Det är just brusprestandan jag är ute efter med mindre antal pixlar, och slipper gärna böka med 36mp filer då jag har som vana att ha flera bilder öppna samtidigt osv... Dessutom vill jag slippa oerhört stora, dyra minneskort och externa hårddiskar. Less is more.
Men om det går att använda "s"-läge och den då beter sig som en kamera med färre pixlar så är det ju inget problem!
Förminskningen 1:3 är den minsta som är "vettig" ur brussynpunkt när man behandlar en råfil i interpoleringsstadiet. Om vi då ponerar att 36MP stämmer borde en bild bli/vara ca 7350x4900 - ta det gånger 1/3 så får du 2450x1630.
2450x1630 är 30cm bildbredd i 200dpi, ganska lagom för en kvällstidning.
Filen blir dock ganska "tung" ändå, man får ju räkna som en tiff i stället för som en raw (tre färger per pixel, inte en). 2450x1630x3x14bit = 21MB + Exif, itpc och tumnagel = 22-23MB.
Jag tror det är ganska meningslöst att titta på det på det sättet dock. Det är ju som någon tidigare sade olympiska spel nästa år - innan dess kommer det en ny sport/journalistik-inriktad kamera också med ganska stor säkerhet. En D3s uppdaterad till senaste sensorteknik och 16MP?
Som allt annat gällande kommande produkter - bara spekulationer. Men Nikon har gjort så nu ett par gånger, det finns ingen anledning att tro att de gör några större avsteg från detta.
Själv tycker jag det verkar vara en ganska logisk uppdelning. En lite mindre kropp, med hög upplösning och hög mekanisk prestanda för de som vill ha upplösning. En större kropp med "inbyggt" batterigrepp, lite mindre upplösning, snabbare seriebildstagning för journalistik/sport. Så hade jag delat upp det iaf, om jag skulle uppskattat "vad användarbaserna villl ha".
Filtyngd har dock mer med bildformat i själva nersparningen att göra. Själv tycker jag tiff är onödigt tungt, men det är ju också det enda vettiga alternativet om man vill ha full kompatibilitet.
Jag önskar jpg-XR kunde slå igenom ordentligt. Då får man valfritt bit-djup kombinerat med en betydligt bättre (mindre förstörande) komprimeringsalgoritm. Detta betyder attt man får bilddatakvalitet fullt jämförbar med tiff-16bit i en fil som är ca 1.5ggr större än en jpg - till skillnad från nu: minst 10ggr större (om en jpg är 1MB blir tiff'en 10MB kan man väl säga med ett snabbt överslag).