ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Nåt som jag upptäckt är att det alltid är en jävla massa problem i början när en ny modell dyker opp. Har ju varit rätt försiktig tidigare å alltid köpt en kameramodell som varit i slutet av tillverkningstiden (kanske därför jag sluppit problem tidigare). Jag ÅNGRAR bittert att jag köpte D800 nu, man kanske skulle ha väntat 1 eller 2 år......................................

Nåt som jag upptäckt är att det alltid är en jävla massa problem i början när en ny modell dyker opp. Har ju varit rätt försiktig tidigare å alltid köpt en kameramodell som varit i slutet av tillverkningstiden (kanske därför jag sluppit problem tidigare). Jag ÅNGRAR bittert att jag köpte D800 nu, man kanske skulle ha väntat 1 eller 2 år......................................

Kan ju räcka att vänta ett halvår också. Samtidigt så finns ju garantin om det skulle vara så att man upplever att något är galet, man ska nog dock inte låta sig dras med i "drevet" alltför mycket, finns ju risk att man fastnar i att oroa sig istället för att bara fortsätta att använda kameran som vanligt.

Vad är det du ångrar med D800. Själv har jag precis skickat min till garantireparation för fel på vä af-punkt. Om det åtgärdas tillfredställande så är jag bara nöjd. Men visst är det tråkigt att vara utan kamera i flera veckor.

Vad är det du ångrar med D800. Själv har jag precis skickat min till garantireparation för fel på vä af-punkt. Om det åtgärdas tillfredställande så är jag bara nöjd. Men visst är det tråkigt att vara utan kamera i flera veckor.
Idioterna på Nikonservice påstår att det är mitt fel att inte autofokusen fungerar å kräver att jag skall betala 1250:-. Inte för jag vet hur man sabbar en autofokus................Har tagit 13.000 bilder med min D300, bytt objektiv många gånger tagit 6500 bilder med min D300s och 1200 bilder med min D700 å aldrig skadat nån autofokus. Idioterna på Netonet säger att felet måste upptäckas under dom två första veckorna, KONSUMENTKÖPSLAGEN säger 2 månader. Mitt fel upptäcktes under dom 5 första veckorna. Jag har nu satt en juristutbildad person på ärendet.
NU ÄR DET KRIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Idioterna på Nikonservice påstår att det är mitt fel att inte autofokusen fungerar å kräver att jag skall betala 1250:-. Inte för jag vet hur man sabbar en autofokus................Har tagit 13.000 bilder med min D300, bytt objektiv många gånger tagit 6500 bilder med min D300s och 1200 bilder med min D700 å aldrig skadat nån autofokus. Idioterna på Netonet säger att felet måste upptäckas under dom två första veckorna, KONSUMENTKÖPSLAGEN säger 2 månader. Mitt fel upptäcktes under dom 5 första veckorna. Jag har nu satt en juristutbildad person på ärendet.

Vad tusan, garantin gäller väl första året. Dessutom är det ju mest uttalat med ljusstarka vidvinklar. I mitt fall blev det påtagligt när jag köpte min 28 1,8

Fick tillbaka min D800 idag. Fokusjustering på hus och tre objektiv, varav ett med garanti.
Kostnadsförslag på ett fjärde objektiv.

Totalkostnad: 0kr

Allt gick som garanti eller goodwill.

Enda smolket i bägare är att kostnaden för att fixa min 35-70/2.8 var 6500:- så den går till skroten :-(

Jag vet inte hur det går till men jag har aldrig problem med Nikon.

Konsumentköplagen säger att du har en garanti på 3år. Skilnaden är att när din utlovade garanti gått ut, vanligtvis 1 år är det du som skall bevisa att felet fanns där när du köpte produkten.
JB

Konsumentköplagen säger att ett fel anses vara ursprungligt om det upptäcks inom sex månader efter köpet, och att det således är säljaren som måste visa på motsatsen om reklamationen inte ska accepteras.

Efter ett halvår övergår bevisbördan stegvis på köparen, men jag minns inte tidsperioderna.

Skilj på konsumentköplagens regler om reklamationsrätt och på garanti. Garanti är något som en tillverkare ger (eller inte ger) och det är helt upp till tillverkaren att bestämma villkoren.

Konsumentköplagen säger att ett fel anses vara ursprungligt om det upptäcks inom sex månader efter köpet, och att det således är säljaren som måste visa på motsatsen om reklamationen inte ska accepteras.

Efter ett halvår övergår bevisbördan stegvis på köparen, men jag minns inte tidsperioderna.

Skilj på konsumentköplagens regler om reklamationsrätt och på garanti. Garanti är något som en tillverkare ger (eller inte ger) och det är helt upp till tillverkaren att bestämma villkoren.

En mycket otrevlig man på netonet kundservice hånskrattade åt mig, men nu har jag satt in en mycket kunnig person på området så dom ska inte tro att dom (Nikon/Netonet) kommer undan så lätt................Jag har alltid varit mycket försiktig med mina kameror, glömde förresten säga att jag tog över 14.000 bilder med min gamla Canon EOS 40D utan att den gick sönder. Men det är väl den gamla vanliga historien: Skyll på kunden!

En mycket otrevlig man på netonet kundservice hånskrattade åt mig, men nu har jag satt in en mycket kunnig person på området så dom ska inte tro att dom (Nikon/Netonet) kommer undan så lätt................Jag har alltid varit mycket försiktig med mina kameror, glömde förresten säga att jag tog över 14.000 bilder med min gamla Canon EOS 40D utan att den gick sönder. Men det är väl den gamla vanliga historien: Skyll på kunden!

Märkligt, jag har haft en del med Netonnet att göra och de har varit otroligt generösa mot mig.
Fick t.ex. ut nyvärde på 9 månader gamla minneskapslar när jag sa att de var trasiga, detta eftersom de inte längre hade modellen. Vilket för mig var helt otroligt.

Kunde köpa andra dubbelt så stora minnen för de pengarna, eftersom priserna så klart gått ner ordentligt på den tiden

Fick ett mail idag från Netonet att mitt inlämningskvitto "förväxlats" med ett annat å att min justering av autofokus är kostnadsfri. Återkommer med mer info senare.........................

Ootroligt bra kunniga kompis du har som ringde upp dem och sa sanningens ord eller hann han aldrig ringa ?
Hur som helst så har dom ju vilselett dig i att säga fel hur länge din garanti gällde och sånt känns inte som en bra reklam för NetonNet.
Att sedan Nikon gjorde så mot dig förstår jag inte skylla på dig att du haft sönder autofokuset hmmm ja hur gör man det ?

Mvh. /LEE

Bifogar en skärmdump med några sensorfläckar. Gissar att det är oljestänk. Någon som sett något liknande? Observera att bilden är kraftigt förstorad (eller cropad som det väl heter på nysvenska). Fläckarna är ca 40 px i diameter och syns nästan inte på bländare > 11. Nikon har sett bilder på fläckarna men säger sig inte veta vad det är. Ombedd att skicka in kameran för rengöring av sensorn.

Länk till bilden i bättre upplösning:https://dl.dropbox.com/u/22364483/Sk%C3%A4rmklipp.JPG

Bilagor

• AWd_101.jpg
    AWd_101.jpg
    77 KB · Visningar: 550
Jag har exakt likadana fläckar på min kamera och jag har skickat in den till Nikon. Den har varit där i en vecka och jag har inte hört ett smack därifrån ännu.
Med all sannolikhet är det olja från slutarmekanismen som stänkt på sensorn. Ja, det känns inget vidare på en kamera som trots allt kostat lite grann. Så visst är jag besviken.

Trist.....................

Känns riktigt jävla trist å vara nikon D800 ägare nu, fick tillbaka min D800 som autofokusen nu funkar riktigt bra på. men det krävdes att min chef ringde å skällde på dom efter min "påstådda" felhantering av kameran som visade sig vara ett "ihopblandande" av min och en helt annan kamera. Nu får man dessutom höra att även D800 är "oljedregglare" , ska hålla koll på den biten men det känns som sagt var jävligt trist just nu.Min nästa kamera blir INTE en Nikon. Ett meddelande till Matts Lillnor som funderar på att släppa SONY till förmån för Nikon......................fundera riktigt noggrant innan du gör det, gräset är INTE grönare på Nikonsidan just nu :-(.

Jäkligt tråkigt med dessa oljefläckar. Hoppas Det löser sig för er som drabbats.
(har inte sett något på mitt ex ännu)
Det verkar som om Nikon haft lite väl bråttom när det tillverkat, fast å andra sidan hur många var det inte som gnällde över hur lång tid de fick vänta?
Det här kanske blev myntets baksida :-(

Bifogar en skärmdump med några sensorfläckar. Gissar att det är oljestänk. Någon som sett något liknande? Observera att bilden är kraftigt förstorad (eller cropad som det väl heter på nysvenska). Fläckarna är ca 40 px i diameter och syns nästan inte på bländare > 11. Nikon har sett bilder på fläckarna men säger sig inte veta vad det är. Ombedd att skicka in kameran för rengöring av sensorn.

Länk till bilden i bättre upplösning:https://dl.dropbox.com/u/22364483/Sk%C3%A4rmklipp.JPG

Du har ingen testbild med lägre ISO-värde?

Ja, det är riktigt surt när man blivit drabbad. Jag har fått veta av Nikon att servicetiden är ca 20 arbetsdagar (4 veckor) på Nikon, så det blir nog ingen kamera mer i år. Det känns riktigt tråkigt faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar