Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

JAHA gör vi det. Det förstog jag inte... Fast annars tycker jag min jämförelse var ganska vettig faktiskt. Men du kanske inte fattade den? Du vet, sensorn är inte allt...

Nej, att sensorn inte är allt var nog precis vad han menade. En D700 med batterigrepp och rätt batteri skiljer sig mycket lite från en D3 oavsett vilka egenskaper man jämför.

Första bilderna http://nikonrumors.com/2011/12/17/cropped-nikon-d800-samples-at-high-iso.aspx/#more-28758 Inga jätteskillnader på 500 och 3200, snart kommer det förhoppningsvis hela bilder och inte bara crops misstänker jag =) Filer på över 100mb.. Jisses
Undrar hur man tänker när man väljer ett sådant utsnitt. Det är helt omöjligt att se om det är brusigt eller inte. Ändå sitter naturligtvis massor av "kitchen wizards" och skriver att resultatet är värdelöst:))

Undrar hur man tänker när man väljer ett sådant utsnitt. Det är helt omöjligt att se om det är brusigt eller inte. Ändå sitter naturligtvis massor av "kitchen wizards" och skriver att resultatet är värdelöst:))

Visst är hela den här D800 informationspresentationen löjligt märklig, först kommer det bilder på huset där dom har ritat över modellbeteckning och lilla fx logot, sen pratades det om att Admin på NR hade samples som var tagna med D800, och det var c:a en månad sen, nu lägger han upp ett par crops på en orange tapet eller vad det kan vara. Frustrerande och löjligt att man inte får nåt konkret, när det ändå tjatas om att specsen är till 99% korrekta och bilden på den är till 99% äkta.

Det kommer nog göra att jag sållar lite i framtiden, rensar ut skräpet så att säga.
Idag sparar jag i princip allt av ren lathet.

Det här är ju sjukt, 10 bilder blir c:a 1gb. Det går jag inte med på =P! Hoppas D4 inte ligger på mer än 16-20 mp. Jag har 4tb utrymme om jag räknar med dom externa, men vill fortfarande inte ha så stora filer.

Jag tänker mer att det kan bli segt att jobba med bilderna om man inte har en värstingdata. Att de tar utrymme tycker jag inte spelar någon roll, det finns billiga lösa hårddiskar att köpa vilket man ändå bör ha som back upp. Att klaga på att det tar plats är som att säga att man aldrig gör större bilder än 9x12 i albumet för att det annars blir fullt för fort. Blir bildkvalitén bättre, vilket den tycks bli om jag skall läsa vad en del som förstår sig på det hela säger så är det helt ok för min del. Kanske man rent av snart blir av med det där filtret ni vet som finns för att motverka moaré.
JB

Jag tänker mer att det kan bli segt att jobba med bilderna om man inte har en värstingdata. Att de tar utrymme tycker jag inte spelar någon roll, det finns billiga lösa hårddiskar att köpa vilket man ändå bör ha som back upp. Att klaga på att det tar plats är som att säga att man aldrig gör större bilder än 9x12 i albumet för att det annars blir fullt för fort. Blir bildkvalitén bättre, vilket den tycks bli om jag skall läsa vad en del som förstår sig på det hela säger så är det helt ok för min del. Kanske man rent av snart blir av med det där filtret ni vet som finns för att motverka moaré.
JB

Ja, enligt spec. ska det ju gå att köpa D800 med eller utan Anti Aliasing filter.

JB

Jag litar inte så mycket på hårddiskar alla ggr, mina rutiner är iaf följande, om jag åker iväg för att ha en heldag med kameran kan det lätt bli 5-600 bilder, jag tar rawfilerna och gör en backup av dom på en dl skiva som är på c:a 8gb, märker skivan med en titel och gömmer den bland alla andra dl skivor. Jpeg "small" filerna sparar jag på hårdisken, tittar man på hur stora rawfilerna blir från en D800 så blir det inte så många som går in i en dl skiva längre.

Det här är ju sjukt, 10 bilder blir c:a 1gb. Det går jag inte med på =P! Hoppas D4 inte ligger på mer än 16-20 mp. Jag har 4tb utrymme om jag räknar med dom externa, men vill fortfarande inte ha så stora filer.

Att sprejja är ju inte direkt att tänka på, 400-600Mb/s :-o
En D700 kanske inte är helt fel ändå, D4:an blir både för dyr & tung.

Alltså, det är ju i TIFF-format bilderna blir 100 meg styck. Som råfil är det troligen snarare 30-50 meg beroende på bitdjup och komprimering.

Och vad kan en jpeg. ligga på då? ca 15 Mb?
Dubbla minneskort var bra att det kom, synd att det inte var dubbla CF alt det nya formatet som D4 förutspås få, men som sagt, de ska ju inte bli så lika denna gång:))

Med Nikons nuvarande råformat och 14-bit blir det ca 38-39MB.

Känns som det kvittar, normal sett sparar man väl inte (om man är någorlunda normalt funtad) 16-bit Tiff fullstorlek på alla bilder. Snarare 0.5-1% av bilderna. Resten ligger som 1000x667 jpg i ett katalogsystem. För att leta rätt på en bild behöver man inte ens titta bland råfilerna, utan kan bläddar 20 bilder per sekund i jpg om man nu hinner med att se vad som händer...

Skillnaden mot D3x är inte jättestor - i genomsnitt ligger jag på ca 27-29MB från den.

Utan AA-filter vet jag inte om jag tror på, det är de alldeles för konservativa för att göra. Dessutom är pixelupplösningen inte speciellt hög för en 36MP FX, det är ju ganska exakt som en D7000/D5100. Och det är inga större problem att ta bilder med de två kamerorna som är så skarpa att man ser moire och aliasing, trots deras (räknat i procent) ganska kraftiga AA-filter. Men två TUNNARE skikt än det som sitter i en D3x hade varit trevligt för många. AA-filtrets spridning bestäms av tjockleken på de två skikten - dubbel tjocklek > dubbel spridning.

Det som KAN vara troligt är att det kommer en version med samma sensor som i den som kommer sitta i vad vi kan anta heter "D4" senare (om det här med 36MP för D800 stämmer, vilket det ju inte finns några garantier för - även om det verkar ganska troligt från flera källor nu...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar