Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Hej.

Med risk att detta ämne har behandlats tidigare, för man kan inte läsa igenom alla inlägg i en tråd, så undrar jag om grönsticket i Nikons kameror och särskilt i D800 och frågan är om det går att parametra bort det i kamerans meny så att det blir naturtrogna bilder. Jag har även sett att Nikonbilderna blir för varmtoniga och jag undrar om det också går att få bort i menyerna.

/L

Själv har jag aldrig märkt något stick ( varken gröna, blå, eller annat ) på mina bilder.
Tror inte det finns, är nog mest bara en myt.

Om inte horisonten syns är det väl inte extremt noga med att kamera är exakt i våg? Det räcker väl med att t.ex. träd inte lutar uppenbart för mycket?

Nja, det är ju inte sällan något bara känns fel med en bild utan att man kan sätta fingret på vad bara för att den är sned. Dessutom kryper jag runt rätt mycket och fotar i knepiga vinklar där det är svårt att säga om det är träden eller jag som lutar just då. Efteråt är det ofta rätt uppenbart att det inte var jag.... ;-)

En firmwareuppdatering (om inte vattpassinformationen inte redan sparas i EXIFen) och fixar till VNX2 och CNX2 är allt som skulle behövas och jag tror att ganska många skulle uppskatta det hela.

/Karl

Finns det någon bra jämförelse mellan de olika varianterna av RAW man kan använda?

Jag tänker på att vissa tar ju obscent med plats medan andra är mycket mindre, det vore intressant att se vad man tappar i kvalité! Har det gjorts några sådana seriösa tester?

Extra roligt vore till exempel något liknande DXO men istället för att jämföra kameror kunde man jämföra olika varianter av filer från samma kamera.

Finns det någon bra jämförelse mellan de olika varianterna av RAW man kan använda?

Jag tänker på att vissa tar ju obscent med plats medan andra är mycket mindre, det vore intressant att se vad man tappar i kvalité! Har det gjorts några sådana seriösa tester?

Extra roligt vore till exempel något liknande DXO men istället för att jämföra kameror kunde man jämföra olika varianter av filer från samma kamera.

Två av varianterna ger noll skillnad i kvalitet. Okomprimerad och förlustfritt komprimerad ger exakt samma bild.

/Karl

Äger du ett stativ tar det ju inte mer än 30s att göra testet själv?

(lägg till ett par minuter för att dra i filerna hemma sen iofs)

Var vid Hjälmaren i Örebro och fotade lite idag, körde 70-300 VR och vart väldigt överraskad hur pass bra den funkar på D800 :)

Här är två bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/332908/2889646.htm?_target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/332908/2889639.htm?set=mp&_target=_blank

Såg bra ut, fina bilder. Här kommer länkar till lite andliga bilder från dagen familjepromenad.

https://www.box.com/s/cl16xldrqs6bnq57yjj8
https://www.box.com/s/h180oi2ux7ghaie98n3h
https://www.box.com/s/h69i731ndj9a5ifsg2p2

Fast den känns inte så nödvändig, min revisor godkände inte AFS 800 5,6...
Det var allt lite mer saker som fixades
Stöd för AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR har lagts till.
Motivspårning i autofokusläget AF-C (kontinuerlig servoautofokus) med komponering med sökaren har förbättrats.
Färgskalan för Adobe RGB-bilder som visas på kamerans monitor har ändrats. Detta ger en mer färgstark bildvisning.
Vid fotografering med livevisning i exponeringsläget [M] (manuell) var exponeringsgranskningen alltid på. Detta problem har nu åtgärdats.
I sällsynta fall när vissa minneskort användes stoppades filminspelningen, även när displayen för återstående tid angav kvarvarande inspelningstid. Detta problem har nu åtgärdats.
Vid fotografering med bildkvalitetsinställningen TIFF (RGB) och bildstorleksinställningen Liten fanns det ett lila streck i bildernas högra hörn. Detta problem har nu åtgärdats.
I vissa sällsynta fall gick det inte att öppna bilder i JPEG-format i vissa program. Detta problem har nu åtgärdats.
I vissa mycket sällsynta fall ändrades färgerna vid fotografering med vitbalansen inställd på en specifik färgtemperatur, som med Förinställ manuellt eller Välj färgtemperatur. Detta problem har nu åtgärdats.

Det var allt lite mer saker som fixades
Stöd för AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR har lagts till.
Motivspårning i autofokusläget AF-C (kontinuerlig servoautofokus) med komponering med sökaren har förbättrats.
Färgskalan för Adobe RGB-bilder som visas på kamerans monitor har ändrats. Detta ger en mer färgstark bildvisning.
Vid fotografering med livevisning i exponeringsläget [M] (manuell) var exponeringsgranskningen alltid på. Detta problem har nu åtgärdats.
I sällsynta fall när vissa minneskort användes stoppades filminspelningen, även när displayen för återstående tid angav kvarvarande inspelningstid. Detta problem har nu åtgärdats.
Vid fotografering med bildkvalitetsinställningen TIFF (RGB) och bildstorleksinställningen Liten fanns det ett lila streck i bildernas högra hörn. Detta problem har nu åtgärdats.
I vissa sällsynta fall gick det inte att öppna bilder i JPEG-format i vissa program. Detta problem har nu åtgärdats.
I vissa mycket sällsynta fall ändrades färgerna vid fotografering med vitbalansen inställd på en specifik färgtemperatur, som med Förinställ manuellt eller Välj färgtemperatur. Detta problem har nu åtgärdats.

Jo men jag har inte lidit av något av detta har du?
Mer en att jag som sagt lider av att inte ha köpt AFS 800 5,6...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar