Annons

Äntligen Nikon D800

Om jag får gissa så misstänker jag att tillgången kommer vara hyfsad. I alla fall nu på kort sikt för NPS och yrkesfotografer, och på lite längre sikt (typ framåt eller efter sommaren) även för alla övriga. Dvs ungefär samma tillgång som det var för D3s och före den D3.

När man pratar om tillgång och leveranser med olika representanter för Nikon så är det en sak som påfallande ofta dyker upp i det de säger: De vill inte hamna i situationen de fick med D200. Aldrig någonsin igen. Där hamnade de ju i en sits där efterfrågan väldigt snabbt kom att överstiga efterfrågan och med tanke på hur lång tid det tog att fixa så kan man gissa att de den gången inte riktigt hade förberett någon plan B ifall försäljningen överträffade prognoserna. Den gången tog det bortemot ett år efter introduktionen av D200 innan leveranser hyfsat hängde med efterfrågan och många fick vänta i många långa månader innan de fick sin kamera. Att som tillverkare inte kunna få fram en produkt som kunder ropar efter och som säljs med marginal på en marknad där man slåss om andelar ... Måste vara vansinnigt frustrerande plus att den typen av leveransproblem skadar varumärket.

Efter det har Nikon med några få undantag (t.ex. TC-20 III) varit ganska bra på att leverera saker i hyfsat synk med efterfrågan. Det här hur svårt det är att förutse försäljningsutfall varierar ju med hur stort genomslag en produkt får. D4 är vad vi kan se nu inte en direkt revolutionerande produkt, vilket gör det enklare att förutsäga ungefär hur försäljningen kan komma att se ut.

I sammanhanget kan det vara värt att påpeka att vissa typer av produkter, mest typiskt stora supertelen, har ett visst tillverkningstempo som är svårt att påverka. Det är handgjorda prylar som bara kan sättas samman av en liten grupp högutbildade montörer plus att de stora glaselementen tar mycket lång tid (åtskilliga månader) att tillverka. Så blir de en plötslig efterfrågan på säg 500/4, ja då kan det bli långa leveranstider. Kameror är på det sättet lite enklare, även de handbyggda som D4. Det är som Magnus Garpendal nämnt, man växlar antagligen mellan olika produkter och får då lite mer flexibilitet.

Nikon D4 kommer att sälja mindre än D3s som sålt mindre än D3 som sålt mindre än D700. Det lär inte bli någon rusning direkt efter D4:an. De flesta är nöjda med sina D3 och D700 och få med D3s lär uppgradera till D4.
 
Nikon D4 kommer att sälja mindre än D3s som sålt mindre än D3 som sålt mindre än D700. Det lär inte bli någon rusning direkt efter D4:an. De flesta är nöjda med sina D3 och D700 och få med D3s lär uppgradera till D4.
Mjo i början gick utvecklingen väldigt fort när det gällde kameror, men som nu har bromsats in vilket gör att folk inte behöver byta lika ofta. Det som tillkommer är väl mest nya funktioner som endast teknikfreaken jublar över, jag själv skulle t.ex klara mig utmärkt utan filmfunktion..............
 
Om jag får gissa så misstänker jag att tillgången kommer vara hyfsad. I alla fall nu på kort sikt för NPS och yrkesfotografer, och på lite längre sikt (typ framåt eller efter sommaren) även för alla övriga. Dvs ungefär samma tillgång som det var för D3s och före den D3.

När man pratar om tillgång och leveranser med olika representanter för Nikon så är det en sak som påfallande ofta dyker upp i det de säger: De vill inte hamna i situationen de fick med D200. Aldrig någonsin igen. Där hamnade de ju i en sits där efterfrågan väldigt snabbt kom att överstiga efterfrågan och med tanke på hur lång tid det tog att fixa så kan man gissa att de den gången inte riktigt hade förberett någon plan B ifall försäljningen överträffade prognoserna. Den gången tog det bortemot ett år efter introduktionen av D200 innan leveranser hyfsat hängde med efterfrågan och många fick vänta i många långa månader innan de fick sin kamera. Att som tillverkare inte kunna få fram en produkt som kunder ropar efter och som säljs med marginal på en marknad där man slåss om andelar ... Måste vara vansinnigt frustrerande plus att den typen av leveransproblem skadar varumärket.

Efter det har Nikon med några få undantag (t.ex. TC-20 III) varit ganska bra på att leverera saker i hyfsat synk med efterfrågan. Det här hur svårt det är att förutse försäljningsutfall varierar ju med hur stort genomslag en produkt får. D4 är vad vi kan se nu inte en direkt revolutionerande produkt, vilket gör det enklare att förutsäga ungefär hur försäljningen kan komma att se ut.

I sammanhanget kan det vara värt att påpeka att vissa typer av produkter, mest typiskt stora supertelen, har ett visst tillverkningstempo som är svårt att påverka. Det är handgjorda prylar som bara kan sättas samman av en liten grupp högutbildade montörer plus att de stora glaselementen tar mycket lång tid (åtskilliga månader) att tillverka. Så blir de en plötslig efterfrågan på säg 500/4, ja då kan det bli långa leveranstider. Kameror är på det sättet lite enklare, även de handbyggda som D4. Det är som Magnus Garpendal nämnt, man växlar antagligen mellan olika produkter och får då lite mer flexibilitet.

Stort tack för snabbt svar! Håller tummarna för att det blir några hus över när NPS och tidningsfotograferna har fått sina.. :)
 
Mjo i början gick utvecklingen väldigt fort när det gällde kameror, men som nu har bromsats in vilket gör att folk inte behöver byta lika ofta. Det som tillkommer är väl mest nya funktioner som endast teknikfreaken jublar över, jag själv skulle t.ex klara mig utmärkt utan filmfunktion..............

Eller så kan man se det som en pressfotograf sa om D4, i mina ögon mycket träffande: Skönt att se att de utvecklar kamerorna, inte bara byter sensor. Om vi talar om D4 så är det många av de "funktioner som endast teknikfreaken jublar över" saker som yrkesarbetande fotografer längtat efter i åratal eftersom de gör arbetet enklare, smidigare och därmed mindre stressigt.

I proffskamerorna finns det - tvärt emot vad som verkar vara en spridd uppfattning - väldigt lite "skrytfunktioner". Sedan finns det självklart fler funktioner än vad en enskild fotograf oftast använder, men det beror ju på att kamerorna faktiskt är byggda för att kunna användas av lite olika fotografer.
 
Då är jag en av de få med D3s som kommer uppgradera :)

Om man ser till den egentliga målgruppen - arbetande fotografer - så är de nog många som uppgraderar, om inte annat helt enkelt eftersom de vid det här laget antagligen har ganska slitna kameror. Det kan vara någon som har D3s och kör kamerorna så hårt att de byter varje eller vartannat år eller någon som kör D3 och snarare siktar på att byta efter tre eller fyra år.

Men sedan har Tore antagligen rätt i att det ändå handlar om färre D4 än av föregångarna: En väldigt stor del av försäljningen sett över hela livscykeln för sådana här kameror är faktiskt försäljning till entusiaster. Där är det nog många som är nöjda med sin D3, D700, D3x (jodå, det finns rika entusiaster :) eller D3s och antagligen hoppar över D4 och kanske snarare kastar blickar mot den beryktade D800 som ju bjuder på något mer påtagligt annorlunda (om de har någon av kamerorna med 12 megapixel). Mycket av nyheterna i D4 är ju dessutom sådant som kanske i första hand lockar just yrkesfotografer (Ethernet-uttag, IPTC-presets osv) och inte känns lika spännande för entusiaster.
 
Om man ser till den egentliga målgruppen - arbetande fotografer - så är de nog många som uppgraderar, om inte annat helt enkelt eftersom de vid det här laget antagligen har ganska slitna kameror. Det kan vara någon som har D3s och kör kamerorna så hårt att de byter varje eller vartannat år eller någon som kör D3 och snarare siktar på att byta efter tre eller fyra år.

Men sedan har Tore antagligen rätt i att det ändå handlar om färre D4 än av föregångarna: En väldigt stor del av försäljningen sett över hela livscykeln för sådana här kameror är faktiskt försäljning till entusiaster. Där är det nog många som är nöjda med sin D3, D700, D3x (jodå, det finns rika entusiaster :) eller D3s och antagligen hoppar över D4 och kanske snarare kastar blickar mot den beryktade D800 som ju bjuder på något mer påtagligt annorlunda (om de har någon av kamerorna med 12 megapixel). Mycket av nyheterna i D4 är ju dessutom sådant som kanske i första hand lockar just yrkesfotografer (Ethernet-uttag, IPTC-presets osv) och inte känns lika spännande för entusiaster.
Hur många bilder tar en yrkesfotograf per år i genomsnitt? Om dom tar över 50.000 bilder/år förstår jag att kamerorna tar slut rätt fort.....................
 
Hur många bilder tar en yrkesfotograf per år i genomsnitt? Om dom tar över 50.000 bilder/år förstår jag att kamerorna tar slut rätt fort.....................

Slutaren är nog det mindre problemet eftersom den går att byta till en inte alltför hög kostnad, sett till vad proffshusen kostar nya.
 
Hur många bilder tar en yrkesfotograf per år i genomsnitt? Om dom tar över 50.000 bilder/år förstår jag att kamerorna tar slut rätt fort.....................

Definiera yrkesfotograf?

En mode- / fine arts- / produkt- fotograf kanske "bara" tar 10-25.000 bilder, dvs ca 200 bilder per dag, om vi antar att varannan dag går till planering, uppställning och efterbearbetning.

En specialiserad sport/reportage fotograf kanske tar 25-100.000 bilder per år. Det är inget ovanligt att en tre år gammal yrkeskörd kamera har 2-300.000 klick registrerade. De flesta har betydligt färre, men jag skulle inte säga att det är "ovanligt".
 
Om man ser till den egentliga målgruppen - arbetande fotografer - så är de nog många som uppgraderar, om inte annat helt enkelt eftersom de vid det här laget antagligen har ganska slitna kameror. Det kan vara någon som har D3s och kör kamerorna så hårt att de byter varje eller vartannat år eller någon som kör D3 och snarare siktar på att byta efter tre eller fyra år.

Men sedan har Tore antagligen rätt i att det ändå handlar om färre D4 än av föregångarna: En väldigt stor del av försäljningen sett över hela livscykeln för sådana här kameror är faktiskt försäljning till entusiaster. Där är det nog många som är nöjda med sin D3, D700, D3x (jodå, det finns rika entusiaster :) eller D3s och antagligen hoppar över D4 och kanske snarare kastar blickar mot den beryktade D800 som ju bjuder på något mer påtagligt annorlunda (om de har någon av kamerorna med 12 megapixel). Mycket av nyheterna i D4 är ju dessutom sådant som kanske i första hand lockar just yrkesfotografer (Ethernet-uttag, IPTC-presets osv) och inte känns lika spännande för entusiaster.


Ser mig själv inte som direkt "rik" , för mig handlar det mer om att prioritera.. dricker inte, röker inte, ingen TV, ingen stereoanläggning, inget vardagsrum, äger ingen bil osv..

Jag har haft D3, D700 och nu D3s samt fotat uppdrag med hyrd D3x.

Var riktigt nöjd med D3, men trodde jag ville ha en mindre kamera och bytte till D700, blev dock aldrig kompis med sökaren och Vertikalgreppet så det blev en D3s igen till slut. D3x gav fina och stora filer, men kameran kändes för seg och filerna var allt för stora för mig.

IPTC-preset är som du gissar inte direkt överst på min lista av bytesargument... ;) Men att kunna fota via Ethernet tror jag nog jag kommer använda mer och mer i studion. Men framförallt, ISO 100 och den extra joysticken (ergonomin vid vertikalgreppet) samt ett par pixlar till. fällde avgörandet för mig.

Gillar kort skärpedjup så ISO 100 är välkommet i studion, i bästa fall slipper jag använda ND-filter.
Fotar mer och mer i 5:4 läget så ett par pixlar till.. helt ok!
Använder oftast den fokuspunkt som passar bäst till kompositionen, så att snabbare kunna växla fokuspunkt är väldigt välkommet för att kunna fånga känslan i ögonblicken.

För att komma tillbaka till "Topic"

Vilka nyheter tror du Martin att en ev D800 kommer bjuda på, (som inte kommer till D4) förutom alla de pixlar det ryktas om och ett avtagbart AA-filter?
 
Definiera yrkesfotograf?

En mode- / fine arts- / produkt- fotograf kanske "bara" tar 10-25.000 bilder, dvs ca 200 bilder per dag, om vi antar att varannan dag går till planering, uppställning och efterbearbetning.

En specialiserad sport/reportage fotograf kanske tar 25-100.000 bilder per år. Det är inget ovanligt att en tre år gammal yrkeskörd kamera har 2-300.000 klick registrerade. De flesta har betydligt färre, men jag skulle inte säga att det är "ovanligt".

Yrkesfotograf=Dom som använder kameran varje dag inom jobbet ( sportfotografer reklamfotografer e.t.c ), tjänar pengar på fotografering helt enkelt.

Hobbyfotograf=Dom som kör på fritiden och inte fotograferar i kommersiellt syfte.
 
Om man ser till den egentliga målgruppen - arbetande fotografer - så är de nog många som uppgraderar, om inte annat helt enkelt eftersom de vid det här laget antagligen har ganska slitna kameror. Det kan vara någon som har D3s och kör kamerorna så hårt att de byter varje eller vartannat år eller någon som kör D3 och snarare siktar på att byta efter tre eller fyra år.

Men sedan har Tore antagligen rätt i att det ändå handlar om färre D4 än av föregångarna: En väldigt stor del av försäljningen sett över hela livscykeln för sådana här kameror är faktiskt försäljning till entusiaster. Där är det nog många som är nöjda med sin D3, D700, D3x (jodå, det finns rika entusiaster :) eller D3s och antagligen hoppar över D4 och kanske snarare kastar blickar mot den beryktade D800 som ju bjuder på något mer påtagligt annorlunda (om de har någon av kamerorna med 12 megapixel). Mycket av nyheterna i D4 är ju dessutom sådant som kanske i första hand lockar just yrkesfotografer (Ethernet-uttag, IPTC-presets osv) och inte känns lika spännande för entusiaster.

Registrerade på Fotosidan finns

1) 243 st D3-ägare,

2) 992 st D700-ägare,

3) 131 st D3S-ägare och

4) 26 st D3X-ägare.

Lås oss grovt anta att det finns dubbla antalet fotografer med dessa kameror som inte registrerat kameran eller är medlemmar på Fotosidan. Då har vi i Sverige 486 st ägare av D3, 1984 st ägare av D700, 262 st ägare av D3S samt 52 st ägare av D3X. Rimligen borde ytterst få med D3X köpa en D4:a så vi räknar bort den gruppen. Kvar blir totalt 2732 st ägare av D3, D3s och D700. Om 20% av dessa används av yrkesfotografer blir det en grupp på 546 personer. Om 20% av den gruppen uppgraderar till D4:an blir det 109 personer. Lägg till entusiasterna som är 2185 st. Säg att 10% av de med D3 väljer att uppgradera medan endast 5% av D700-ägarna och 5% av de med D3s väljer att uppgradera. Då har vi totalt bland entusiasterna 39 st + 79 st + 11 st = 129 st som uppgraderar. Totalt antal FX-fotografer som investerar i en D4 blir 238 personer. Anta att endast hälften av dessa kommer att registrera sin kamera på Fotosidan och vi har 119 förväntade ägare av Nikon D4 på Fotosidan i slutet av 2012.
 
Senast ändrad:
Jag tror, men kan förstås ha fel, att de flesta som är intresserade av att köpa en D800 som tråden handlar om är ganska ointresserade av hur många registrerade användare ac D4 det finns i slutet av året.
 
Foto drog jämförelse mellan D300 och D3 och sedemera kom D3s in i spelet av användare i tråden. Foto tyckte att för halva priset för en D300 mot D3 så räckte D300 ovanligt långt vad gällde bildkvalitet. Samma sak med D3 kontra D3s, var det inte du Tore som hade bägge modellerna och kunde direkt se att upp till en viss Iso, undrar om du inte skrev Iso 3200 ( kan ha fel här ) så var D3 lika bra och till ett lägre pris.

Man kan vrida och vända på en kameras duglighet på många vis, i samband med nya D4an nu så handlar det så mycket om fantastisk slitstyrka, och den viktiga ergonomin, förklaringar för att motivera prisbilden och förståelse vad yrkesfolket behöver.

Entusiaster köper modellen kanske precis som några vill ha en BMW M3 eller liknade, nu kanske inte D4a blir vansinnes dyr precis, det är också en FX-modell, frågan blir vad en efterföljare till D300 kommer att erbjuda, för halva priset mot D4 så kanske den räcker långt.

//Bengt.
 
Jag tror, men kan förstås ha fel, att de flesta som är intresserade av att köpa en D800 som tråden handlar om är ganska ointresserade av hur många registrerade användare ac D4 det finns i slutet av året.

Det finns en viss överlappning mellan modellerna och de med D700, D3 och D3s kan säkert vara intresserade av både D800 och D4.

Antalet som köper en 36 MP D800 för 30.000+ kr kommer säkert också att vara betydligt färre än alla de som idag köpt en D700.
 
Foto drog jämförelse mellan D300 och D3 och sedemera kom D3s in i spelet av användare i tråden. Foto tyckte att för halva priset för en D300 mot D3 så räckte D300 ovanligt långt vad gällde bildkvalitet. Samma sak med D3 kontra D3s, var det inte du Tore som hade bägge modellerna och kunde direkt se att upp till en viss Iso, undrar om du inte skrev Iso 3200 ( kan ha fel här ) så var D3 lika bra och till ett lägre pris.

Man kan vrida och vända på en kameras duglighet på många vis, i samband med nya D4an nu så handlar det så mycket om fantastisk slitstyrka, och den viktiga ergonomin, förklaringar för att motivera prisbilden och förståelse vad yrkesfolket behöver.

Entusiaster köper modellen kanske precis som några vill ha en BMW M3 eller liknade, nu kanske inte D4a blir vansinnes dyr precis, det är också en FX-modell, frågan blir vad en efterföljare till D300 kommer att erbjuda, för halva priset mot D4 så kanske den räcker långt.

//Bengt.

Slutsatsen är att det är oerhört svårt att se skillnader mellan dagens systemare förutom på allra högsta ISO-talen eller vid scener med extrema kontraster. Det är mer andra egenskaper som avgör nyttan av att uppgradera.
 
Hur många bilder tar en yrkesfotograf per år i genomsnitt? Om dom tar över 50.000 bilder/år förstår jag att kamerorna tar slut rätt fort.....................

50000 bilder ... Det är ju bara en stressig vecka :)

Nej, men som andra påpekat handlar det om mycket mer än slutaren. Kameror som hanteras dagligen och under stress slits hårt. Stötte på en D3 i slutet av november förra hösten som bevisligen var max tre år gammal och såg ut som om den passerat en stenkross. Och haft lite otur dessutom. Men den fungerade och fotografen hade med den som backup.

Dessutom handlar det för företag(are) ibland också om att byta innan saker tappat för mycket i värde, det kan helt enkelt löna sig bättre att sälja en kamera efter "lagom" mycket körning (en helt annan bransch som är duktiga på den typen av optimeringar är biluthyrare). För pressfotografer eller liknande handlar det nog inte så sällan om att du hur som helst vill ha tre-fyra kamerahus - två som du använder kontinuerligt och sedan en eller ett par i reserv som du har för takmontering i hockey, bakom mål i fotboll, sätter upp för time-lapse eller liknande. Kameror är som blixtar, man kan alltid använda en till ... Då köper man kanske en ny D4 ny, degraderar sin D3s till andrahus och gamla andrahuset blir ett tredjehus osv. (Det är bland den här typen av användare frustrationen är stor över det nya batteriet och framför allt den nya laddaren.)

Det finns yrkesfotografer av alla sorter och former, alla jobbar på sitt sätt och det finns både de som sliter ytterst lite på sina grejer och de som sliter oerhört hårt på dem. Men kamerorna dimensioneras utifrån de sistnämnda.
 
50000 bilder ... Det är ju bara en stressig vecka :)

Nej, men som andra påpekat handlar det om mycket mer än slutaren. Kameror som hanteras dagligen och under stress slits hårt. Stötte på en D3 i slutet av november förra hösten som bevisligen var max tre år gammal och såg ut som om den passerat en stenkross. Och haft lite otur dessutom. Men den fungerade och fotografen hade med den som backup.

Dessutom handlar det för företag(are) ibland också om att byta innan saker tappat för mycket i värde, det kan helt enkelt löna sig bättre att sälja en kamera efter "lagom" mycket körning (en helt annan bransch som är duktiga på den typen av optimeringar är biluthyrare). För pressfotografer eller liknande handlar det nog inte så sällan om att du hur som helst vill ha tre-fyra kamerahus - två som du använder kontinuerligt och sedan en eller ett par i reserv som du har för takmontering i hockey, bakom mål i fotboll, sätter upp för time-lapse eller liknande. Kameror är som blixtar, man kan alltid använda en till ... Då köper man kanske en ny D4 ny, degraderar sin D3s till andrahus och gamla andrahuset blir ett tredjehus osv. (Det är bland den här typen av användare frustrationen är stor över det nya batteriet och framför allt den nya laddaren.)

Det finns yrkesfotografer av alla sorter och former, alla jobbar på sitt sätt och det finns både de som sliter ytterst lite på sina grejer och de som sliter oerhört hårt på dem. Men kamerorna dimensioneras utifrån de sistnämnda.

Då kanske normalentusiasten får tänka sig för om han/hon tycker det är värt att lägga till 20-25000 Kr, då kameran är mera anpassad för yrkesfolk. En D300, 7D eller liknande klarar trots allt ett ganska så hårt slitage. Man får lägga mycke pengar på något som inte direkt är avgörande på rena bildkvaliteten om man säger så.

Men o andra sidan lockar välbyggda saker ofta många användare, Nex 7 och dess Tri-nave system finner allt fler anhängare även bland garvade testare, och att det kan avgöra att man vill ha modellen. Den gamla KMD5D blev bestyckad med en mycket välgjord räfflad vitbalansratt, som inte var så vanligt på en instegskamera, den detaljen gav intryck av att modellen var påkostad.

Vänl./Bengt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar