Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Hej Lennart !
Jag kommer ihåg den bilden som du tog i ditt arbetsrum med bokyllan om det nu var den du lyfte 10EV helt otroligt men det var kanske inte ett stearinljus den gången.

Detta med olja ska visst synas om man fotar ett ljust motiv "en dörr" med högt bländarvärde "11-16" och lågt iso skrev någon. Men jag kan heller inte se något problem med min.

Skrev du fel 1500 exponeringar hehe. Det tar man ju på en dag.
Godjul till er där ute !

Mvh. /LEE

Ja, det var mitt första exempel. Och du har rätt för då var det en 20W punktbelysningslampa som var tänd. Det fungerade bra ju, men jag gjorde om det i ett större rum med stearinljus och ännu mer eftertänksam efterbearbetning och det blev ännu bättre.

Ang 1500 exp så använder jag min D800 som ett substitut för mellanformatare med bakstycke och exponerar mycket eftertänksamt. För vardagsmotiv använder jag en kamera med lägre upplösning och då blir det ju fler exponeringar.

Jag ska kolla ev olja på sensor. Tack och Tack ni andra som oxå förtydligat.

//Lennart

För att se om det finns skit på sensorn, använd lång brännvidd, fokusera så långt ifrån rätt det går att komma, ställ in minsta bländaren och ta en bild på något ljust och jämnt belyst. Jag brukar vända kameran mot taket. Då kommer minsta detalj att synas.

För att se om det finns skit på sensorn, använd lång brännvidd, fokusera så långt ifrån rätt det går att komma, ställ in minsta bländaren och ta en bild på något ljust och jämnt belyst. Jag brukar vända kameran mot taket. Då kommer minsta detalj att synas.

Jag ska testa med ett AF-S 105/2.8 VR Mikro Nikkor. Tack!

//Lennart

...

En del tester tyder på att vissa kameror dessutom ger bättre resultat om man alltid har bas-ISO inställt och höjer i efterhand, men det är nog rätt svårt att göra så kontrollerade tester att det går att visa entydigt. Dessutom är det inte samma bildprocessor i kameran som utanför.

Digitala bildsensorer är rätt annorlunda jämfört med film.

Det där var intressant. Har du någon länk till informationen om att det skulle vara bättre med efterförstärkning?

Min erfarenhet är det motsatta men jag har inte gjort något vetenskapligt test.

Kan det vara i någon speciell situation?

Det där var intressant. Har du någon länk till informationen om att det skulle vara bättre med efterförstärkning?

Jag minns tyvärr inte var jag såg det. Eventuellt sparade jag ett bokmärke. Jag ska försöka komma ihåg att leta lite när jag har kommit hem.

NB: jag tror alltså att det är rätt svårt att påvisa sånt om det inte är uppenbart bättre, vilket jag inte minns att det skulle vara.

Kollade min D800 nyss. Sensorn verkade helt oljefri, tack och lov. Ändå ett tidigt ex från slutet av april. Verkar som om oljeeländet slagit till lite blint så att det både kan drabba tidigare och senare exemplar.
D600 verkar ännu mer frekvent drabbad än D800. I alla fall ger den tråden det intrycket.

Kollade min D800 nyss. Sensorn verkade helt oljefri, tack och lov. Ändå ett tidigt ex från slutet av april. Verkar som om oljeeländet slagit till lite blint så att det både kan drabba tidigare och senare exemplar.
D600 verkar ännu mer frekvent drabbad än D800. I alla fall ger den tråden det intrycket.

Helt rätt, D600 har betydligt mer problem med oljestänk fråm slutaren. Övertrist för varje person som drabbats, det är inga billiga grejer och det här är väl något som man knappast kalkylerat att drabbas av.

Ja visst är det skumt. Men det måste i så fall vara ett rätt så avancerat bedrägeri. När jag mejlar dem får jag genast svar och de verkar seriösa (till skillnad från genomskinnliga bedrägerier på tradera, blocket mm) och dessutom så erbjuds paypal. Vad är haken?

Jag tror de precis håller på och blåser ett helt gäng folk. Alla aktioner slutar inom några dagar från varandra. Säljaren ny med 5 omdömen från folk som löpt minnekortsläsare och USB-minnen för ca 100kr.

Ett "Välrenommerat USA företag" kanske skulle ha lite mer företagsuppgifter och inte använda en rad med badger; "100% Quality", "Best Choice", "Super User Support"...

Jag antar att de kan hålla köparna från att anmäla i 21 dagar som det kan ta "i sällsynta fall", men jag tror att de försvunnit inom 14 dagar.

Jag tror de precis håller på och blåser ett helt gäng folk. Alla aktioner slutar inom några dagar från varandra. Säljaren ny med 5 omdömen från folk som löpt minnekortsläsare och USB-minnen för ca 100kr.

Ett "Välrenommerat USA företag" kanske skulle ha lite mer företagsuppgifter och inte använda en rad med badger; "100% Quality", "Best Choice", "Super User Support"...

Jag antar att de kan hålla köparna från att anmäla i 21 dagar som det kan ta "i sällsynta fall", men jag tror att de försvunnit inom 14 dagar.

Jag håller med. Och det var nog tur att jag inte vann en D800 för 15400kr. Men samtidigt är det märkligt att mejl-konversationen verkar så seriös och att det är ok med payson/paypal. Det kan också vara ett nytt företag som helt enkelt inte ser så proffsigt ut. Nåja om några veckor kommer det att visa sig. Tråkigt för dem som lurade i så fall.

Jag anmälde en an hans annonser till tradera då det verkar väldigt skumt!
Somsagt, först sälja lite billigt krafs för att få några omdömen och sedan sälja mängder med dyra och populära prylar!

Det finns väl en chans att det inte är en bluff men det luktar lureri tycker jag!

Ääääääh här går man och köper en D800 för 22 000 och så kan man köpa dem myyyyyyyycket billigare här! Inte utan att man känner sig lurad ;-)

Just de greppet har jag till min D800E, tog 3v att få det, MEN så prisvärt! Gummit är verkligen skönt att greppa, känns som vilket dyrt original-grepp som helst.

Enligt annonsen är det originalgreppet. Vilket var det du hade? Det är ju alltid intressant med billigare varianter som är lika bra som original!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar