Annons

Äntligen Nikon D800

Är det någon här som har D800 och den senaste version av Tamron 28-75 och är ni nöjda med prestandan på den kombon?

Sedan undrar jag fortfarande om denna :) :
Är det någon D800-ägare här som har testat Tarmons 60 macro? Den är egentligen en DX-optik men ska tydligen nästa fylla upp hela sensorn, fotar man i 1:1 så fyller den hela sensorn. Frågan är hur kantskärpan är i 1:1 och hur distortionen är?

Amazon har sänkt D800 till 18932 nu, så då lär nog en prissänkning komma snart till Sverige :)

Jag har tamron 24-70 VC, är det den du menar?

Jag är nöjd hittils, den är fantastisk att filma med och AF är blixtsnabb!

Har den på för det mesta för att vi ska lära känna varandra, stabilisering och stativ vid nattfoto med långa slutartider fungerar inte iaf, den måste stängas av om man vill ha skarpa bilder, nikons objektiv detekterar väl att dom sitter monterade på något stationärt och avaktiverar stabiliseringen automatiskt?

Har den på för det mesta för att vi ska lära känna varandra, stabilisering och stativ vid nattfoto med långa slutartider fungerar inte iaf, den måste stängas av om man vill ha skarpa bilder, nikons objektiv detekterar väl att dom sitter monterade på något stationärt och avaktiverar stabiliseringen automatiskt?

Nej, det är denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354069

Köpte Nikkor 85mm/f1.8G i veckan och nu levererar D800 ett väldigt bra resultat ner till pixelnivå. Faktiskt en klart synlig skillnad mellan 50mm/f1.4G och 85mm/f1.8.

/Karl

Köpte Nikkor 85mm/f1.8G i veckan och nu levererar D800 ett väldigt bra resultat ner till pixelnivå. Faktiskt en klart synlig skillnad mellan 50mm/f1.4G och 85mm/f1.8.

/Karl

Den är fantastiskt bra. Men vid direkt jämförelse mellan 85 ,8 och 50 1,8 är det nästan ingen skillnad som jag kan se. bägger ger klockrena resultat på D800

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=341989

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=334646

Bokehn blir klart snyggare med 85:an men det är nog också mycket beroende på själva brännvidden.

Har inte kört den på D800, men haft den med fattning för både Canon, Nikon o Sonys FF. D v s kört den på såväl Sony A900 FF med 24 Mp, Canon 5DMkII 21 Mp, 1DsMkIII 21 Mp och Nikon D3/D3x. Bra resultat nedbländat till f/5.6 över hela bildytan. Därtill väldigt mycket glas i ett objektiv som inte känns alltför plastigt.

Jag var mer nöjd med detta objektivet än Canons EF 24-70/2.8 L usm (trots att jag fått EF-gluggen kalibrerad samt även fått den utbytt, men även min tredje glugg ex av detta objektiv var rätt risigt så jag hade sannolikt otur). Finns inget som talar emot att den inte skulle prestera bra på min D800, men den når inte den upp till Nikons 24-70/2.8. Helt öppen visar den mer vinjetteringl men mittskärpan har varit bra på alla mina exemplar.

Prisvärt objektiv. Finns dock en viss tillverkningsvariation så man bör nog be att få testa innan köp. Men jag har haft tur med de exemplar jag haft.

//Lennart

Mig veterligen finns inte den funktionen hos Nikon, man får snällt stänga av VR för att få skärpa på stativ.

Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2

Det finns vissa objektiv man behöver stänga av VR på och andra som känner av när de sitter på stativ. Vilka som gör vad minns jag inte, men det är nog bara de senaste supertelena som känner av det.

Är det någon som hört ifall det kommer någon firmware-uppdatering inom det närmaste. Känns som om Nikon bestämt sig för att kameran inte behöver några nya firmwares.

Vad är det som är fel eller saknas i den nuvarande tycker du?

Bortsett från lite sunkig af på vänster sida och att kameran lider av backfokus är det inget särskilt. Men det brukar ju dyka upp uppdateringar lite oftare än fallet varit med D800. D4 fick ju en för ett tag sedan, dessutom en som borde varit funktionell även på D800.

Bortsett från lite sunkig af på vänster sida och att kameran lider av backfokus är det inget särskilt. Men det brukar ju dyka upp uppdateringar lite oftare än fallet varit med D800. D4 fick ju en för ett tag sedan, dessutom en som borde varit funktionell även på D800.

Jag fick den uppfattningen att just motsvarande FW kommer för D800 framåt våren. AF-systemet är ju i princip detsamma. Kommer inte ihåg var jag läste det, dessvärre- men jag är säker på att jag läste rätt.

De övriga problemen du nämner fixar ingen FW (som du vet, men jag skriver det så ingen annan missförstår det).

//Lennart

PS. Skrev nyss ut en bild från D800 som interpolerats till motsvarande 112 megapixel. Skar ut ett parti av bilden så den passade ett A3 och skrev ut. Tagen med ett 14-24/2.8 vid 14mm och f/8 vid iso 100. Det blev helt fantastiskt detaljrikt och skarpt. Har lyckats med många bra interpoleringar tidigare, men denna slog allt. Man kan betrakta den från några cm avstånd och se så många strukturer att man knappt kan ana att den är interpolerad. Vem f-n behöver en MF med digitalt bakstycke? DS.

//Lennart

Det där lät nästan som Hasselblad släng dig i väggen !

Fraktal hyereri Lennart hehe.
Vet inte om det det säger allt men det vore kul att få se en Crop av 112 MB bilden. Man får nästan en känsla av att ska sånt där lyckas bli synbart så måste man nästan ta kort på en tätt återkomande vinkelrakt föremå som ett rutat papper eller massor av små linjer så inte allt blir små prickigt som en krackelad bild, som blir svårtolkad.

Kul med dina expriment iaf.
Mvh. /LEE

Det där lät nästan som Hasselblad släng dig i väggen !

Fraktal hyereri Lennart hehe.
Vet inte om det det säger allt men det vore kul att få se en Crop av 112 MB bilden. Man får nästan en känsla av att ska sånt där lyckas bli synbart så måste man nästan ta kort på en tätt återkomande vinkelrakt föremå som ett rutat papper eller massor av små linjer så inte allt blir små prickigt som en krackelad bild, som blir svårtolkad.

Kul med dina expriment iaf.
Mvh. /LEE

Megapixel inte MB!!!! En normal 36 Mp-fil ftån D800 är på c:a 103 MB. En 112 megapixelfil blir rejält mång fler MB större. Det knakar nästan i datorn. Men hur som helst så ska en sådan fil ses utprintad. Lade jag upp den här skulle jag på 400 punkters helbild inte ens kunna markera var jag hämtat ett 100% utsnitt ifrån.

Gack ut och testa själv med din D800E så ska du se att det inte är svårt att få till det.

//Lennart

Megapixel inte MB!!!! En normal 36 Mp-fil ftån D800 är på c:a 103 MB. En 112 megapixelfil blir rejält mång fler MB större. Det knakar nästan i datorn. Men hur som helst så ska en sådan fil ses utprintad. Lade jag upp den här skulle jag på 400 punkters helbild inte ens kunna markera var jag hämtat ett 100% utsnitt ifrån.

Gack ut och testa själv med din D800E så ska du se att det inte är svårt att få till det.

//Lennart

Ja just det MP jag skrevo fel i farten.
Jo det skulle jag nog göra testa lite interpolering i skräm datorn klassen. Och det var väl det jag tänkte att en 400 x 400 bild skulle bli svårttolkad från dit orginal.
Jag testade engång tidigare att interpolera upp till närmare 100 MP men tog inte ut en crop i A3 format för utskrift utan skrev ut den som den var och fick inte någon större skillnad. Troligtvis fixar printer programmet ned pixeltäthetn igen.

Åh nu blev det vår !
Mvh. /LEE

Efter mycket vånda och ångest skickade jag in mitt kamerahus för fokusjustering. Går liksom inte att få skarpa bilder med punkterna till vänster. Någon enstaka bild blir skarp men 80 % blir felfokuserade och så kan jag inte ha det. Tänkte ett tag ifall det är något jag inte skulle märka in real life, Men det blev uppenbart direkt. Skulle fota ungarna på babysim idag och jag märkte hur ofta jag lägger motivet till vänster i bild med kontinuerlig af påslagen. Nästan ingen bild till vänster blev skarp. Andra gången jag skickar samma hus till Nikon för samma fel. Skrev att jag behövde en lånekamera då det vankas jobb närmaste veckorna som jag får betalt för. Behöver verkligen en kamera. Hur funkar det med lånekamera? är NPU-medlem, hjälper det?

Hur som helst, nu kanske är bästa tiden att vara utan kamera i 4 veckor

Jag har en fråga relaterat till kalibreringen. Om man skickar in kameran och gluggarna för att kalibrera fokus. Vad händer om man installerar ny firmware i kameran. Raderar man kalibreringsinfo från kameran då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar