Med Nikons nuvarande råformat och 14-bit blir det ca 38-39MB.
Känns som det kvittar, normal sett sparar man väl inte (om man är någorlunda normalt funtad) 16-bit Tiff fullstorlek på alla bilder. Snarare 0.5-1% av bilderna. Resten ligger som 1000x667 jpg i ett katalogsystem. För att leta rätt på en bild behöver man inte ens titta bland råfilerna, utan kan bläddar 20 bilder per sekund i jpg om man nu hinner med att se vad som händer...
Skillnaden mot D3x är inte jättestor - i genomsnitt ligger jag på ca 27-29MB från den.
Utan AA-filter vet jag inte om jag tror på, det är de alldeles för konservativa för att göra. Dessutom är pixelupplösningen inte speciellt hög för en 36MP FX, det är ju ganska exakt som en D7000/D5100. Och det är inga större problem att ta bilder med de två kamerorna som är så skarpa att man ser moire och aliasing, trots deras (räknat i procent) ganska kraftiga AA-filter. Men två TUNNARE skikt än det som sitter i en D3x hade varit trevligt för många. AA-filtrets spridning bestäms av tjockleken på de två skikten - dubbel tjocklek > dubbel spridning.
Det som KAN vara troligt är att det kommer en version med samma sensor som i den som kommer sitta i vad vi kan anta heter "D4" senare (om det här med 36MP för D800 stämmer, vilket det ju inte finns några garantier för - även om det verkar ganska troligt från flera källor nu...)