UNIGUN
Aktiv medlem
Jag har lite svårt med läsförståelse.
Är ni med mig eller emot mig om jag påstår att specarna till D800 verkar falska?
Nu han Jannes svar komma före mitt inlägg om nu någon undrar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är ni med mig eller emot mig om jag påstår att specarna till D800 verkar falska?
Jag anser att speccarna (36Mpix, löstagbart grepp och 4-6bps) är relativt nära vad vi faktiskt får se på den riktiga kameran.
Alltså anser jag inte att de är "falska".
Det där låter väldigt ologiskt, särskilt med tanke på att det är just japanska företag som gått i bräschen för ett modernare produktionssätt där man har så små lager som möjligt. Men det kanske beror på att de nu flyttat produktionen till andra länder (Thailand) där lager är billigare?
Men i samma utsaga kan vi läsa att D800 kommer ut i två versioner, en utan moare filter.
Hur sannoligt är det? Finns det kundunderlag för två olika men så ändå lika och som jag läst i tidigare inlägg att det är så dyrt att ha en modell ute och att det krävs att det verkligen säljer bra.
Hur ska man skilja dessa två åt? Genom att den andre heter D800X, eller?
Men jag är inne på att ifrågasätta specens trovärdighet. Inte lanserar man en sådan högpixlad kamera med ett batteripack på sig och varför skulle man tillverka ett grepp om nu det bara ger 2 bilder mer i sek?
Är det ena blaha så kan det andra också vara det, det där med att kameran har 36mp t.ex.
Jag ser det inte som helt osannolikt, men den skulle inte heta X (om inte Nikon gör om sin namnstandard igen).
En rolig detalj är ju att Lightroom 4 har en ny funktion som låter dig selektivt bli av mer Moire-mönster i en bild.
När D3X kom och testades av Kamera & Bild så menade redaktören, minns inte namnet, att det var otroligt svårt att tillgodoge sig 24mp p.g.a. vibrationer, så det var nödvändigt att ha ett bra stativ och att fälla upp spegeln för att få bort så mycket vibrationer som möjligt. Vad ska det då inte vara hos en kamera i småbild som har 36mp?
Även om man gjuter fast kameran i betong och kör med spegel uppfälld så kan man ju inte göra något åt slutarens öppnande och stängande som ju lär ge något skakande i kameragodset.
Kanske är 24mp taket för en småbilds sensor och pixlar över det talet är till ingen nytta.
Canon har ju stannat på sina 21mp och det måste väl ha sin betydelse.
Nu gör jag ett sista försök att avslöja D800 specarna som fejk.
Kan någon överbevisa mig nu så ger jag upp.
När D3X kom och testades av Kamera & Bild så menade redaktören, minns inte namnet, att det var otroligt svårt att tillgodoge sig 24mp p.g.a. vibrationer, så det var nödvändigt att ha ett bra stativ och att fälla upp spegeln för att få bort så mycket vibrationer som möjligt. Vad ska det då inte vara hos en kamera i småbild som har 36mp?
Även om man gjuter fast kameran i betong och kör med spegel uppfälld så kan man ju inte göra något åt slutarens öppnande och stängande som ju lär ge något skakande i kameragodset.
Kanske är 24mp taket för en småbilds sensor och pixlar över det talet är till ingen nytta.
Canon har ju stannat på sina 21mp och det måste väl ha sin betydelse.
Underligt resonemang. D7000 har mindre pixlar än vad en d800 på 36MP skulle få. Sonys nya 24MP APS-C sensor som fått mycket beröm har avsevärt mindre pixlar. Vad gäller Canon är sensorn du referarar till fyra år gammal, och ryktena vad gäller 5D mkIII talar ofta om över 30MP...
Framför allt undrar jag vad det är som gett dig en så stark misstro till de här specarna, som resten av världen finner ganska möjliga?
Framför allt undrar jag vad det är som gett dig en så stark misstro till de här specarna, som resten av världen finner ganska möjliga?
Om argumentet "pixelupplösningen är för hög" hade varit hållbart hade det varit omöjligt att fotografera handhållet med kameror som till exempel Nikon 7000, 5100, Canon 7D,60D,600D osv...
Eftersom jag kan handhålla en 70-200/2.8VR på en Nikon D7000, och få riktigt skarpa bilder, vet jag att man kan räkna om detta till en 36MP fullformatssensor. Det är samma vinkelupplösning på målet.
Och eftersom jag använt D3x handhållet ganska mycket kan jag ju säga att det finns INGEN situation under ISO3200 där inte en D3x tar skarpare bilder än en D3. Missar du med en D3x (skakningar, oskärpa av andra orsaker osv) hade det blivit exakt samma skillnad med en D3 på 12MP, det är bara det att du hade sett felet med mindre upplösning.
Man ska inte förvilla orginalformat med presentationsformat. Orginalformat är kamerans/orginalets upplösning, presentationsformatet är en fast dimension, t.ex en spread i ett magasin (A3 print då). En kamera med högre upplösning kan aldrig under samma förutsättningar ge en mer oskarp bild än en kamera med lägre upplösning när man tittar på slutresultatet i samma presentationsstorlek.
Unigun:
Angående batterigreppet, så finns det ju till alla kameror utom D3100 och D5100 eller vilka det är. Såvitt jag vet är det bara D300(s) och D700 som får fler bps med grepp på, inga andra påverkas alls. Sedan tror jag bara att det är Nikon som får fler bps med grepp än utan. De flesta har nog inte greppet för att få fler bps utan just för det extra greppet man får om kameran. D300 går förresten från 6 till 8 bps och D300s går från 7 till 8 bps, så någon större skillnad gör det inte där heller.
Sedan kan jag hålla med dig till 100 % om att specarna på D800 låter helt sanslösa jämfört med allt som har kommit tidigare, det är ju 50 % fler pixlar än D3x har och det i en kamera som kommer att kosta hälften av vad den gör.
Men som andra redan sagt, pixlarna på en FX med 36 mp blir inte mindre än pixlarna på en DX med 24 mp så det är inget hokus pokus i att tillverka sensorerna om man vill det. Tänk också på D7000 och Sonys nya 24 mp varianter som förutom en hel del fler pixlar än tidigare har mindre brus och högre DR än något liknande och i närheten av erkänt fina FX-kameror.
Det kommer också att bli en rätt långsam kamera så det kommer inte att ställas så stora krav på datahanteringen, det blir inte någon sportkamera på något sätt men det är inte heller syftet. Se på mellanformatskamerorna på över 40 mp, de klarar sådär en bild per sekund och det verkar inte vara något som hindrar folk från att ta bra bilder med dem
Sedan har jag aldrig riktigt förstått grejen med D3x, varför en kamera av den typen ska ha samma hus som resten av D3-serien. Då tycker jag att Canon gjorde ett bättre val när de gjorde 5DII som de gjorde. 5DII var ju för övrigt lika revolutionerande när den kom jämfört med gamla 5D.
Kort sagt kan jag säga att när jag läste att den skulle bli på 36 mp i somras eller när det var trodde jag de drev med mig, men det trodde jag när de sa att D7000 skulle få bättre DR än D700 också. Jag är såklart också amatör och vet inte annat än vad jag läser på nätet men antingen har jag bara vant mig vid tanken och börjat tro på det eller så har jag förstått att det inte behöver vara så enormt revolutionerande egentligen. Man säger ju att ca 30 % mer upplösning krävs för att man ska se verklig skillnad, så det kanske inte ens vore vettigt att göra en efterföljare med mindre upplösning.
Var det svar på vad du undrade över eller vad menade du?