Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Det löser sig säkert, först ska vi ha kameran :)

Jopp =)

Det kanske är som du säger, att Thunderboltläsare är på väg, det vore ju faktiskt riktigt nice, med full speed rakt in i laptopen! :)

Sen kör du väl Gbit till ditt NAS? Isåfall ska det gå rätt snabbt, 100-120MB/sek om diskarna hänger med.

Ja köra direkt från kameran försöker jag undvika och använder alltid minnesortsläsare. Firewire funkar ganska bra, så USB 3.0 ser jag inge större nytta av än:)) Men det är säkert något jag bommat:)

Förmodligen någon annanstans eftersom kameran inte kommer att vara lika lik D4 som D700 var lik D3. Är man sportnisse så antar jag att Nikon resonerar som så, att man hellre väljer D4, och därför lär det inte vara viktigt att ha en egen spak för att välja mellan olika AF-lägen. Helt rätt strategi, skulle jag vilja påstå.

Alla detaljer stämmer fint med de andra bilderna, så detta är nog äkta. Det är säkert Nikon själva som "råkar" läcka, för att väcka lite intresse och knapra på Canons kommande kameror.

Förmodligen någon annanstans eftersom kameran inte kommer att vara lika lik D4 som D700 var lik D3. Är man sportnisse så antar jag att Nikon resonerar som så, att man hellre väljer D4, och därför lär det inte vara viktigt att ha en egen spak för att välja mellan olika AF-lägen. Helt rätt strategi, skulle jag vilja påstå.

Alla detaljer stämmer fint med de andra bilderna, så detta är nog äkta. Det är säkert Nikon själva som "råkar" läcka, för att väcka lite intresse och knapra på Canons kommande kameror.

Ja, det här verkar ju bli en kamera riktad mot allt annat än sport/action fotografen. Men väldigt trist att den känns som ett steg tillbaka jämnfört mot D700 i vissa aspekter. Tror så klart på din teori ang Nikon inte vill ha två modeller som är allt för lika som dock är i helt olika prisklasser. Först blev jag riktigt bekymrad av fokusväljar switchen på baksidan som ser ut att ha försvunnit, och det var ett STORT minus tycker jag iaf, sen att c läget är borta som snabbval och ännu ett stort minus, personligen vill jag inte fippla onödigt mycket med knappar och menyer, känns som att huset och valmöjligheter till snabbkommandon inte matchar D700. Det där får mig att avstå från ett köp oavsett hur fancy sensorn kommer att vara.

Den nya funktionen är att spaken bara styr av/på, sedan använder man knappen i mitten av spaken tillsammans med det bakre tumhjulet på höger hand för att byta AF-läge (så kommer det bli) och sedan var det tal om att använda det främre hjulet för att byta AF-områdesstorlek.

Själv tycker jag D7000 (som har den nya typen av kontroller) funkar bättre i fält än vad jag är van vid från D700.

Den nya funktionen är att spaken bara styr av/på, sedan använder man knappen i mitten av spaken tillsammans med det bakre tumhjulet på höger hand för att byta AF-läge (så kommer det bli) och sedan var det tal om att använda det främre hjulet för att byta AF-områdesstorlek.

Själv tycker jag D7000 (som har den nya typen av kontroller) funkar bättre i fält än vad jag är van vid från D700.

Jag har själv haft en D7000 och känner inte att den är i närheten av lika snabbarbetad som D700:an, med D700 skjuter du ju bara en spak åt ett håll, bara ett knapptryck, med D7000 måste du först trycka in en knapp vid sidan av objektivfattningen, kolla på displayen och sen ratta med hjulen, hur kan det på nåt sätt funka bättre? Visst att det mesta kan vara personliga preferenser, men att D7000 skulle vara lika "bra" på det sättet tror jag inte många håller med om. Dessutom kommer troligtvis D4:an knappast att vara likadan, utan den kommer vara utrustad med samma gränssnitt som dom andra enligt mig mer snabbarbetade Nikon hus, dvs ett knapptryck för att ändra inställning. Det här med D800:ans avsaknad av snabba af inställningar får kameran att kännas "insteg" trots att den kommer ha en mördarsensor samt kosta över 30k.

O själv tycker jag det är trevligt att dom tar bort lite mumbo jumbo iaf. För jag använder iaf enbart den där spaken när jag ska stänga av eller sätta på autofokusen för mina skruvobjektiv. Annars sitter den alltid på C (tror jag iaf, länge sen jag kollade). Less is more. ;P

O själv tycker jag det är trevligt att dom tar bort lite mumbo jumbo iaf. För jag använder iaf enbart den där spaken när jag ska stänga av eller sätta på autofokusen för mina skruvobjektiv. Annars sitter den alltid på C (tror jag iaf, länge sen jag kollade). Less is more. ;P

Gå och tvätta munnen med tvål och vatten nu, man kallar inte en kameras af funktioner för mumbo jumbo =P

Någon som funderat över vad 4e knappen förutom ISO, WB och QUAL kan vara för nåt??

La inte märke till den på frontbilden som släpptes för ett tag sen men nu på sidobilden såg jag den.

Fast det är väl inte så vanligt att använda. Och med bra DR... hmmm.. jag har ingen D700(köpte D7000 häromveckan i väntan på D800) så jag ska inte uttala mig om någon viktigare funktion, men jag hoppas det är något roligare än BKT =)

Något med Video kanske?

Jag tänkte mest på HDR, då WB bracketing är onödigt när man kör raw, så vet inte varför man isåfall vill ha bracketing, men du vet kanske något som jag missat?

Bracketing kan jag ställa in på olika saker, WB är bara en möjlighet, exponering en annan tex, men håller med dig om att WB känns väldigt off att använda.
Kan också använda den för multiexponering, vilket är kul ibland, så den är inte helt onödig i mina ögon

En av de smidigare funktionerna hos D7000 jämfört med D700 är U1 och U2 på programratten. Med D7000ans sätt att ställa in AF så kan även detta sparas och återkallas när man väljer U1 och U2, något som inte funkar på D700.

D800 verkar inte ha U1 och U2 lätt åtkomligt som D7000 och då haltar det hela betäkligt. Redan D700 har ju möjlighet att spara inställningar i 4 olika banker men för att byta mellan dem måste man in och fippla i menyn, det verkar vad jag kan se vara likadant på D800. På min D7000 använder jag U1 och U2 hela tiden, oerhört smidigt. På min D700 har jag bara använt motsvarande funktioner en handfull gånger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar