Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Tja då är det många som gått på det där. Jag trodde att det ev var

http://nikonrumors.com/2012/10/26/refurbished-nikon-d800-cameras-now-available-for-2499-95.aspx/

något åt de hållet. Dessa ligger på 2500 usd. Det finns flera säljare från tradera som säljer från USA och som är seriösa och som ev dumpar priserna till en början.

Kanske tur att jag inte slog till ändå!

Men det är ändå nästan 2000 kr dyrare än det pris som den säljs för i annonsen på tradera.
 
Kort information om "oljesaneringen" av min D800 för den som är intresserad.

Den 5 december skickade jag in min kamera för rengöring av sensorn (se inlägg 5391). Jag skickade den till leverantören Japan Photo i Göteborg som i sin tur skickade den vidare till Nikon i Solna. Den rejäla snöstormen och och helg gjorde att Nikon troligen fick kameran först 11 eller 12 december. Nikon har i sin tur skickat den till en extern verkstad för rengöring av sensorn enligt deras support.

I dag kom den tillbaka!
Nikon har alltså disponerat kameran i 5 arbetsdagar och under den tiden har den skickats fram och tillbaka till en extern verkstad. Riktigt bra hanterat av Nikon tycker jag med tanke på all skit de fått för långa servicetider. För mig gick det i alla fall riktigt fort. Hade jag skickat den direkt till Nikon hade jag haft den tillbaka på drygt en vecka.

Anders W
PS. Och sensorn var ren och fin!
 
Någon som vet vid vilket isotal man kör på D800 om man skall fota isolöst. Orkar inte leta i tråden.

Vad ska det vara bra för - alltså att köra "isolöst". Ställ ner exponeringskompensationen ett halvt eller ett steg om du är orolig för utbrända högdagrar. Lyft sen det som behövs i efterbehandlingen. Då slipper du dessutom att det eventuellt är kolsvart i kameradisplayen när du vill granska bilden efter exponeringen.

Annars är det väl mest optimalt att köra på iso 100 om det inte är alltför mörkt (behov av iso 6400 eller högre). Att lyfta fem steg lär ju inte vara något större problem? Men är det inte bättre att exponera rätt från början?

Anders W
 
Annars är det väl mest optimalt att köra på iso 100 om det inte är alltför mörkt (behov av iso 6400 eller högre). Att lyfta fem steg lär ju inte vara något större problem? Men är det inte bättre att exponera rätt från början?

Frågan är väl vad "exponera rätt" innebär. Om det inte blir någon skillnad mellan att förstärka signalen från sensorn (genom att vrida upp ISO) och att digitalt höja färgkanalernas nivåer i efterbehandlingen så finns det i praktiken ingen rätt exponering. Eller snarare: alla exponeringsinställningar på ISO 100 är rätt.

En del tester tyder på att vissa kameror dessutom ger bättre resultat om man alltid har bas-ISO inställt och höjer i efterhand, men det är nog rätt svårt att göra så kontrollerade tester att det går att visa entydigt. Dessutom är det inte samma bildprocessor i kameran som utanför.

Digitala bildsensorer är rätt annorlunda jämfört med film.
 
Frågan är väl vad "exponera rätt" innebär. Om det inte blir någon skillnad mellan att förstärka signalen från sensorn (genom att vrida upp ISO) och att digitalt höja färgkanalernas nivåer i efterbehandlingen så finns det i praktiken ingen rätt exponering. Eller snarare: alla exponeringsinställningar på ISO 100 är rätt.

En del tester tyder på att vissa kameror dessutom ger bättre resultat om man alltid har bas-ISO inställt och höjer i efterhand, men det är nog rätt svårt att göra så kontrollerade tester att det går att visa entydigt. Dessutom är det inte samma bildprocessor i kameran som utanför.

Digitala bildsensorer är rätt annorlunda jämfört med film.
Har inte tidigare hört att man kan nå bättre resultat med att lyfta i efterbehandlingen. "Nästan lika bra" har väl budskapet varit. Är det så finns det möjligen ett argument att köra "isolöst". Men med "isolöst" är det slumpen (dvs iso 100 ger en bra bild) som avgör om du kan använda bilden "direkt ur kameran", få acceptabelt resultat med jpeg eller ens se bilden i kameradisplayen. Så visst går det, men vad är vitsen?
Anders W
 
T.ex. Om man fotar snabb sport eller något annat oförutsägbart där ljuset förändrad snabbt kan man ställa in skärpedjup, rörelseoskärpa och ISO 100. Sedan fotar man på och ändrar ljusheten i bilden efteråt.

Jag har inte hunnit testa än, men jag har läst en del om det och det verkar lovande! Ett problem är ju förstås att bilden på displayen kan bli svart så det är svårt att avgöra hur det ska bli när det blir färdigt.
 
Ja, precis. Vitsen är att man kan välja slutartid och bländare helt fritt och inte behöver bry sig om att ändra ISO-inställningen. Nackdelen är precis som du skrev att bilden kan bli för mörk på displayen för att man ska kunna bedöma den, men det är ju bara en fråga om att kameratillverkarna fattar det här och fixar det i ny firmware.
 
T.ex. Om man fotar snabb sport eller något annat oförutsägbart där ljuset förändrad snabbt kan man ställa in skärpedjup, rörelseoskärpa och ISO 100. Sedan fotar man på och ändrar ljusheten i bilden efteråt.

Jag har inte hunnit testa än, men jag har läst en del om det och det verkar lovande! Ett problem är ju förstås att bilden på displayen kan bli svart så det är svårt att avgöra hur det ska bli när det blir färdigt.

Visst - men vad är det för fel med "autoiso" om man vill låsa tid och bländare och ljuset varierar. Ligger man "lite mörkt" med exponeringskompensationen klarar man högdagrarna. Man förlorar väl inget på det jfr med "isolöst". Dessutom är synbar bild i displayen rätt värdefullt vid sportfoto.
Anders W
 
Kort information om "oljesaneringen" av min D800 för den som är intresserad.

Den 5 december skickade jag in min kamera för rengöring av sensorn (se inlägg 5391). Jag skickade den till leverantören Japan Photo i Göteborg som i sin tur skickade den vidare till Nikon i Solna. Den rejäla snöstormen och och helg gjorde att Nikon troligen fick kameran först 11 eller 12 december. Nikon har i sin tur skickat den till en extern verkstad för rengöring av sensorn enligt deras support.

I dag kom den tillbaka!
Nikon har alltså disponerat kameran i 5 arbetsdagar och under den tiden har den skickats fram och tillbaka till en extern verkstad. Riktigt bra hanterat av Nikon tycker jag med tanke på all skit de fått för långa servicetider. För mig gick det i alla fall riktigt fort. Hade jag skickat den direkt till Nikon hade jag haft den tillbaka på drygt en vecka.

Anders W
PS. Och sensorn var ren och fin!

Det är bara att gratulera!

Min kamera skickades den 27/11 och idag har jag fått reda på att den lämnat Stockholm, så jag bör ha den efter Jul. Det var också oljeproblem på sensorn. Så med andra ord kan det skilja en del, men det som gäller mig stämmer på pricken när det gäller den information som Nikon för närvarande har, 15-20 arbetsdagar.
Så Nikon har gett mig helt klockren information, som också stämde. Dock tycker jag att servicetiden är väl lång, vilket också Nikon tycker, men läget är som det är.
 
Ja, precis. Vitsen är att man kan välja slutartid och bländare helt fritt och inte behöver bry sig om att ändra ISO-inställningen. Nackdelen är precis som du skrev att bilden kan bli för mörk på displayen för att man ska kunna bedöma den, men det är ju bara en fråga om att kameratillverkarna fattar det här och fixar det i ny firmware.

Jag köper argumenten och ska naturligtvis prova. Men jag tror inte att jag kommer att ändra beteende och "tejpa över isoknappen".
Annars är väl den stora vinsten med Nikons (Sonys) nya sensorer att man kan misslyckas rätt rejält i fält och ändå få ett bra resultat med hjälp av datorn.
Anders W
 
Visst - men vad är det för fel med "autoiso" om man vill låsa tid och bländare och ljuset varierar. Ligger man "lite mörkt" med exponeringskompensationen klarar man högdagrarna. Man förlorar väl inget på det jfr med "isolöst". Dessutom är synbar bild i displayen rätt värdefullt vid sportfoto.
Anders W

Nja, skillnaden borde inte vara stor men å andra sidan kan auto alltid bli lurat och dra iväg ISO högre än nödvändigt.

Självklart är vi ute på de minsta minsta detaljerna av bildkvalité och fototeknik nu och jag vet ärligt talat inte vad som är bäst i alla situationer men det jag har läst säger att det finns fördelar att vinna på att köra ISO-löst.

Mitt största bekymmer i dagsläget är att Lightrooms reglage går i botten så fort! +- 10 steg på alla reglage hade jag gillat :)

En annan intressant grej jag tänker undersöka mer är att ta flera mycket korta exponeringar istället för en lång, är det någon som har erfarenhet av det? Både med multiexponering i kameran och i efterbehandlingen.
 
Isolös fotografering med D800 fungerar klockrent. Har exponerat den minus 10 EV och fått fram helt gångbara bilder. Helt mörkt rum (20 kvm) där enbart ett sterinljus tänts. Filen har sett helt svart ut förutom en liten ljupunkt från stearinljuset. Därefter har allting lyfts så jag sett varenda vrå som kommit med och legat i djupaste skugga/mörker. Detta skapar givetvis brus, men en nedskalning till 12 Mp och utprintning på A3 ser helt okej ut.

Annan fråga. Hur ser ni som haft oljeproblem med era D800 att problemet verkligen finns. Min har gått 1500 exponeringar och jag ser inget som jag kan associera till olja på sensorn. Men jag har plåtat rätt vardagliga motiv.

Så hur har ni gått tillväga för att synliggöra problemet?

//Lennart
 
Hej Lennart !
Jag kommer ihåg den bilden som du tog i ditt arbetsrum med bokyllan om det nu var den du lyfte 10EV helt otroligt men det var kanske inte ett stearinljus den gången.

Detta med olja ska visst synas om man fotar ett ljust motiv "en dörr" med högt bländarvärde "11-16" och lågt iso skrev någon. Men jag kan heller inte se något problem med min.

Skrev du fel 1500 exponeringar hehe. Det tar man ju på en dag.
Godjul till er där ute !

Mvh. /LEE
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar