Annons

Äntligen Nikon D800

Jag har en fråga relaterat till kalibreringen. Om man skickar in kameran och gluggarna för att kalibrera fokus. Vad händer om man installerar ny firmware i kameran. Raderar man kalibreringsinfo från kameran då?

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Dessutom ligger mycket av kilbreringen i objektivets mjukvara

Efter mycket vånda och ångest skickade jag in mitt kamerahus för fokusjustering. Går liksom inte att få skarpa bilder med punkterna till vänster. Någon enstaka bild blir skarp men 80 % blir felfokuserade och så kan jag inte ha det. Tänkte ett tag ifall det är något jag inte skulle märka in real life, Men det blev uppenbart direkt. Skulle fota ungarna på babysim idag och jag märkte hur ofta jag lägger motivet till vänster i bild med kontinuerlig af påslagen. Nästan ingen bild till vänster blev skarp. Andra gången jag skickar samma hus till Nikon för samma fel. Skrev att jag behövde en lånekamera då det vankas jobb närmaste veckorna som jag får betalt för. Behöver verkligen en kamera. Hur funkar det med lånekamera? är NPU-medlem, hjälper det?

Hur som helst, nu kanske är bästa tiden att vara utan kamera i 4 veckor

Verkligen intressant att läsa detta.

Jag har ju haft samma problem med D7000. Fick en ny på garanti och den nya bakfocuserade också. Till Nikon i solna och den blev kontrollerad och var inom gränsen men i max/min värde. De justerade den till 0 som den ska vara från fabriken då blir det bra. Så jäkla dåligt när man betalat så mkt för en bra kamera.

O det låter precis som det är samma sak med din D800 25000kr kamera. Det ska man inte behöva stå ut med.

Jag har ju haft samma problem med D7000. Fick en ny på garanti och den nya bakfocuserade också. Till Nikon i solna och den blev kontrollerad och var inom gränsen men i max/min värde. De justerade den till 0 som den ska vara från fabriken då blir det bra. Så jäkla dåligt när man betalat så mkt för en bra kamera.

O det låter precis som det är samma sak med din D800 25000kr kamera. Det ska man inte behöva stå ut med.

Nä det är jobbigt. Men efter alla vändor med felfungerande utrustning senaste året (6:e inskicket) insåg jag att ett extrahus är ett måste. Slog till på en D600 idag. Får se om den behöver skickas in för omjestänk på sensorn. Får i så fall bli när D800 kommer tillbaka från verkstaden

Sådant händer även med bilar á 300 000. Varför skall kameror á 25 000 vara undantagna?

Om jag köper en bil för 300000 kr och något är fel på bilen, förväntar ja mig att det går fortare än 4-6v att få den åtgärdad. Om jag ringer verkstaden efter 3 v vill jag inte ha svaret att man inte tittat på bilen och att det är omöjligt att säga när den blir klar.

Om jag köper en bil för 300000 kr och något är fel på bilen, förväntar ja mig att det går fortare än 4-6v att få den åtgärdad. Om jag ringer verkstaden efter 3 v vill jag inte ha svaret att man inte tittat på bilen och att det är omöjligt att säga när den blir klar.

Kan det möjligen bero på att ex v Volvo har lite fler verkstäder i Sverige än vad Nikon.
Men som minimum borde Nikon ha verkstäder i Gbg och Malmö också.

När min Toyota gick sönder så fick jag vänta en vecka innan jag fick lämna in den och sedan tog det 10 dagar att fixa garantifelet. Är hellre utan kamera än bil.

De har en lång kö att beta av. Mitt förslag var att de kunde ge mig en vecka där jag kunde skicka in kameran så får de fixa i lugn och ro men det gick inte. Jag måste skicka in den och sen snällt vänta några veckor. Uselt. Jag fokuserar i liveview för tillfället och hoppas de kortar kön, den kan väl inte växa iaf?... Gör man en specialversion och tar mer betalt för den kunde de väl ha kollat dem lite extra kan jag tycka.

Nä det är jobbigt. Men efter alla vändor med felfungerande utrustning senaste året (6:e inskicket) insåg jag att ett extrahus är ett måste. Slog till på en D600 idag. Får se om den behöver skickas in för omjestänk på sensorn. Får i så fall bli när D800 kommer tillbaka från verkstaden

Tror du att det kommer att gå bra att använda D600 och D800 om vartannat? Jag hade nog tagit mig en ordentligt funderare på om jag skulle spara ihop de 5000 kr (är det väl ungefär?) som skiljer i pris och skaffa en D800 till för att slippa göra missar pga olika handhavande.

Sådant händer även med bilar á 300 000. Varför skall kameror á 25 000 vara undantagna?

Är väl självklart att det är uselt av Nikon att släppa en produkt med dessa fel? Hade det bara varit något enstaka exemplar - låt gå. Det är alldeles uppenbart att Nikon har sänkt sitt förtroende. Tänk dig en fotograf som ska ut på på uppdrag utomlands ( ett land som inte har Nikon - service runt hörnet några månader) och behöver ett hus. Vågar man då chansa?

Vilket märke är helt felfritt då? Var finns den heliga graalen?
Det är ganska meningslöst att gnälla specifikt på Nikon när även snordyra kameror som Leica kan ha feljusterad mätsökare.

Jag gnäller inte utan konstaterar att Nikon D600/D800 har haft ovanligt många fel. Det fanns inga sådana diskussioner när D700/D3/D3s introduceras.

Jag gnäller inte utan konstaterar att Nikon D600/D800 har haft ovanligt många fel. Det fanns inga sådana diskussioner när D700/D3/D3s introduceras.

Om du inte har tillgång till försäljningssiffror så är ett sådant påstående meninglöst. D3 och D3s bör förstås jämföras med D4 och inte D600 och D800. Priset på dessa kameror var ett helt annat.

Om du inte har tillgång till försäljningssiffror så är ett sådant påstående meninglöst. D3 och D3s bör förstås jämföras med D4 och inte D600 och D800. Priset på dessa kameror var ett helt annat.

Nej jag tycker inte att argumentet är meningslöst eller att jämförelsen haltar helt. Visst det är olika modeller men de introducerades under en liknande tidsrymd. Nikon D3/D700 något senare D3s. Men låt gå att jämföra D3/D3s med D600 är kanske inte helt rättvist.

Tillgång till försäljningssiffror och garanti - seviceärenden har jag givetvis inte men jag tycker ändå att man bilda sig en uppfattning om vad som skrivs på internet (även om detta är problematiskt) och vad folk säger. Utöver det har Nikon representanter sagt att det kommer in D600/D800 på löpande band där problem måste åtgärdas (Af/Sensorrengöring - ibland färgjustering av lcd). Det kan tilläggas att rengöring av högupplösta sensorer är mer tidskrävande. Visst jag kan inte belägga mitt påstående så du får tro vad du vill.

En annan sak som kan diskutera är konsumenters noggrannhet eller med ett värdeladdat ord gnällighet på sista tiden. Förväntningarna på vad kamerorna ska prestera kanske är ibland är lite väl höga. Och lite skit på sensorn som syns mot blå himmel på f: 16 är kanske inte hela världen.

Är väl självklart att det är uselt av Nikon att släppa en produkt med dessa fel? Hade det bara varit något enstaka exemplar - låt gå. Det är alldeles uppenbart att Nikon har sänkt sitt förtroende. Tänk dig en fotograf som ska ut på på uppdrag utomlands ( ett land som inte har Nikon - service runt hörnet några månader) och behöver ett hus. Vågar man då chansa?

Det håller jag med om, men det gäller alla tillverkare, bilar, kameror ja, t o m hus för några mille är ju ofta felkonstruerade och dåligt tillverkade.

Nu gissar jag: Det är troligen billigare för Nikon att åtgärda dom (få % ?) kameror som är fel än att manuellt kontrollera alla kameror.
Men här på fotosidan.se tar gnället ofta sådana propotioner att det verkar som om det är några få % av D800 och D600 som är OK.

Till Nikon i solna och den blev kontrollerad och var inom gränsen men i max/min värde.

Inom gränsen är väl detsamma som "inom toleranserna". Tyvärr är detta uttryck från serviceverkstäder nada. Säger ingenting om det verkliga fungerandet.

Har man ett kamerahus (A) som ligger -5 ( d v s om vi räknar med att toleransen är +- 5) och en glugg som ligger på -4 blir summan -9, d v s utanför toleransen ganska rejält. Har man därtill ett annat kamerahus som ligger + 4 och använder samma objektiv blir det bra, med ett annat objektiv som ligger på + 5 blir det bra kamerahus A och skit på kamerahus B.

Förvirringen blir total och folk tycker att ett objektiv eller kamerahus är jättebra resp jättedåligt beroende på hur slumpmässigt "toleranserna" har fallit.

Det enda rätta är att ha ett kamerahus som är nollat och med det som index kolla sina objektiv samt begära justering av gluggarna efter det.

Microjustering kan fungera i många fall där gluggarna är linjära, men ändå finns risk för fokusskift vid nedbländning och annat avstånd än det man kalibrerat efter. Zoomar kan bakfokusera i ena änden av zoomområdet att frontfokusera i andra. Många faktorer blir det....

Det bästa vore nog om kamerorna fick kosta några hundringar mer och var leveransjusterade till +-0 redan från början.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar