angelcom
Aktiv medlem
Detta med olja ska visst synas om man fotar ett ljust motiv "en dörr" med stor bländare skrev någon. Men jag kan heller inte se något problem med min.
Mvh. /LEE
Liten bländare (högt bländartal) skulle jag nog säga.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta med olja ska visst synas om man fotar ett ljust motiv "en dörr" med stor bländare skrev någon. Men jag kan heller inte se något problem med min.
Mvh. /LEE
Liten bländare (högt bländartal) skulle jag nog säga.
Hej Lennart !
Jag kommer ihåg den bilden som du tog i ditt arbetsrum med bokyllan om det nu var den du lyfte 10EV helt otroligt men det var kanske inte ett stearinljus den gången.
Detta med olja ska visst synas om man fotar ett ljust motiv "en dörr" med högt bländarvärde "11-16" och lågt iso skrev någon. Men jag kan heller inte se något problem med min.
Skrev du fel 1500 exponeringar hehe. Det tar man ju på en dag.
Godjul till er där ute !
Mvh. /LEE
För att se om det finns skit på sensorn, använd lång brännvidd, fokusera så långt ifrån rätt det går att komma, ställ in minsta bländaren och ta en bild på något ljust och jämnt belyst. Jag brukar vända kameran mot taket. Då kommer minsta detalj att synas.
Länkar till en bild jag hade med fläckarna. Bakgrunden är snö. sökte av bilden iJag ska testa med ett AF-S 105/2.8 VR Mikro Nikkor. Tack!
//Lennart
Hu!! Läskigt..
Det var minsann ena speciella fläckar.
...
En del tester tyder på att vissa kameror dessutom ger bättre resultat om man alltid har bas-ISO inställt och höjer i efterhand, men det är nog rätt svårt att göra så kontrollerade tester att det går att visa entydigt. Dessutom är det inte samma bildprocessor i kameran som utanför.
Digitala bildsensorer är rätt annorlunda jämfört med film.
Det där var intressant. Har du någon länk till informationen om att det skulle vara bättre med efterförstärkning?
Länkar till en bild jag hade med fläckarna. Bakgrunden är snö. sökte av bilden i
skala 1:1 i LR. Fläckarna syntes även på kameradisplayen när bilden förstorades. På bilden ses kamerainställningarna.
https://dl.dropbox.com/u/22364483/Sk%C3%A4rmklipp.JPG
Se även inlägg 5386
Anders W
Kollade min D800 nyss. Sensorn verkade helt oljefri, tack och lov. Ändå ett tidigt ex från slutet av april. Verkar som om oljeeländet slagit till lite blint så att det både kan drabba tidigare och senare exemplar.
D600 verkar ännu mer frekvent drabbad än D800. I alla fall ger den tråden det intrycket.
Det är jag också!
Men vad sägs om:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Genui...545&pid=100033&prg=1011&rk=4&sd=110963043902&
Till exempel?
Det finns gott om dem rätt billigt på Ebay UK!
Ja visst är det skumt. Men det måste i så fall vara ett rätt så avancerat bedrägeri. När jag mejlar dem får jag genast svar och de verkar seriösa (till skillnad från genomskinnliga bedrägerier på tradera, blocket mm) och dessutom så erbjuds paypal. Vad är haken?
Jag tror de precis håller på och blåser ett helt gäng folk. Alla aktioner slutar inom några dagar från varandra. Säljaren ny med 5 omdömen från folk som löpt minnekortsläsare och USB-minnen för ca 100kr.
Ett "Välrenommerat USA företag" kanske skulle ha lite mer företagsuppgifter och inte använda en rad med badger; "100% Quality", "Best Choice", "Super User Support"...
Jag antar att de kan hålla köparna från att anmäla i 21 dagar som det kan ta "i sällsynta fall", men jag tror att de försvunnit inom 14 dagar.
Just de greppet har jag till min D800E, tog 3v att få det, MEN så prisvärt! Gummit är verkligen skönt att greppa, känns som vilket dyrt original-grepp som helst.