Photocon
Aktiv medlem
Nu lyckades du också missa poängen med inlägget, nämligen att Nikon inte är ensamma om att drabbas av problem. Därmed hjälper det inte att byta märke. Givetvis är det så att man kan ha tur och slippa problem om man gör det, men det betyder inte att det märket är felfritt, utan just bara att man haft tur.
Det som stör mig är när folk baserar åsikter om ett kameramärkes felfrekvens på en tråd som denna. Kännetecknande för dessa trådar är att det är ganska få användare som står för merparten av inläggen. Vilken andel har du själv stått för på FS i ämnet olika problem relaterade till Nikons kameror de senaste två åren, eller så? Det krävs bara ett fåtal användare som är mer benägna än andra för att fullständigt tippa över pendeln åt något håll för vilket märke som "ser sämst ut". Därmed inte sagt att jag menar att din kritik är obefogad. Särskilt gällande verkstadens underkapacitet torde den tvärtom vara mycket befogad. Nikon behöver snarast få till stånd en eller två högkvalitativa verkstäder till är min åsikt. Nu är nog tyvärr detta lättare sagt än gjort med tanke på vilken specialiserad produkt det är frågan om. Att lägga in en annons på Platsbanken om D800-tekniker visar sig troligen inte så framgångsrikt.
Visserligen inte adresserat till mig, men jag svarar i alla fall. Efter ett ganska långt yrkesverksamt liv som fotograf (såväl analogt som digitalt-sedan 1999 enbart digitalt) är det verkligen inte missat. Har haft problem med dslr från Nikon, Canon, Pentax och Sony i första hand.
Har haft mest "tur" med Nikon, en jäkla otur med Canon, felkalibrerade objektiv från Sonys Zeisserie. Andra kollegor har svurit ve och förbannelse över Nikon men haft mer "tur" med Canon.
Jag har numera minimerat oturen genom att alltid handla över disk (kostar ett par hundra mer ibland) och provskjutit kamera eller objektiv innan köpet för felen är tyvärr spridda över hela märkesfloran.
Jag är inte förvånad direkt över att fel förekommer. Däremot över serviceverkstdernas underkapacitet som i första hand drabbar icke yrkesverksamma fotografer ( "vanliga konsumenter").
Slutligen är det väl så att de mest använda märkena bland sådana som tar sin fotografering på stort allvar fortfarande är Nikon och Canon (beroende på olika saker som gammal tradition, mest tillbehör och faktiskt ändå bästa servicemöjligheterna. En av mina Sonymärkta Zeissgluggar "var på service" i 3 månader).
Klagomålen blir nog därmed mest frekventa på Ni/Ca.
Problem kan man ta upp här på FS, tycker jag men jag håller med om att man ska ska klaga på ett vederhäftigt sätt och se till klagosången vänds åt rätt håll. Och här vill jag nog ta Paul i försvar. Han har visat upp fullt horribla exempel på dålig service han drabbats av.
Men i övrigt är vi helt överens.
//Lennart