den introducerades, i början 2005 nån gång. Sedan dess har både vi och resten av världen haft ungefär 8-10% inflation. 47*1.10=51,500kr

Skulle det nu bli så att priset på en D4 skulle bli 55tKR är detta 3500kr mer än vad D2x kostade, utan valutakorrigering jmf yen (detta är egentligen betydligt mer än själva inflationen har jag förstått, rätta mig om jag har fel).

I höger hand håller jag en D2x. Du kan få den för 51.000kr. I vänster hand håller jag en D4. Du kan få den för 55.000kr. Vilket väljer du? Vilket känns som att få mest för pengarna? Vilket av valen skulle kanske få dig att känna dig "lurad"?

D2X - 46995 kr
D3 - 47995 kr
D3s - 54990 kr
D4 - 54990 kr.

Pristrenden är något uppåt för kamerorna vilket blir tydligt i dollar:.

Min jämförelse var inte exakt vetenskap men visst har du rätt i sak. Det finns det som sagt ett par faktorer som redan nämnts och som påverkat priset i negativ riktning för oss konsumenter.

Dock innebär dina siffror en prisökning från D2X till D4 ca 12% eller vad den nu är. Inte mycket på 5 år om man räknar in inflationen och de andra faktorerna som faktiskt påverkat priserna negativt utan att tillverkarna fått högre marginal.

Går man ner från denna klass så är det en helt annan sak. D70 var den andra kameran som klev under 10000. (300D var väl den första). Idag kan du köpa en bättre för 3000. Min D100 ( som jag fortfarande har kvar) kostade 30000 vid lanseringen och 24000 när jag köpte den. D300 kostade som minst 12000. Idag är den väl dyrare igen pga Thailand och annat...

Min jämförelse var inte exakt vetenskap men visst har du rätt i sak. Det finns det som sagt ett par faktorer som redan nämnts och som påverkat priset i negativ riktning för oss konsumenter.

Dock innebär dina siffror en prisökning från D2X till D4 ca 12% eller vad den nu är. Inte mycket på 5 år om man räknar in inflationen och de andra faktorerna som faktiskt påverkat priserna negativt utan att tillverkarna fått högre marginal.

Går man ner från denna klass så är det en helt annan sak. D70 var den andra kameran som klev under 10000. Idag kan du köpa en bättre för 3000. Min D100 ( som jag fortfarande har kvar) kostade 30000 vid lanseringen och 24000 när jag köpte den. D300 kostade som minst 12000. Idag är den väl dyrare igen pga Thailand och annat...

Det känns om den här frågan har för många variabler som påverkar resultatet. Inte helt enkelt att se exakt vad som påverkar och vad som är den egentliga sanningen i botten av inflation, valutor, avgifter och skatter.

Kan tillägga att D3 -- enbart korrigerad för svensk inflation -- hade kostat drygt 50000 kronor idag.

D2x hade kostat knappt 53000 kronor idag.

Allt enligt SCB:s statistik.

Kan tillägga att D3 -- enbart korrigerad för svensk inflation -- hade kostat drygt 50000 kronor idag.

D2x hade kostat knappt 53000 kronor idag.

Allt enligt SCB:s statistik.

Väg sedan in tre år av valutaoro och importörers behov för att hyfsat säkra sig mot kursförluster så känns inte utvecklingen speciellt dramatisk.

D2X - 46995 kr
D3 - 47995 kr
D3s - 54990 kr
D4 - 54990 kr.

Pristrenden är något uppåt för kamerorna.......
Korrigerat ENBART för svensk inflation, blir mönstret helt annorlunda.
Du förenklar en komplicerad prisbild grovt, för att bevisa dina övriga påståenden.

Dyrast ovan, i dagens priser, är D3s, följt av D4, D2x och D3 (enligt SCB).

Jag kom att tänka på en sak apropå ingenting, har det någonsin funnits nåt år där det kommer lanseras så mycket spännande som 2012? Tror INTE det. Nikon D4,Canon 1DX, Fujifilm x-pro 1, Canon 5dmk3, Nikon D800, Olympus OM-D, Sony kommer säkert att lansera nån ny FF på Photokina i september. Det är helt sjukt! Jag har säkert glömt några modeller som ska släppas i år också.

Jag kom att tänka på en sak apropå ingenting, har det någonsin funnits nåt år där det kommer lanseras så mycket spännande som 2012? Tror INTE det. Nikon D4,Canon 1DX, Fujifilm x-pro 1, Canon 5dmk3, Nikon D800, Olympus OM-D, Sony kommer säkert att lansera nån ny FF på Photokina i september. Det är helt sjukt! Jag har säkert glömt några modeller som ska släppas i år också.

Det är ju "fördelen" med att inget kommer under ett år pga diverse katastrofer :)
Kommer bli ett mkt intressant år, det håller jag med om.

Tror tyvärr att 2012 kan bli året då vi får se anrika tillverkare som Kodak och Olympus försvinna (även om förstås delar av dem kommer finnas kvar i en eller annan form). Nikons och Canons nya kameror kommer att ytterligare stärka deras position på marknaden (blir nog en hård kamp mellan D800 och 5d mk III bland entusiasterna). Sony behöver bli starkare på objektivsidan (framför allt för NEX) och få ur sig en konkurrenskraftig FF.

Förutom D800 är det nog inte helt otroligt att Nikon släpper en uppföljare till D300s under året. En 70-200/4 borde passa in med de andra zoomarna som har f/4, så en sådan tror jag också kommer.

Det är vad jag tror :)

Jag undrar om vi får se en efterföljare på D300 som också tar ett kliv uppåt på samma sätt som D7000 gjorde och som D800 verkar komma att göra.

Vad händer i så fall med den? Blir D400 också Fx (D3s sensorn?) och är då tänkt att kriga med Canons 7d 5d.

Då kan vi ha D90 D7000 D300 D400 D700 D800 och D4 samtidigt i sortimentet. I alla fall ett tag.
Tanken lockar eller hur, även om den kanske inte är så där fantastiskt trolig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar