Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jag la själv de extra pengarna på en D800 istället för en D600 bland annat för att slippa just detta. Ser nu själv att det sitter oerhört mycket skit på sensorn efter bara en veckas användning. I mina ögon ser det ut som oljefläckar eller liknande. Tack och lov syns det bara vid låga bländarvärden.

På min kamera såg det ut som ett UFO om det satt i himlen, så kameran var helt obrukbar. Det hade även satt sig på den bakre linsen på objektivet, det var som en fet hinna. Jag hade inte bytt glugg sedan jag köpte kameran, så allt kom inifrån.

DEt ser ut exakt som på din kamera Victor

Nej Victor, jag har ingen bild här, men som sagt, det är exakt som dina sensorfläckar, precis så såg det ut hos mig också.

Du har ingen testbild med lägre ISO-värde?

Här en bild med ISO 140 samt ett annat objektiv. Observera att jag "dragit i spakarna" för att öka synligheten samt förstorat till 1:1. Med bländare 8 och större (lägre numeriskt värde) syns knappt fläckarna. Med mörk eller brokig bakgrund syns det inte heller något. Så med normal fotografering påverkas knappast resultatet av fläckarna. Men ändå - kameran är ny och den var inte billig!
Anders W

Länk till skärmdump med bättre upplösning: https://dl.dropbox.com/u/22364483/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Bilagor

• AWd_liten_101.jpg
    AWd_liten_101.jpg
    84.8 KB · Visningar: 502
Här en bild med ISO 140 samt ett annat objektiv. Observera att jag "dragit i spakarna" för att öka synligheten samt förstorat till 1:1. Med bländare 8 och större (lägre numeriskt värde) syns knappt fläckarna. Med mörk eller brokig bakgrund syns det inte heller något. Så med normal fotografering påverkas knappast resultatet av fläckarna. Men ändå - kameran är ny och den var inte billig!
Anders W

Länk till skärmdump med bättre upplösning: https://dl.dropbox.com/u/22364483/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Jag har bara tagit cirka 200 bilder och så här illa ser det ut i min kamera:
https://www.dropbox.com/s/lcf55qobggpr6jv/05122012-DSC_0661-jpg.jpg

f/40 visserligen, och jag har dragit i spakarna i Lightroom. Problemet syns inte vid f/11 och under.

Har ni fått era kameror åtgärdade?

Jag undrar vad Nikon gör åt problemet? Byter de ut slutarmekanismen mot en med bättre kvalité, alltså inte övermättad med olja?
För om de bara rengör sensorn, så lär det fortsätta stänka olja, eller hur?

Jag undrar vad Nikon gör åt problemet? Byter de ut slutarmekanismen mot en med bättre kvalité, alltså inte övermättad med olja?

Om de misslyckats att åtgärda felet efter två inlämningar så går det enligt konsumentköplagen att häva köpet. Jag undrar dock om de inte kan "städa" bort överskottsoljan i kameran. Min kamera följer imorgon med mig på en resa, så jag kommer inte kunna lämna in den tills jag kommer tillbaka. Tänker sköta det direkt via inköpsstället så att det inte blir problem med reklamationsrätten.

Jo, jag skötte det också via inköpsstället, men som sagt, så är jag riktigt bedrövad över den långa tiden de har på att åtgärda felet.

Jag är inte lika säker som du på att det kommer att bli bekymmersfritt, det är ett enormt tryck på teknikerna, så om de bara rengör sensorn, så tror jag att det återkommer igen. Jag kan dock hoppas att jag har fel på den punkten.

Märkligt fel dessutom, kan jag tycka, jag vet inte hur många kameror jag har förbrukat, utan några som helst problem med slutarmekanismen.

Nu har mitt hus skickats till Japan Photo för vidare befordran till Nikon. Vet inte vad de tänker göra, men det blir väl byte av olja och oljefilter antar jag:) Vet inte varför jag inte kan släppa tanken på de problem SAAB hade en gång i tiden med "oil sludge".

Btw- Japan Photo har ibland fått en del skit i trådarna här på fotosidan. Jag köpte min D800 hos dom och har vid andra tillfällen handlat andra grejer, t ex AF-S 70-200 2,8. För mig har JP alltid varit toppen att ha att göra med. Svarar på supportfrågor i princip med vändande mail. I detta ärende står de t ex för frakten tillbaka till butiken vilket inte Nikon gör om man skickar direkt till dom. Definitivt en butik som vunnit mitt gillande. Vill bara nämna detta som motvikt till det gnäll de ibland utsätts för.
Anders W

Nu har mitt hus skickats till Japan Photo för vidare befordran till Nikon. Vet inte vad de tänker göra, men det blir väl byte av olja och oljefilter antar jag:) Vet inte varför jag inte kan släppa tanken på de problem SAAB hade en gång i tiden med "oil sludge".

Btw- Japan Photo har ibland fått en del skit i trådarna här på fotosidan. Jag köpte min D800 hos dom och har vid andra tillfällen handlat andra grejer, t ex AF-S 70-200 2,8. För mig har JP alltid varit toppen att ha att göra med. Svarar på supportfrågor i princip med vändande mail. I detta ärende står de t ex för frakten tillbaka till butiken vilket inte Nikon gör om man skickar direkt till dom. Definitivt en butik som vunnit mitt gillande. Vill bara nämna detta som motvikt till det gnäll de ibland utsätts för.
Anders W

Men vid garantiärenden skall man ju inte behöva stå för några frakter. Jag köpte min av Inet som skickade mig en pdf retursedel att skriva ut när jag skulle skicka min D800.

Men vid garantiärenden skall man ju inte behöva stå för några frakter. Jag köpte min av Inet som skickade mig en pdf retursedel att skriva ut när jag skulle skicka min D800.
Visst - men skickar du direkt till Nikon betalar de, så vitt jag förstått, endast returfrakten. Frakten dit får du stå för själv.
Anders W

Jo, det är riktigt, skickar man själv så får man stå för frakten dit.

Är det garantiärende, så ska man alltid ta det via inköpsstället. Problemet är att man inte får något reparationsnummer/kundnummer, så man kan följa ärendet och veta när man får tillbaka sina grejer.
Det kan man dock lösa genom att man kontaktar inköpsbutiken och får uppgifterna från dem. Jag fick reda på det idag av Nikon.

Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ifall de här batterierna verkligen är Nikon original som det står?

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-GENUIN...29?pt=UK_Camera_Batteries&hash=item232153c709

Det är ju riktigt billigt isåfall, en bra bit under halva priset mot de 899 kr de svenska handlarna ska ha per styck!

Nu har du nog rockat ordentligt hehe.
Halva priset får då jag det svårt att få det till när pundet står i 10.66 allså ca. 831 SKR.
Men äkta Nikon batteri verkar det iaf. vara.
Jag ska fixa en länk ifrån Kina till dig som är bättre.

Se länk http://viewitem.eim.ebay.se/iLion-P...0-D800E-D800-D600-V1-MBD12-/251194971646/item
Ett pris på 178 Kr. stycket samt gratis frakt men säkerligen ej ett orginal batteri eftersom dom skriver att batteriet har 2200 mA när ett orginal har 1900 mA men 7.0 Volt är samma. Jäkligt billigt men snabba på finns bara 5 kvar hehe.

Mvh. /LEE

Senast ändrad:

Trist med oljestänk. Kan meddela att jag haft det i min D700 också. Det gick åt 6-7 sensor swabs med Eclipse för att få det rent. Men rent blev det till slut :) Dock vet jag inte om det fortsatt att stänka. Har fått några nya fläckar så det är väl dags snart att kolla läget och göra en ny rengöring. Hoppas dock att det är damm denna gång.

Trist med oljestänk. Kan meddela att jag haft det i min D700 också. Det gick åt 6-7 sensor swabs med Eclipse för att få det rent. Men rent blev det till slut :) Dock vet jag inte om det fortsatt att stänka. Har fått några nya fläckar så det är väl dags snart att kolla läget och göra en ny rengöring. Hoppas dock att det är damm denna gång.

Men visst är det trist när man lagt ut mycket pengar och det inte blir till belåtenhet.
Jag har en D200 och en D90 som jag tagit extremt många bilder med, utan det minsta problem vare sig det är oljestänk eller annat. Jag trodde i min enfald att jag skulle få en problemfri kamera igen, men så var inte fallet.

Efter lite sökande på nätet verkar det som att olja på sensorn inte är ett speciellt ovanligt problem på D800. Jag gör nog så att jag köper ett rengöringsskit (någon form av våtrengöring) istället för att skicka in den till Nikon. I synnerhet då Nikon kanske endast bestämmer sig för att rengöra sensorn. Det känns onödigt att bli av med kameran i en månad bara för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar