Det känns som om svaren inte besvarar mina undringar, men jag vågar inte gå djupare i denna diskussion med risk för att stämplas som virrpanna.
Medan jag rör mig på djupare vatten så känns det som om ni tror att jag är vid strandkanten, så tolkar jag svaren.
Inget ont i att vara virrpanna, det är inte sällan ett bra sätt att få reda på saker
Jag är inte helt säker på exakt vad det är du undrar över, men det finns väldigt mycket som tyder på att specifikationerna för en D800 skulle kunna se ut som i ryktena. Det finns inga tekniska hinder att bygga en sådan kamera, och den skulle troligen fylla ett behov på marknaden. Sedan kan modellnamnet kanske förvirra lite, det verkar inte vara en egentlig efterföljare till D700 utan snarare en lite annan typ av kamera.
Vad gäller batterigrepp så är det faktiskt så i de flesta kameror att de inte ger någon ökad hastighet alls, så att det "bara" skulle en liten hastighetsökning är ändå mer funktioner än de flesta batterigrepp ger. Traditionellt har ju de mest varit till för att göra kameran bekvämare att använda med tunga objektiv (större grepp) och som sagt att utöka batterikapaciteten.