Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Tråkigt det där. Kan inte så mycket om det där men kan det ha att göra med kyla/värme nu när det varit så kallt? Det borde inte göra det. Har haft min D700 i norrländsk vinter samt tappat någon gång. Hoppas det blir åtgärdat utan att försöka lägga skulden på köparen.

Oj, det där såg tråkigt ut... håll oss uppdaterade vad som händer.

Ang. kyla - jag kan tillföra att min D800E klarade minus 20 i över en timme fint häromdagen. Givetvis får kameran ligga i fotoryggsäcken en bra stund när man kommer hem så det inte blir en massa kondens, och därmed lite mindre extrema temperaturskillnader, men jag tror iof inte att Nikon's kameror ska ha problem med det.

Därmot kan jag tillägga att magnesium inte är speciellt hårt - jag tappade min D300 på ett plastgolv i ett tåg en gång och det tryckte in "Play-knappen" - då den var permanent intryckt så var det bara att skrapa ut lite magnesium så att den kom ut igen och man kunde använda kameran igen :) men det slår ju plast iaf!

Vet inte om jag tycker att någon enstaka oljefläck bör innebära en helt ny slutare, men det är klart att om det är ett återkommande problem/mycket olja så kan det ju behöva åtgärdas.

Sen är ju NPS-medlemskap ingen garanti för att man ska få tillbaka kameran inom 72 timmar - de har det ju bara som målsättning. Om det blir fråga om byte av slutaren med mera kan det säkert ta någon vecka - i bästa fall kan man ju få en lånekamera.

Nej, det är inte säkert att det blir en ny slutare, jag tror inte på det själv. Men jag är skapligt irriterad av att vara drabbad. Jag skulle inte få för mig att försöka åtgärda det själv. Skulle det återkomma, så ökar bara min frustration, för hur roligt är det att bli av med kameran i en månad minst igen.

Det är sant att NPS:are kan få vänta längre tid än tre dygn, men mina kompisar som är det, har faktiskt fått en lånekamera under tiden och det är ju bra.

Jag pratade med en jättetrevlig kille på Nikon service, han berättade att det inte är aktuellt med att öppna på andra ställen i Sverige, utan det blir bara Solna. Nu har ju även Lasses kameraservice försvunnit.

Ang. kyla - jag kan tillföra att min D800E klarade minus 20 i över en timme fint häromdagen. Givetvis får kameran ligga i fotoryggsäcken en bra stund när man kommer hem så det inte blir en massa kondens, och därmed lite mindre extrema temperaturskillnader, men jag tror iof inte att Nikon's kameror ska ha problem med det.
!

Jag provade oxå min i kyla: Jag tänkte jag skulle fota geminiderna lucianatten, så jag ställde ut kameran på stativ och med fjärrutlösare. Satt sen inne o tryckte på fjärren lite då o då. Det var inte så spännande så jag somnade o vaknade 4 timmar senare. Det var var ca -15grader o när jag kom ut o hämtade kameran såg den ut som en dunig fågelunge o frontlinsen på 14-24an liknade mest en halv snöboll. Jag hade innan på kvällen tänkt lägga kameran i en plastpåse när jag tog in den; men det gick ju inte nu, när den var tåckt med fruset vatten. Så jag lindade in den i trasa o dår fick den ligga tills det var tid att gå till jobbet. Men det gick bra, allt verkar funka, man blev ju ändå lite orolig trots vädertätning o allt..

Jag provade oxå min i kyla: Jag tänkte jag skulle fota geminiderna lucianatten, så jag ställde ut kameran på stativ och med fjärrutlösare. Satt sen inne o tryckte på fjärren lite då o då. Det var inte så spännande så jag somnade o vaknade 4 timmar senare. Det var var ca -15grader o när jag kom ut o hämtade kameran såg den ut som en dunig fågelunge o frontlinsen på 14-24an liknade mest en halv snöboll. Jag hade innan på kvällen tänkt lägga kameran i en plastpåse när jag tog in den; men det gick ju inte nu, när den var tåckt med fruset vatten. Så jag lindade in den i trasa o dår fick den ligga tills det var tid att gå till jobbet. Men det gick bra, allt verkar funka, man blev ju ändå lite orolig trots vädertätning o allt..

hahaha, kul beskrivning & bra att det gick så bra!!
du skulle ha tagit en bild med din mobiltelefon på din frusna D800 - kanske Nikon hade betalat för bilden! :)

hahaha, kul beskrivning & bra att det gick så bra!!
du skulle ha tagit en bild med din mobiltelefon på din frusna D800 - kanske Nikon hade betalat för bilden! :)

Jo det hade väl varit roligt att haft en blld på eländet. men när man vaknar med ett ryck kl 4 o tänker "J---lar kameran står ute" så var inte min första tanke att springa o hämta reserven. Men det är i sånna lägen man skiljer amatören från "proffset". Men nästa gång så...

Jo det hade väl varit roligt att haft en blld på eländet. men när man vaknar med ett ryck kl 4 o tänker "J---lar kameran står ute" så var inte min första tanke att springa o hämta reserven. Men det är i sånna lägen man skiljer amatören från "proffset". Men nästa gång så...

Jo när första tanken är "var är kameran" inte "shit det där gjorde ont/blev dyrt/var roligt" då har man passerat gränsen till proffs :)

Hur som helst, så är det trist att det inte går att få en check and clean på närmare håll än Stockholm. Det funkar inte på mässor heller, då den miljön är för dammig.

Råd kanske, men knappast rätt kompetens.

Nä inte i dagsläget. Men i mitt ursprungliga inlögga skriver jag om utbildning för viss personal och att vissa serviceärenden som rengöring och fokusjustering skulle kunna licenseras. Tror nog det skulle gynna marknade i stort. Idag är det rätt tjurigt att man kan köpa en glugg för 20000 kr som felfokuserar och då skall den in till verkstad i 4 veckor. Dessutom vill Nikon som regel att man skickar med huset också för samkalibrering. Dagens upplägg är ju heltossigt och oacceptabelt. Vore ju i så fall bättre med någon slags servicekalender där man i samråd med verkstad och inköpsbutik kommer överens om något visst datum för inskick med löfte om att man har tillbaka sina grejer inom 10 dagar.

Nä inte i dagsläget. Men i mitt ursprungliga inlögga skriver jag om utbildning för viss personal och att vissa serviceärenden som rengöring och fokusjustering skulle kunna licenseras. Tror nog det skulle gynna marknade i stort. Idag är det rätt tjurigt att man kan köpa en glugg för 20000 kr som felfokuserar och då skall den in till verkstad i 4 veckor. Dessutom vill Nikon som regel att man skickar med huset också för samkalibrering. Dagens upplägg är ju heltossigt och oacceptabelt. Vore ju i så fall bättre med någon slags servicekalender där man i samråd med verkstad och inköpsbutik kommer överens om något visst datum för inskick med löfte om att man har tillbaka sina grejer inom 10 dagar.

Jo ett kösystem som inte kräver att grejorna ligger på hyllan i Solna i 4veckor skulle ju uppskattas oerhört.
De kan ju ringa när grejorna är klara, så de borde ju kunna ringa när de faktiskt kan ta emot dem också :)

Ja, det håller jag med om. För är det ett rengöringsärende, så borde man kunna få ett datum när kameran ska vara på plats, även vid fokusjustering. Det är otroligt jobbigt att vara utan kamera, särskilt när man knappt hunnit med att testa den. :(

Var ute o fotade ett bra tag i sånt där töande pissregn. Kameran blev rejält blöt och jag var väl ute med den i ca en timme. Ibland hade jag den innanför jackan. Oavsett så fixade den skitförhållandena utmärkt. Verkar vara seriöst oringstätad på de rätta ställen för annars hade den inte kunnat funger med tanke på all väta den utsattes för idag.

Sen så köper jag inte riktigt snacket om att man måste ha ett vädertätat objektiv, annars spelar det ingen roll. Är huset tätat och gluggen innerfokuserad så gör det mycket ändå för väderskyddet. Att gummilisten vid bajonetten fattas ser jag inte som jättebesvärande under pissiga förhållanden, typ regn. Fotar man segling eller är ute hela dagar i fuktiga eller dammiga miljöer spelar det dock självklart en större roll.

Detta är kanske fel tråd men är inte 15600 (frakt 299) väldigt billigt för en D800.

http://www.tradera.com/fabriksny-ni...3-ars-gar-1kr-utrop--auktion_340231_170880855

Går priserna ner nu?

Såg ut som en farlig deal. Inget jag skulle nappa på. Säljare ej bedömd, känns inget vidare. Vad gäller D800 så är jag lite gramse över priset på vertikalgreppet. Hutlöst pris som inte känns motiverat. Ändå kommer jag skaffa ett så fort jag får råd.

Nja i så fall är säljaren en storskojare som måste stoppas. Företaget har flera auktioner på D800, Nikon 24-70mm osv. Har haft mailkontakt med företaget och de verkar seriösa men jag kan ta fel. Paypal eller payson var tydligen ok.

Nja i så fall är säljaren en storskojare som måste stoppas. Företaget har flera auktioner på D800, Nikon 24-70mm osv. Har haft mailkontakt med företaget och de verkar seriösa men jag kan ta fel. Paypal eller payson var tydligen ok.

Verkar ju helskumt. Finns väl ingenstans där den säljs så billigt. Går ju inte göra några klipp från staterna längre pga prisutjämning. B&H tar ca 19500 kr motsvarande svenska kronor och då är inte sales tax medräknad.

Ja visst är det skumt. Men det måste i så fall vara ett rätt så avancerat bedrägeri. När jag mejlar dem får jag genast svar och de verkar seriösa (till skillnad från genomskinnliga bedrägerier på tradera, blocket mm) och dessutom så erbjuds paypal. Vad är haken?

Ja visst är det skumt. Men det måste i så fall vara ett rätt så avancerat bedrägeri. När jag mejlar dem får jag genast svar och de verkar seriösa (till skillnad från genomskinnliga bedrägerier på tradera, blocket mm) och dessutom så erbjuds paypal. Vad är haken?

Haken för mig är priset som borde vara omöjligt att hålla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar