ztenlund
Aktiv medlem
Många köper supersportbilar bara för att visa att de har råd ...
Givetvis, men det är ju något helt annat än att faktiskt ha någon användning av prestandan som sådan.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Många köper supersportbilar bara för att visa att de har råd ...
Tore självfallet kan du ha hur rätt som helst i det du skriver. Men jag tror inte det.
Vi får väl vänta ett antal månader och se.
När det sedan gäller förbättrad autofokus och så vidare, så tycker inte jag att det har med MP att göra. Det är två skillda saker. Ett "normalt" användande kräver inte 36 Mp, men en förbättrad autofokus är alltid bättre.
Så du tror att man går från 21 MP till 18 MP och lägger sig nära 1DX men med 4-5 bps mm men till ett betydligt lägre pris ca 25.000 kr? Vad är motivet för dem med 5D Mk II att uppgradera till 5D Mk III? Om sensorn är den samma som i 1DX måste övriga egenskaper särskilja sig ganska mycket för att en majoritet inte skall välja 5D Mk III istället för 1DX.
Nej jag har väl inte sagt nåt om 18MP? Det är väl inte inte bara pixlarna som ska upp för att en kamera ska bli bättre eller kännas rejält uppdaterad, Får den 24MP, något bättre brusprestanda , mycket bättre af samt kanske en inbyggd blixt så skulle jag i alla fall känna att den var grovt uppdaterad mot 5D2:an. Även om den skulle få lite bättre brusprestanda så skulle den fortfarande inte konkurrera mot 1DX, troligtvis så skulle 1DX ha bättre brusprestanda ändå, samt bättre af och bps. 5D2 är egentligen en väldigt medioker kamera med en riktigt bra sensor bara, det är MYCKET som kan förbättras på den. Pixlar är det minsta problemet.
Jag tror att många skulle köpa den trots att den skulle ha betydligt lägre upplösning än D800:an, om man läser på olika forum så är det många som skriver att det verkar vara canon som kommer med en vettigare ersättare till D700:an är vad nikon gör själva. Jag själv kommer troligtvis att avstå från en 36MP D800 efter jag fick veta att raw filerna kommer ligga runt 70mb. Det betyder att man får in c:a 10 raw filer på en vanlig cd-r skiva, 60 på en dvd-r skiva och c:a 120 på en dvd-r dl skiva, och har man som vana att spara sina rawfiler på skivor för att man är rädd för hdd krasch eller om man vill ha koll på alla rawfiler så funkar inte så stora filer. Men alla gör ju olika, försöker bara förklara att det är inte alla som välkomnar den massiva pixelökningen, mao är det inte alls givet att alla köper en D800 före en 5Dmk3 även när allt annat är lika, visst går det att ställa ner storleken på filerna, men det är ju inte därför man köper kameran. För mig hade den perfekta D700 ersättaren varit en modell med c:a 20mp"En 5D Mk III måste positioneras både mot 1DX internt och D800 externt. Om prestandan på sensor och AF är för lika 1DX måste hastigheten hållas kvar på 4-5 bps annars tappar 1DX för dubbla priset försäljning. Om 5D Mk III kommer med "bara" 24 MP och D800 får 36 MP medan övriga egenskaper som AF, bps, video mm är snarlika blir skillnaden i MP påtaglig och Canon får kritik för den obetydliga höjningen av MP.
Tur att objektiv som ger skärpa för 36 MP på full öppning är billiga...
Det finns vissa begränsingar i nyttan om man inte har ganska kontrollerade förhållanden att fotografera under. En del har förstås alltid användning av mer upplösning, men sensor är ändå bara en liten tårtbit av det som krävs för att verkligen ha någon nytta av det hela. Det krävs ganska lite för att sabba skärpan "per pixel" redan med 12 MP.
Ett "normalt" användande kräver heller inte bättre AF än vad till exempel D700 har, så då undrar jag hur du kan göra den prioriteringen så enkelt. Själv hade jag alla gånger valt högre upplösning trots att jag över huvud taget inte gör utskrifter. Jag använder nämligen inte autofokus alls, så det intresserar mig inte ett jota;-) Med hög upplösning kunde jag däremot beskära bilder mycket hårt även om jag bara har en fast brännvidd med mig.När det sedan gäller förbättrad autofokus och så vidare, så tycker inte jag att det har med MP att göra. Det är två skillda saker. Ett "normalt" användande kräver inte 36 Mp, men en förbättrad autofokus är alltid bättre.
Platt TV är ett annat exempel på "onödig" utveckling som likväl alla känner att man måste ha.
JB
Ett "normalt" användande kräver heller inte bättre AF än vad till exempel D700 har, så då undrar jag hur du kan göra den prioriteringen så enkelt. Själv hade jag alla gånger valt högre upplösning trots att jag över huvud taget inte gör utskrifter. Jag använder nämligen inte autofokus alls, så det intresserar mig inte ett jota;-) Med hög upplösning kunde jag däremot beskära bilder mycket hårt även om jag bara har en fast brännvidd med mig.
Jag har sålt min D700 men funderar på att köpa en igen. Jag behöver nämligen ingenting av det som en D800 eventuellt kommer att erbjuda. Jag hade dock en liten förhoppning om ett mindre kamerahus, men det tror jag inte på längre.
-Så enligt dig finns det inga objektiv som ger skarpa bilder när man kör dem på F4.0 på en D7000? ALLA objektiv är hopplöst suddiga då?
Dagens sanning Martin
Sedan kan jag hålla med om att man i många praktiska sammanhang (webbpublicering, normalstora utskrifter) sällan har en tydlig och konkret nytta av jättehög upplösning. Och att vi nog ganska ofta med lite slarvig handhavande i stort sett slarvar bort fördelarna som de höga upplösningarna ger. Men det är heller ingen bildmässig nackdel - den enda egentliga konkreta nackdelen med 36 MP vore i mina ögon filstorleken. Men den irritationen går över med snabbare datorer och rymligare hårddiskar och de gånger man kan dra nytta av en hög upplösning - ja då är den oerhört bra att ha.