ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

pentax

Jo, man kan undra hur många som köpt D800 som haft dessa problem?

Det var ju fint av pentax att byta hela huset om man hade haft det problemet.

På den tiden var det också mkt fel på K5:ans fokus, så det gick nog måna kameror fram o tillbaka.
I den vevan bestämde jag mig för att byta system och får nog säga att damm på sensorn, enligt min erfarenhet, är mer marginellt på Nikon. Jag har 3 Nikonhus (även d800) och har idag inte kunnat upptäcka några fläckar vid en normal granskning.

lma

På den tiden var det också mkt fel på K5:ans fokus, så det gick nog måna kameror fram o tillbaka.
I den vevan bestämde jag mig för att byta system och får nog säga att damm på sensorn, enligt min erfarenhet, är mer marginellt på Nikon. Jag har 3 Nikonhus (även d800) och har idag inte kunnat upptäcka några fläckar vid en normal granskning.

lma

Nä, det är säkert som du säger. Jag pratde med några Pentaxägare igår kväll och de bekräftade att det var problem med K5:an, även om de haft turen att slippa få dem.

Jag har också haft en hel del Nikonhus och jag har aldrig stött på problem tidigare. Men det är lika surt ändå när det kommer och jag är väl lite irriterad över den som jag tycker, långa servicetiden i ett garantiärende. 1 månad i Stockholm plus frakttiden är på tok för lång tid, tycker jag.

Nä, det är säkert som du säger. Jag pratde med några Pentaxägare igår kväll och de bekräftade att det var problem med K5:an, även om de haft turen att slippa få dem.

Jag har också haft en hel del Nikonhus och jag har aldrig stött på problem tidigare. Men det är lika surt ändå när det kommer och jag är väl lite irriterad över den som jag tycker, långa servicetiden i ett garantiärende. 1 månad i Stockholm plus frakttiden är på tok för lång tid, tycker jag.

Enligt konsumentköplagen är det völ max 14 dagar?

Ja, det är som vanligt konsumenten som får lida. Jag tycker inte att 15-20 arbetsdagar är ok.
Jag tycker inte heller att det bara ska finns serviceställen i Stockholm, vi är väl ändå några stycken utanför stan som också har Nikonkameror.

Det borde finnas fler serviceställen både i norrr och söder, där man kan få de vanligaste problemen åtgärdade. Nikon Solna kan vara stället dit man skickar mer avancerade problem utöver de vanliga.

Läste på Nikonforum att det tydligen bara är det första exemplaren av D800 som har problem med oljefläckarna. Köper man en idag så ska de inte ha det. Någon som vet om det verkligen stämmer?
Är det någon här som har köpt D800 senaste veckorna och fått problemet? Eller stämmer det personen skrev på nikonforum?

Ja, det är som vanligt konsumenten som får lida. Jag tycker inte att 15-20 arbetsdagar är ok.
Jag tycker inte heller att det bara ska finns serviceställen i Stockholm, vi är väl ändå några stycken utanför stan som också har Nikonkameror.

Det borde finnas fler serviceställen både i norrr och söder, där man kan få de vanligaste problemen åtgärdade. Nikon Solna kan vara stället dit man skickar mer avancerade problem utöver de vanliga.

Håller med. Tycker dessutom att Nikon borde lägga enklare serviceärenden på vissa butiker med någon slags license. Rengöring och fokusjusteringar. Hur svårt kan det vara. Man får väl skicka anställda till Nikons verkstad för utbildning. Skulle ju minska köerna och gagna alla.

Läste på Nikonforum att det tydligen bara är det första exemplaren av D800 som har problem med oljefläckarna. Köper man en idag så ska de inte ha det. Någon som vet om det verkligen stämmer?
Är det någon här som har köpt D800 senaste veckorna och fått problemet? Eller stämmer det personen skrev på nikonforum?

Min D800 är inne för "oljesanering" nu och den fick jag levererad i mitten av augusti. Då hade väl leveranser pågått ca 4 månader eller nåt i den stilen.
Anders W

Frågan är vad oljan kommer ifrån, vet att i plastgjutningsformarna används olja för att plasten inte ska "bränna" fast. Det kan även förekomma överskottsolja från själva plasten, känns som man inte tvättat rent alla detaljer före montering..............................

Håller med. Tycker dessutom att Nikon borde lägga enklare serviceärenden på vissa butiker med någon slags license. Rengöring och fokusjusteringar. Hur svårt kan det vara. Man får väl skicka anställda till Nikons verkstad för utbildning. Skulle ju minska köerna och gagna alla.

Utrustnimgen för fokusjustering är tydligen dyr.
( enligt samtal jag hade med Lasses )

Problemet med olja/damm på sensorn är ju lika gammalt/ungt som digitalkamerorna själva oavsett fabrikat.

På min första digitala systemkamera (nikon D100) råkade jag blåsa in en massa kletigt skit med hjälp av en blåsbälg när jag skulle försöka få bort en dammprick. Sedan den dagen har jag vid olika tillfällen gjort rent kameran med diverse spatlar och rengöringsvätskor då och då utan att för den skull förstöra något.

För mig har det alltid känts onödigt att vara utan kameran och dessutom betala pengar för något jag lika lätt kan göra själv. Om man bara har rätt utrustning (visible dust gör bra saker) och inte tror att man ska skrubba som när man skurar golv så är risken att förstöra något minimal.

Börja med att fråga dig själv följande: är det verkligen så mycket skit på sensorn att jag behöver göra rent? Ser jag fläckarna i varje bild eller bara i var hundrade? Hur lång tid tar det mig att ta bort dem i efterhand i photoshop/lightroom?

Om du då kommer fram till att, jo jag behöver göra rent - skaffa då en butterfly-pensel, spatlar och vätska från visible dust - eller liknande utrustning från någon annan tillverkare om de verkar bättre. Har själv aldrig letat efter något annat.

Följ sedan instruktionerna, se till att batteriet i kameran är laddat, tryck inte för hårt när du rengör sensorn och använd bara spateln en gång.

Om det däremot är så att sensorn blir onormalt skitig (ser ut som om någon spottat snus på den redan efter 100 bilder) kan det förstås vara så att något i kamerans slutare är felkonstruerat - men i de flesta fall man läser om på olika hemsidor verkar det bara vara vanlig smuts som alltid kommit och alltid kommer att dyka upp i kameran ibland.

Lycka till!

Visible Dust hade ju ett omfattande sortiment på sin hemsida. Kan du rekommendera något kit, eller den och den produkten från dem?
Samt tipsa om svensk återförsäljare, tack :)

Magnesiumhölje??

Vet inte vad som hänt, i vart fall har jag inte tappat eller klappat i min kamera. Såg att höljet spruckit!!
Skall bli intressant på måndag när jag kontaktar säljaren, Japan Photo.

lma

Bilagor

• _MLA6240-2.jpg
    _MLA6240-2.jpg
    76.4 KB · Visningar: 532
Visible Dust hade ju ett omfattande sortiment på sin hemsida. Kan du rekommendera något kit, eller den och den produkten från dem?
Samt tipsa om svensk återförsäljare, tack :)

Svenska återförsäljare finns det ett antal, t.ex cyberphoto och scandinavian photo. Man kan även handla från den svenske generalagenten A&T Phototech, atphototech.se.

Har ingen enorm koll på deras sortiment men jag kan rekommendera dels någon av deras batteridrivna dammpenslar som heter butterfly, sen deras gröna spatlar i den storlek som passar sensorn. Till detta används någon form av rengöringsvätska, är det bara damm på sensorn kan man använda "sensor clean" eller "v-dust plus". Om det däremot är oljefläckar bör man använda "smear away".

Finns mer information om utbud och tillvägagångssätt på deras hemsida.

/Daniel.

Jag kan tänka mig att göra det om det handlar om damm, men inte när det är oljefläckar. Det är ett garantiärende och då bör det ingå ett eventuellt byte av slutarmekanismen eftersom det bör ligga ett fel/slarv i tillverkningen.
Vad som är trist är den långa åtgärdstiden som föreligger.

Givetvis borde man återväcka sin firma och uppgradera sig till NPS, eftersom man då inte blir utan kamera mer än 3 dagar, mot en månad för NPU.

Jag kan tänka mig att göra det om det handlar om damm, men inte när det är oljefläckar. Det är ett garantiärende och då bör det ingå ett eventuellt byte av slutarmekanismen eftersom det bör ligga ett fel/slarv i tillverkningen.
Vad som är trist är den långa åtgärdstiden som föreligger.

Givetvis borde man återväcka sin firma och uppgradera sig till NPS, eftersom man då inte blir utan kamera mer än 3 dagar, mot en månad för NPU.

Vet inte om jag tycker att någon enstaka oljefläck bör innebära en helt ny slutare, men det är klart att om det är ett återkommande problem/mycket olja så kan det ju behöva åtgärdas.

Sen är ju NPS-medlemskap ingen garanti för att man ska få tillbaka kameran inom 72 timmar - de har det ju bara som målsättning. Om det blir fråga om byte av slutaren med mera kan det säkert ta någon vecka - i bästa fall kan man ju få en lånekamera.

Vet inte vad som hänt, i vart fall har jag inte tappat eller klappat i min kamera. Såg att höljet spruckit!!
Skall bli intressant på måndag när jag kontaktar säljaren, Japan Photo.

lma

Tråkigt det där. Kan inte så mycket om det där men kan det ha att göra med kyla/värme nu när det varit så kallt? Det borde inte göra det. Har haft min D700 i norrländsk vinter samt tappat någon gång. Hoppas det blir åtgärdat utan att försöka lägga skulden på köparen.

magnesium

Tråkigt det där. Kan inte så mycket om det där men kan det ha att göra med kyla/värme nu när det varit så kallt? Det borde inte göra det. Har haft min D700 i norrländsk vinter samt tappat någon gång. Hoppas det blir åtgärdat utan att försöka lägga skulden på köparen.

Ja, det är lite pinigt, Hade det åtminstonde varit ett märke vid sprickan så man kunde hänföra den till något, men icke.

Skall bli intressant. Men det är ingen panik, jag har back-up.

lma

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar