Annons

Äntligen Nikon D800

Tanken har aldrig slagit mig att försöka så jag googlade. Det kan man. I workflow options. http://blogs.adobe.com/jkost/2011/02/resizing-images-in-adobe-camera-raw.html

För egen del kan jag inte se varför man skulle vilja göra det därifrån dock.

Sorry för OT.

Jo men det kan ju vara praktiskt då jag av utrymmesskäl skalar ner alla bilder. I ACR gör du inställningen en gång och den skalar ner alla bilder tills du ändrar igen. I PS måste man göra det för varje enskild bild, vilket tar längre tid.

Jo men det kan ju vara praktiskt då jag av utrymmesskäl skalar ner alla bilder. I ACR gör du inställningen en gång och den skalar ner alla bilder tills du ändrar igen. I PS måste man göra det för varje enskild bild, vilket tar längre tid.

Visst går det bra i många fall att göra så. Nedskalningsalgoritmen i ACR följer PS bicubic. Men man måste tänka på att skärpningsalgoritmerna från ACR också blir desamma från bild till bild om man inte ändrar för varje fil.

ACR default har ju läget med en grundskärpa och en grundfärgbrusreducering. Det fungerar på bilder som är lika varandra men är inte optimalt i andra lägen.

Skärpningen bör alltid komma sist i behandlingkedjan.

Men visst fungerar det som du beskriver.

//Lennart

Testat lite att försöka bränna ut högdagrarna i bakgrunden med blixt "överexponera"
Men lyckas inte, jag får skylla på samma som Lennart Aspman att det inte är brus utan dammkorn fast i mitt fall frigolit bakgrund som tyvärr framhävs av skärpan. Bilder lyckas jag inte längre ladda upp på FS. Så det får bli Dropbox igen då. https://www.dropbox.com/l/zAddm8eus7fCrKqj7wTj5a/invite Bilden med Zebran är den som har frigolit som bakgrund.

Mvh. /LEE

Vad har ni för rutin gällande minneskort i D800an. Det är två kortplatser men en CF och en SD. Jag har inte haft CF-kort tidigare så jag använder den idag enbart som om det var en SD-kortplats. Vilken kortplats använder ni främst. Används den andra till något (jpeg, video, backup)? Man skulle kunna tänka sig flera scenarion med ett mindre kort i primära platsen och ett större som backup eller tvärtom. Några tankar?

Vad har ni för rutin gällande minneskort i D800an. Det är två kortplatser men en CF och en SD. Jag har inte haft CF-kort tidigare så jag använder den idag enbart som om det var en SD-kortplats. Vilken kortplats använder ni främst. Används den andra till något (jpeg, video, backup)? Man skulle kunna tänka sig flera scenarion med ett mindre kort i primära platsen och ett större som backup eller tvärtom. Några tankar?

Jag använder ett CF för video och som bildlagring när SD-kortet är fullt. Anledningen till att jag använder SD-kortet (micro-SD Sandisk 16GB 95MB/s i SD-adapter) till bilder är att det är enklare att tömma då det passar i min tablet, laptop, dator utan extra tillbehör.

Fördelen för CF är att dom snabbaste CF-korten fortfarande är snabbare än dom snabbaste SD-korten, vilket kommer att ändras.

/Karl

Karl skrev om hastighet, vilket jag också undrade över.

Men hastigheten har snarare att göra med vilken UHS-klass det är (och vad som sitter i kortet förstås). Idag finns UHS II, åtminstone som specifikation, med stöd för upp till 312 MB/s. D800 _tror_ jag "bara" har stöd för UHS I, vilket ger 104 MB/s teoretiskt.

Angående den virtuella horisonten, Nikongudens gåva till mänskligheten, förutom bildkvalitén är den nog det jag är mest nöjd med hos D800, kan man ha så att den alltid är aktiverad?

Nu har jag ställt in så att jag aktiverar den med FN-knappen på framsidan, men helst skulle jag alltid vilja ha den aktiv och dessutom kunna frigöra FN-knappen till något roligare.

Angående den virtuella horisonten, Nikongudens gåva till mänskligheten, förutom bildkvalitén är den nog det jag är mest nöjd med hos D800, kan man ha så att den alltid är aktiverad?

Nu har jag ställt in så att jag aktiverar den med FN-knappen på framsidan, men helst skulle jag alltid vilja ha den aktiv och dessutom kunna frigöra FN-knappen till något roligare.

Den är onekligen bra, jag saknar dock autorotate i CNX2 och VNX2. Borde vara en lätt match för Nikon att fixa till.

/Karl

Den är onekligen bra, jag saknar dock autorotate i CNX2 och VNX2. Borde vara en lätt match för Nikon att fixa till.

/Karl
Ja! Då skulle ingenjören på Nikon bli nästa påve!

Det är en funktion jag har drömt om läääänge! Testa att fota fåglar från en båt så får ni se hur lätt det är att hålla horisonten rak :)

live view

Om du har aktiverat den i menyraderna så kommer den fram varje gång du kopplar in live view - tycker jag funkar bra! På det viset aktiverar du den med Libve view-knappen.

Finlandsfärjan är ingen båt, det är ett fartyg ;-)

Jo, i LV använder jag alltid vattenpasset, men jag vill alltid ha det aktiverat i sökaren också om det går.

Finlandsfärjan är ingen båt, det är ett fartyg ;-)

Om vi ska vara sådana så är en Finlandsfärja enligt svenska regler ett skepp... ;)

Jo, i LV använder jag alltid vattenpasset, men jag vill alltid ha det aktiverat i sökaren också om det går.

Ska jag av detta dra slutsatsen att vattenpasset inte skymmer andra uppgifter i sökaren på D800? På D700 försvinner ju bländare, slutartid etc när man visar det i sökaren. Sedan har väl D800 på båda ledder också, vilket jag gärna haft. Det där med att få det rakt på alla ledder när det är husväggar överallt är emellanåt lite frustrerande.

För att ytterligare förtydliga, båten jag inte kan få raka horisonter i är sex meter lång, byggd av trä och rör sig rätt annorlunda i sjön än vad en färja gör, oavsett hur vi klassificerar dem ;-)

Jo exakt, på D800 ligger inte vattenpasset på displayen längst ned som på D700 utan det är överlagt över sökarbilden i nederkanten och till höger. Se här, det är de tjocka streckade linjerna i sidorna av bilden:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/6

För att ytterligare förtydliga, båten jag inte kan få raka horisonter i är sex meter lång, byggd av trä och rör sig rätt annorlunda i sjön än vad en färja gör, oavsett hur vi klassificerar dem ;-)

Jo exakt, på D800 ligger inte vattenpasset på displayen längst ned som på D700 utan det är överlagt över sökarbilden i nederkanten och till höger. Se här, det är de tjocka streckade linjerna i sidorna av bilden:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/6

Lyckas du få kameran i våg med hjälp av vattenpasset. Är det inte bättre att försöka sikta så bra som möjligt och sedan snurra dom i bildbehandlingen?

Ser man inte ofta horisonten ute till sjöss? Så att man kan klara sig hyfsat med rutnätet?

/Karl

Lyckas du få kameran i våg med hjälp av vattenpasset. Är det inte bättre att försöka sikta så bra som möjligt och sedan snurra dom i bildbehandlingen?

Ser man inte ofta horisonten ute till sjöss? Så att man kan klara sig hyfsat med rutnätet?

/Karl

Nej, det var autoroteringen som skulle vara bra när jag är ute med båten! Om kameran helt enkelt registrerade avvikelsen från rakt i Exif och man bara kunde trycka på en knapp i Lightroom för att räta upp den.

Passet i sökaren är mer för långsamt landskapsfoto där ingen horisont syns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar