ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Tyvärr märkte jag att kameran var rätt skitig när jag fick tillbaka den; och dessutom hade reparationsverkstaden lyckats repa LCD-skärmsskyddsplasten rätt ordentligt. Man borde ju kunna förvänta sig att de ska hantera kameran i en ren miljö och att de ska vara försiktiga med så pass dyr elektronik.

Det kan ju vara så att det inte var samma exemplar du fick tillbaka, du kan ju kolla i ett program eller på en hemsida vilket nr en bild har. Tex om du kollar vilket nr den sista bilden hade som du tog innan du skickade in kameran, ta sedan ett kort nu och kolla vilket nr den fick.
http://myshuttercount.com/

Det kan ju vara så att det inte var samma exemplar du fick tillbaka, du kan ju kolla i ett program eller på en hemsida vilket nr en bild har. Tex om du kollar vilket nr den sista bilden hade som du tog innan du skickade in kameran, ta sedan ett kort nu och kolla vilket nr den fick.
http://myshuttercount.com/

Borde de inte säga till om de skickar en annan kamera? Annars lär ju inte gula lappen och sådant stämma längre ...

Jag har för mig att kamerans serienummer lagras i EXIF också, så man kan ju kolla det.

Inte annat än om de gör det av misstag. Däremot kan de ju åtgärda mer eller mindre kända fel som de inte önskar erkänna offentligt. Ex oljespill på sensorn. Eller att de skickar tillbaka objektiv o kameror som åtgärdade, men som de omöjligen kan ha kontrollerat ordentligt.

Jag hämtade precis ut min D800 som varit inlämnad i precis sex veckor. Anledningen till att jag lämnade in den var att den hade problem med vad jag uppfattade som oljefläckar. Dessutom började jag misstänka att den led av vänsterfokusfelet som det skrivits en del om (efter ett snabbtest på mitt 50mm f/1.4G precis innan jag lämnade in den; på mitt 24-70 märkte jag inga problem alls).

....................

Med detta vill jag också uppmärksamma alla nya D800-ägare att kolla om kameran lider av vänsterfokusfelet, då problemet inte verkar vara löst från fabrik. Min kamera köptes i slutet av november.

Har märkt att min D800 har problem på alla yttre punkter med AF-S 50/1.4G, det är endast de 9 i mitten jag kan lita på. Var lämnar man in kameran för justering och kontroll numera? Hörde att Lasses inte fixar sånt längre?

Har märkt att min D800 har problem på alla yttre punkter med AF-S 50/1.4G, det är endast de 9 i mitten jag kan lita på. Var lämnar man in kameran för justering och kontroll numera? Hörde att Lasses inte fixar sånt längre?

Tveksamt om det är något du kan få hjälp med. Beror på hur stort problemet är. Upplever att min 5011,8G är säkrare än vad min 50 1,4 G var. Testade också nyligen en 50 1,4G på MM och det var samma sak med den. Opålitlig i af. Tror att D800 har lite sämre af med ljusstark optik och de yttre punkterna är också sämre än mittpunkten

Tveksamt om det är något du kan få hjälp med. Beror på hur stort problemet är. Upplever att min 5011,8G är säkrare än vad min 50 1,4 G var. Testade också nyligen en 50 1,4G på MM och det var samma sak med den. Opålitlig i af. Tror att D800 har lite sämre af med ljusstark optik och de yttre punkterna är också sämre än mittpunkten

Det är inte så att den felfokuserar utan den vill aldrig hitta fokus. Den jagar över hela registret och passerar rakt förbi där det är i fokus.

Det är nog verkstad som gäller, men du får räkna med 20 dagars väntetid enligt besked från Nikon idag. Nikon har bara en verkstad och den ligger i Solna.

Lasses kör inte längre alltså?

Det är ok att vänta, bara det blir fixat. Är det bara att åka förbi Nikon och lämna in eller vad har de för rutiner? Ska man ta med alla objektiv så de kan matchas?

Lasses kör inte längre alltså?

Det är ok att vänta, bara det blir fixat. Är det bara att åka förbi Nikon och lämna in eller vad har de för rutiner? Ska man ta med alla objektiv så de kan matchas?

Ja, ta med alla Nikongluggar så att de kalibreras ihop. Inlämning kan nog göras genom att bara åka förbi, men hämtningen kanske kan dröja ...

Lasses har dessvärre lagt ner verksamheten :/

Ja, ta med alla Nikongluggar så att de kalibreras ihop. Inlämning kan nog göras genom att bara åka förbi, men hämtningen kanske kan dröja ...

Lasses har dessvärre lagt ner verksamheten :/

Trist att höra om Lasses. Jag var förbi där i somras med min D7000 och fick den kalibrerad medan jag väntade. =)
Det är ju lite skillnad på det och 40 dagar, eller vad nu någon sa tidigare i tråden.

Optipods snabbplatta måste i så fall vara anpassad just för greppet. Tog ju ett tag för honom att klura ut den som passar D800 utan grepp.

Ok, var rädd för det. Å andra sidan lär jag sällan använda batterigreppet ihop med stativ så det bekymrar mig rätt lite. Fast jag tyckte att spåret i bakkanten av greppet liknade kanten under skärmen på ett misstänkt sätt, som om de tänkte på just att en platta skulle låsa på samma sätt på båda.

Vad gäller greppet så är det ju i något slags plastmaterial, men det är förstärkt inne i greppet mot botten med en rejäl metallplatta för att klara av just de påfrestningar som uppstår vid rejätl åtdragande av snabbplattor.

Ok, tack för förklaringen! Metallisten i botten syntes ju tydligt, men det var mer oklart vad själva greppet var gjort av. Det får bli ett original någon gång! Jag har lagt ut en köpesannons utan resultat .

Är det någon D800-ägare här som har testat Tarmons 60 macro? Den är egentligen en DX-optik men ska tydligen nästa fylla upp hela sensorn, fotar man i 1:1 så fyller den hela sensorn. Frågan är hur kantskärpan är i 1:1 och hur distortionen är?

Är det någon D800-ägare här som har testat Tarmons 60 macro? Den är egentligen en DX-optik men ska tydligen nästa fylla upp hela sensorn, fotar man i 1:1 så fyller den hela sensorn. Frågan är hur kantskärpan är i 1:1 och hur distortionen är?

Har inget bra svar på din fråga, men undrar varför du överväger Tamron när Nikon har en egen otäckt skarp 60 macro

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar