Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jag kan hålla med dig, men enligt Nikon så riskerar du att förlora någon form av garanti om du själv vidrör sensorn. De anser att det endast ska vara Nikons folk som gör det. Därför vågar jag inte göra annat än skicka den till dem som ett garantiärende.
Rätt eller fel, det vet inte jag.

Batterierna är beställda, som sagt var det 2 st. Frakten var på 10 pund, totalt betalade jag alltså ca 930 kr för båda till min brevlåda.

Dessutom beställde jag ett B+W 55 mm uv för 180 kr och en DK19 ögonmussla för 90 kr. Under halva priset för alla sakerna alltså! Nästan så man blir orolig...

Jag kan hålla med dig, men enligt Nikon så riskerar du att förlora någon form av garanti om du själv vidrör sensorn. De anser att det endast ska vara Nikons folk som gör det. Därför vågar jag inte göra annat än skicka den till dem som ett garantiärende.
Rätt eller fel, det vet inte jag.

Jag förstår det som att garantin inte täcker om du eventuellt skulle skada sensorn vid rengöring. Suck. Varför kan de inte göra det lättare att få sensorn rengjord i en vanlig kameraaffär? Vansinnigt att det ska behöva skickas in till Nikon.

Jag förstår det som att garantin inte täcker om du eventuellt skulle skada sensorn vid rengöring. Suck. Varför kan de inte göra det lättare att få sensorn rengjord i en vanlig kameraaffär? Vansinnigt att det ska behöva skickas in till Nikon.

Hur gör andra tillverkare i den här frågan?
Gör Nikon som alla andra?

Problemet med olja/damm på sensorn är ju lika gammalt/ungt som digitalkamerorna själva oavsett fabrikat.

På min första digitala systemkamera (nikon D100) råkade jag blåsa in en massa kletigt skit med hjälp av en blåsbälg när jag skulle försöka få bort en dammprick. Sedan den dagen har jag vid olika tillfällen gjort rent kameran med diverse spatlar och rengöringsvätskor då och då utan att för den skull förstöra något.

För mig har det alltid känts onödigt att vara utan kameran och dessutom betala pengar för något jag lika lätt kan göra själv. Om man bara har rätt utrustning (visible dust gör bra saker) och inte tror att man ska skrubba som när man skurar golv så är risken att förstöra något minimal.

Börja med att fråga dig själv följande: är det verkligen så mycket skit på sensorn att jag behöver göra rent? Ser jag fläckarna i varje bild eller bara i var hundrade? Hur lång tid tar det mig att ta bort dem i efterhand i photoshop/lightroom?

Om du då kommer fram till att, jo jag behöver göra rent - skaffa då en butterfly-pensel, spatlar och vätska från visible dust - eller liknande utrustning från någon annan tillverkare om de verkar bättre. Har själv aldrig letat efter något annat.

Följ sedan instruktionerna, se till att batteriet i kameran är laddat, tryck inte för hårt när du rengör sensorn och använd bara spateln en gång.

Om det däremot är så att sensorn blir onormalt skitig (ser ut som om någon spottat snus på den redan efter 100 bilder) kan det förstås vara så att något i kamerans slutare är felkonstruerat - men i de flesta fall man läser om på olika hemsidor verkar det bara vara vanlig smuts som alltid kommit och alltid kommer att dyka upp i kameran ibland.

Lycka till!

Hur gör andra tillverkare i den här frågan?
Gör Nikon som alla andra?

Pentax K5 hade samma problem med olja på sensorn i början. Pentax var undvikande i början, men blev tydligen övertygade så småningom och bad om ursäkt och åtgärdade felet genom gratis utbyte av kamerorna för de flesta vad jag förstått. Min var inne på kontroll men hade bara vanlig "skit" på sensorn. Fick den rengjord gratis ändå. Vet inte om oljan kom från slutaren, monteringen eller tillverkningen (Sonys sensor).

//Lars

Jag fick inte tag på någon sensorrengörare idag och jag lämnar landet om några timmar, så jag får trösta mig själv med att jag såg fläckarna först när jag bländade ner rejält och fotograferade himlen. Förhoppningsvis kommer jag inte se felet på de bilder jag tar nu. Får skicka in kameran till Nikon när jag kommer tillbaka helt enkelt.

Jo, man kan undra hur många som köpt D800 som haft dessa problem?

Det var ju fint av pentax att byta hela huset om man hade haft det problemet.

Har ni fått era kameror åtgärdade?

Jag undrar vad Nikon gör åt problemet? Byter de ut slutarmekanismen mot en med bättre kvalité, alltså inte övermättad med olja?
För om de bara rengör sensorn, så lär det fortsätta stänka olja, eller hur?

På D600 verkar det vara två problem dels att det är för mycket olja på bländaren, så fort det stänkt bort och sensorn är rengjord så är det problemet borta. Sedan verkar den slutaren skava på något också så att det kommer partiklar på sensorn.

Har inte läst så mycket om problemet på D800.

/Karl

På D600 verkar det vara två problem dels att det är för mycket olja på bländaren, så fort det stänkt bort och sensorn är rengjord så är det problemet borta. Sedan verkar den slutaren skava på något också så att det kommer partiklar på sensorn.

Har inte läst så mycket om problemet på D800.

/Karl

Det här måste vara rejält snopet för Nikon, att det visar sig att ganska många som köpt nya kameror får problem redan de första månaderna, sänker fortroendet för produkten. Det är ju inga billiga saker, varför man kan ställa krav. Här har man missat rejält kan man tycka.
Nästa sak är den extremt långa servicetid som är faktum för tillfället. Att behöva vänta 4 veckor på att få det här felet åtgärdat är egentligen inte acceptabelt.

Det kan knappast vara olja från bländarmekanismen som stänker på sensorn. Bländaren sitter vanligen ungefär mitt i objektivet med linser både framför och bakom. Någon olja därifrån kan knappast hamna på sensorn.

Det är väl troligare att det är olja från slutarmekanismen som stänker på sensorn?

Det här måste vara rejält snopet för Nikon, att det visar sig att ganska många som köpt nya kameror får problem redan de första månaderna, sänker fortroendet för produkten. Det är ju inga billiga saker, varför man kan ställa krav. Här har man missat rejält kan man tycka.
Nästa sak är den extremt långa servicetid som är faktum för tillfället. Att behöva vänta 4 veckor på att få det här felet åtgärdat är egentligen inte acceptabelt.

Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige, men här i Schweiz kan man boka tid hos Nikon för rengöring tar 30min och har man tid så kommer man dit lämnar in kameran och åker därifrån 30min senare.
Jag har också lyckats pusha Nikon att behandla mina saker snabbt dom gångerna jag behövt det. Går man via stället man köpt kameran så har man givetvis inte dom möjligheterna och får ytterligare ledtid.

/Karl

Det kan knappast vara olja från bländarmekanismen som stänker på sensorn. Bländaren sitter vanligen ungefär mitt i objektivet med linser både framför och bakom. Någon olja därifrån kan knappast hamna på sensorn.

Det är väl troligare att det är olja från slutarmekanismen som stänker på sensorn?

Givetvis är det slutarmekanismen.

/Karl

Nu vet jag inte hur det fungerar i Sverige, men här i Schweiz kan man boka tid hos Nikon för rengöring tar 30min och har man tid så kommer man dit lämnar in kameran och åker därifrån 30min senare.
Jag har också lyckats pusha Nikon att behandla mina saker snabbt dom gångerna jag behövt det. Går man via stället man köpt kameran så har man givetvis inte dom möjligheterna och får ytterligare ledtid.

/Karl

Det går i Sverige också, men vi har bara en verkstad och den ligger i Solna utanför Stockholm. Bor man någon annanstans är man tvungen att skicka grejerna och då tar det flera veckor.

/Karl

Jo, jag inser också att det hade varit en stor fördel om man bodde i Stockholms närhet, då hade man med all säkerhet kunnat bli hjälpt snabbare. men jag bor drygt 40 mil från Stockholm och då har jag bara valet att skicka kameran från inköpsstället.

Jo, man kan undra hur många som köpt D800 som haft dessa problem?

Det var ju fint av pentax att byta hela huset om man hade haft det problemet.

Förmodligen inte så stor del av kamerapopulationen. När jag talade med Japan Photo i går avseende mina oljeproblem fick jag veta att jag var den förste som hörde av mig till dom. De hade läst och hört om problemet, men jag var först irl. Och de lär väl ha sålt ganska många D800.

Dessutom tror jag att de finns en del som kanske har problemet med olja på sensorn men aldrig kommer att upptäcka det. Som nämnts tidigare behöver man leta noga på en kraftigt förstorad bild av en jämn ljus yta fotograferad med liten bländare (< f 11 i mitt fall). Det är väl vi som häckar här på fotosidan som inspirerar varandra till att leta efter alla möjliga fel:)

När jag talade med Nikon service i förgår sa de att normal Check and Clean, alltså rengöra sensorn, oftast bara tar ett par arbetsdagar. Men om teknikerna hittar något fel på kameran då blir det normal servicetid på cirka 15-20 arbetsdagar.
Anders W

Förmodligen inte så stor del av kamerapopulationen. När jag talade med Japan Photo i går avseende mina oljeproblem fick jag veta att jag var den förste som hörde av mig till dom. De hade läst och hört om problemet, men jag var först irl. Och de lär väl ha sålt ganska många D800.

Dessutom tror jag att de finns en del som kanske har problemet med olja på sensorn men aldrig kommer att upptäcka det. Som nämnts tidigare behöver man leta noga på en kraftigt förstorad bild av en jämn ljus yta fotograferad med liten bländare (< f 11 i mitt fall). Det är väl vi som häckar här på fotosidan som inspirerar varandra till att leta efter alla möjliga fel:)

När jag talade med Nikon service i förgår sa de att normal Check and Clean, alltså rengöra sensorn, oftast bara tar ett par arbetsdagar. Men om teknikerna hittar något fel på kameran då blir det normal servicetid på cirka 15-20 arbetsdagar.
Anders W

Det sista i ditt ditt inlägg glädjer mig eftersom jag har svårt att undvara min kamera på grund av fotouppdrag, där jag vill använda det nya huset. Jag fick dock ingen skillnad på Check and Clean, utan allt låg i samma kö så att säga. men skulle bli glad om de var olika köer. Nu vet jag inte vad de gör med en slutare som läcker olja, det går väl inte bara rengöra sensorn och tro att det då inte kan komma tillbaka.

Fast jag kan tyvärr inte säga att min oljefläck är liten, det ser ut som ett UFO och är rejält stort, vilket jag också tydligt ser på sensorn när jag kikar med blicken.

Det är retligt att man lyckades få ett hus som har det här problemet, men å andra sidan är det lika retligt vem som än blir drabbad.

Det går i Sverige också, men vi har bara en verkstad och den ligger i Solna utanför Stockholm. Bor man någon annanstans är man tvungen att skicka grejerna och då tar det flera veckor.

Det är fördelen med på i ett litet land. Undrar om man kan bo 40mil bort från Egg i Schweiz?

/Karl

PS Stackarna i Geneve har 31mil och det verkar vara så långt bort man kan komma från Egg där Nikon håller hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar