ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Jag tror att det här är en marknadsmässigt vettig poäng av Nikon, om det nu stämmer. D700 var extremt lik D3 i nästan alla avseenden, och förmodligen köpte många den i stället för D3 av just den anledningen. Om en ny D800 skiljer sig radikalt från en D4 kommer modellerna inte att kannibalisera på varandra lika mycket. Möjligen kanske det blir svårare att motivera en kommande D4X ...

Bracketing kan jag ställa in på olika saker, WB är bara en möjlighet, exponering en annan tex, men håller med dig om att WB känns väldigt off att använda.
Kan också använda den för multiexponering, vilket är kul ibland, så den är inte helt onödig i mina ögon

OK, för multiexponering kan jag hålla med, men ändå inget man använder så ofta att man behöver snabbknapp för det.

Och exponeringsbracketing är ju som sagt mest för HDR(eller slarviga fotografer som bara trycker av för att hoppas det blir bra på någon av bilderna, men får massa extrajobb sen att sortera i stället.), vilket jag hoppas inte blir så nödvändigt framöver, då sensorerna blir bättre på DR, iaf vid raw-processing.

Ett night- och time lapse-mode då? Så man t.ex. kan ställa in längre slutartider än 30sek utan remote eller ta en bild var 10:e minut. Kanske inte så vanligt heller, gissar bara.. :p

Har någon fler förslag så ös på. =)

En av de smidigare funktionerna hos D7000 jämfört med D700 är U1 och U2 på programratten. Med D7000ans sätt att ställa in AF så kan även detta sparas och återkallas när man väljer U1 och U2, något som inte funkar på D700.

D800 verkar inte ha U1 och U2 lätt åtkomligt som D7000 och då haltar det hela betäkligt. Redan D700 har ju möjlighet att spara inställningar i 4 olika banker men för att byta mellan dem måste man in och fippla i menyn, det verkar vad jag kan se vara likadant på D800. På min D7000 använder jag U1 och U2 hela tiden, oerhört smidigt. På min D700 har jag bara använt motsvarande funktioner en handfull gånger.

Bra poäng. Nyligen köpt D7000 så har inte grottat ner mig i detaljerna.

Att ha U1 för AF-C och hög slutartid, hög iso och stor bländare t.ex. är ju smidigt, om man snabbt måste fånga något som dyker upp oväntat.

Vad kör du annars för U1/U2 inställningar?

Jag har alltid undrat varför man inte har ett video-läge och ett fotoläge i Live View och sedan använder den vanliga avtryckaren till att starta inspelningen i videoläget.

Har gått och väntat på denna kamera hur länge som helst och jag nyper mig i armen stup i kvarten för att vakna ur denna mardröm, men det gör bara ont utan att jag vaknar =,( snart får vi veta att dom har tagit bort slutarknappen också, och att dom har satt den nånstans i menyn för att man sen aktiverar den med "ok" knappen. Vi har fattat Nikon, ni gjorde ett misstag när ni gjorde D700:an för lik D3:an, men varför ta bort funktioner som D700 har? Nej det blir att sälja allt man har och köpa D4! Känns som att D800:an är full av kompromisser, och det är kunderna som får betala för Nikons "misstag" från 2008.

Senast ändrad:
Har gått och väntat på denna kamera hur länge som helst och jag nyper mig i armen stup i kvarten för att vakna ur denna mardröm, men det gör bara ont utan att jag vaknar =,( snart får vi veta att dom har tagit bort slutarknappen också, och att dom har satt den nånstans i menyn för att man sen aktiverar den med "ok" knappen. Vi har fattat Nikon, ni gjorde ett misstag när ni gjorde D700:an för lik D3:an, men varför ta bort funktioner som D700 har? Nej det blir att sälja allt man har och köpa D4! Känns som att D800:an är full av kompromisser, och det är kunderna som får betala för Nikons "misstag" från 2008.

Vad menar du som de tar bort som D700 har?
Möjligheten att ta 8 bilder per sek?
Möjligheten att ha AF-C som eget rattval och inte bara ihop med AF som på D7000?

Det första kan väl vara skäl för någon, men är man ute efter en snabb sportkamera kanske D800 ändå inte är det man letar efter. Då betalar man för en D4 helt enkelt.

Jag håller med om att vissa grejer kunde prioriterats annorlunda, men jag tror ändå inte att Nikon år 2011-12 släpper en kamera sämre än D700 från 2008, trots en onödigt hög upplösning o.s.v. Tekniken går framåt, så bildkvalitén lär bli bättre än D700 hur som helst.

Vilket fall som helst borde vi vänta på officiella specar och även testbilder innan vi hackar och sågar sönder en ny efterlängtad modell. De flesta lär bli kära i D800 när den kommer hur den än blir, för Nikon gör inte skit.. =)

Jag har alltid undrat varför man inte har ett video-läge och ett fotoläge i Live View och sedan använder den vanliga avtryckaren till att starta inspelningen i videoläget.

Kollade på en större bild av D800 nu, om den nu stämmer, men den ser ut att ha videoavtryckaren där uppe vid mode ungefär, så de har iaf tänkt till lite där, istället för knasiga tumtryck för video, tummen har man ju till att hålla kameran med.. :p

Runar:

Det ser ut på bilden som att det står BKT, så du har nog tur. ;)

Ingen har sagt att Nikon gör skit, den saknar ju snabbval till af läge och af punkter, vilket för många är viktiga funktioner. Sen att den kommer att ha funktioner som D700 kanske inte har får ju inte heller glömmas. Men avsaknaden av af funktionerna var i alla fall en deal breaker för mig.

Det första kan väl vara skäl för någon, men är man ute efter en snabb sportkamera kanske D800 ändå inte är det man letar efter. Då betalar man för en D4 helt enkelt.
)

inte alls. För mig som deltidsfrilansfotograf har D700 varit en perfekt kompromiss. Vill till 90% av tiden inte ha den stora klumpen D3. Har inget behov av vare sig fart eller storlek. När jag kliver in i sportkostymen så har den däremot varit en gudagåva. Skruva på greppet och i med rätt batterier och D700 klarar av allt som D3 / 1D klarar.....och lite till utan grepp.... en riktigt bra kompromiss faktiskt... Finns ingen anledning för mig att slänga en massa pengar i sjön bara för att jag skulle köpa en D3 när D700 finns.

Så om de plockar bort 8 bps i nästa generation så faller den kameran bort för mig i sportavdelningen.

inte alls. För mig som deltidsfrilansfotograf har D700 varit en perfekt kompromiss. Vill till 90% av tiden inte ha den stora klumpen D3. Har inget behov av vare sig fart eller storlek. När jag kliver in i sportkostymen så har den däremot varit en gudagåva. Skruva på greppet och i med rätt batterier och D700 klarar av allt som D3 / 1D klarar.....och lite till utan grepp.... en riktigt bra kompromiss faktiskt... Finns ingen anledning för mig att slänga en massa pengar i sjön bara för att jag skulle köpa en D3 när D700 finns.

Så om de plockar bort 8 bps i nästa generation så faller den kameran bort för mig i sportavdelningen.

Den får iaf 6bps DX.. Ingen riktigt tröst, men man förstår ju att de vill separera produkterna, var väl säkert därför det inte kom en D700s med video och något bättre brusegenskaper som D3s. Samma med D3x, teknologin fanns, men de höll inne på den. Vilket fall som helst, har du redan en D700 så är det ju bara att ta med den till sportevenemangen och D800 till resten. =)

D4 blir ju en vass actionkamera, som även spöar D700 med batterigrepp i fps/iso o.s.v.

Men men, vi får se när resultaten kommer ut.

Kollade på en större bild av D800 nu, om den nu stämmer, men den ser ut att ha videoavtryckaren där uppe vid mode ungefär, så de har iaf tänkt till lite där, istället för knasiga tumtryck för video, tummen har man ju till att hålla kameran med.. :p

Runar:

Det ser ut på bilden som att det står BKT, så du har nog tur. ;)

Ha ha, så viktigt var det inte:))

God fortsättning på julen:)

.. Ingen riktigt tröst, men man förstår ju att de vill separera produkterna, var väl säkert därför det inte kom en D700s med video och något bättre brusegenskaper som D3s. Samma med D3x, teknologin fanns, men de höll inne på den. Vilket fall som helst, har du redan en D700 så är det ju bara att ta med den till sportevenemangen och D800 till resten. =)

D4 blir ju en vass actionkamera, som även spöar D700 med batterigrepp i fps/iso o.s.v.

Men men, vi får se när resultaten kommer ut.

Klart att jag förstår Nikon men från mitt perspektiv så är D700 helt kalas. Kan inte hitta en enda anledning till varför JAG ska köpa en D3. Det enda jag missar som jag åtminstone kan tänkas sakna är de två minneskortsfacken samt ljudinspelaren. Inget av det övriga saknar jag. 8 bps vs 9 är inget att gråta över. Avsaknaden av blixt är däremot något jag skulle sörja stort. Framför allt som commander och som upplättning i starkt ljus. Det fasta greppet vill jag INTE ha igen. Hade det på en D2X tidigare. Sensorn från D3 vore däremot mumma....

Klart att jag förstår Nikon men från mitt perspektiv så är D700 helt kalas. Kan inte hitta en enda anledning till varför JAG ska köpa en D3. Det enda jag missar som jag åtminstone kan tänkas sakna är de två minneskortsfacken samt ljudinspelaren. Inget av det övriga saknar jag. 8 bps vs 9 är inget att gråta över. Avsaknaden av blixt är däremot något jag skulle sörja stort. Framför allt som commander och som upplättning i starkt ljus. Det fasta greppet vill jag INTE ha igen. Hade det på en D2X tidigare. Sensorn från D3 vore däremot mumma....

Jag antar att du menar D3s? Sensorn på D3 och D700 är ju samma sensor.

Sen har ju D700 fått lite senare teknik i sig från D3, exvis sensorrengöring mm. D700 är en suverän kamera förutom att jag inte var nöjd med autovitbalansen om man kör jpeg.

Personligen så föredrar jag ergonomin på D3 husen före D700 om man bortser från vikten, fast med tyngre ljusstarka gluggar ger det å andra sidan en härlig balans. Ska bli spännande att se hur D4 resp D800 husen blir när de väl kommer ut och hur de utvecklat ergonomin.

nya nikon system

enl en artikel jag läste på nätet idag, tror det var idg.se så släpper nikon 2 nya systemkamror den 6 jan. håll i hatten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar