Annons

Äntligen Nikon D800

Det håller jag tyvärr inte med om, den drar batteri snabbare än det mesta jag har varit med om. Det är ju inte otroligt dåligt, men när jag ser att mitt batteri tar slut när andra har nästan fullt batteri är det inte skoj.

Men har du fått defekta batterier. Mitt batteri fixar ca 1000 exponeringar om jag fotar med den under ca en veckas tid. Om jag fotade upp batteriet vid ett tillfälle skulle jag troligen få ut 200-400 exponeringar ytterligare. Hur många exponeringar fixar dina batterier

Men har du fått defekta batterier. Mitt batteri fixar ca 1000 exponeringar om jag fotar med den under ca en veckas tid. Om jag fotade upp batteriet vid ett tillfälle skulle jag troligen få ut 200-400 exponeringar ytterligare. Hur många exponeringar fixar dina batterier

1000 exponeringar får jag minst ut per laddning. Video får jag dock endast ut 1 - 1,5 timmar på en laddning.

/Karl

Det håller jag tyvärr inte med om, den drar batteri snabbare än det mesta jag har varit med om. Det är ju inte otroligt dåligt, men när jag ser att mitt batteri tar slut när andra har nästan fullt batteri är det inte skoj.

Har inte haft någon kamera med bättre batteri, men jag har i stort sett bara erfarenhet på detta området av D70, D700 och D800. Jämför du med D(en siffra)(möjligtvis enbokstav) så har dom betydligt större, tyngre och kraftfullare batteri.

/Karl

För video kan det nog finnas poänger att köra med batterigrepp och det stora batteriet, men då blir det förstås rätt mycket dyrare ..

För video kan det nog finnas poänger att köra med batterigrepp och det stora batteriet, men då blir det förstås rätt mycket dyrare ..

Man måste hur som haver starta om videon efter 2GB, så ett batteribyte är inte så illa. När Nikon skickar ut en exFAT firmware-uppgradering till D800 så köper jag batterigrepp och fetingbatteri.

/Karl

2 GB? Brukar inte gränsen vara 4 GB (åtminstone på Canons kameror). Min Nikon (D3) kan inte filma, så jag har aldrig stött på problemet (men den har ett batteri som klarar upp till 4000 exponeringar eller så ;))

HelmetRock jag kommer ihåg att du köpte 2 pack batterier via eB ay kanske var de inte original fast så stog så på annonsen ?
Jag tycker nog också batteritiden kunde vara längre /bättre för vid LiveView i studion så räcker det inte länge. Jag måste ladda dem båda efter ett pass på någon timme. Men utan Liveview så klara jag mig säkert mer än +1000 exponeringar.
Tur det inte är HD upplösning på displayen fast jag skulle vilja ha det hehe.

Med vänlig hälsning. /LEE

2 GB? Brukar inte gränsen vara 4 GB (åtminstone på Canons kameror). Min Nikon (D3) kan inte filma, så jag har aldrig stött på problemet (men den har ett batteri som klarar upp till 4000 exponeringar eller så ;))

Gränsen brukar vara 29 minuter och 59 sekunder. Detta för att slippa nån slags EU-tull för videokameror.

Gränsen för vanliga kameror är FAT32 (4GB) eller 29 minuter och 59 sekunder - med 1080p tar det stopp långt innan halvtimmen gått. Med min NEX-7 kan man stöta på en annan begränsning, och det är att sensorn ofta överhettas efter några minuter - det är lite mer svårhanterligt eftersom man måste låta kameran kallna innan den fungerar igen, men sånt tror jag inte händer med en D800.

Gränsen för vanliga kameror är FAT32 (4GB) eller 29 minuter och 59 sekunder - med 1080p tar det stopp långt innan halvtimmen gått. Med min NEX-7 kan man stöta på en annan begränsning, och det är att sensorn ofta överhettas efter några minuter - det är lite mer svårhanterligt eftersom man måste låta kameran kallna innan den fungerar igen, men sånt tror jag inte händer med en D800.

Det har aldrig hänt min D800 än, har dock aldrig filmat länge på något varmt ställe än. Det kan dock bli lite mer brus efter ett tags filmande, så D800 sensorn blir helt säkert varm den också.

/Karl

Min förra kamera var en D200:a så jag tycker att D800:ans batter räcker väldigt länge.

Gränsen brukar vara 29 minuter och 59 sekunder. Detta för att slippa nån slags EU-tull för videokameror.

Undrar hur mycket extra en kamera skulle kosta med den tullen och exFAT. Kostnaden kan ju inte vara skyhög för det finns videokameror som kostar näst intill ingenting. Nikon hade kunnat sälja en D800v med mjukvara som inte hade tidsbegränsningen och exFAT, vilket kanske inte hade kostat Nikon allt för stora framställningskostnader.

/Karl

Tullsatsen är 4,9-14% för videokameror (och 0 % för digitalkameror).

Källa: Tullverket

Att göra en v-model som inte har den begränsningen måste vara ganska lätt för Nikon, men med FAT32 är det tämligen ointressant. 14% extra hade det nästan varit värt om kameran också hade hanterat ett bättre filsystem.

/Karl

Jag använder visserligen LV en hel del och det varierar mycket beroende på hur jag fotar, men ibland får jag inte ut mer än 2-300 bilder under en dag.

HelmetRock jag kommer ihåg att du köpte 2 pack batterier via eB ay kanske var de inte original fast så stog så på annonsen ?
Jag tycker nog också batteritiden kunde vara längre /bättre för vid LiveView i studion så räcker det inte länge. Jag måste ladda dem båda efter ett pass på någon timme. Men utan Liveview så klara jag mig säkert mer än +1000 exponeringar.
Tur det inte är HD upplösning på displayen fast jag skulle vilja ha det hehe.

Med vänlig hälsning. /LEE

Jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle ha varit kopior. De är identiska in i minsta detalj, inklusive kartong, pappren som följde med, skyddet och etiketterna. Jag vet ju att förfalskarna blir duktigare och duktigare å andra sidan. Dock märker jag inte att något av batterierna skulle vara bättre heller för det som kom med kameran misstänker jag är original.

Har du kameran inställd för att automatiskt visa tagna bilder? Det brukar kunna dra en del ström.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar