Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Photozone.de

En lite fråga, har ett Nikon 70-300 vr. Har läst att skärpan i center är bra men att bordern är mindre bra när man använder den på en D800.
Frågan är om man kör den i DX-mode på D800 kommer borderskärpan vara bättre på än i fx-mode?

På photozone.de har de testat detta objektiv på D200 och D3X. Det är inte så stor skillnad på kantskärpa men på vinjettering. Men på D800 har du väl fler alternativ? Om jag har fattat rätt så kan du få NEF i FX och DX men även i 24x30 och 20x30mm. De två sista borde ge bra vinjettering & massor av detaljer.

Jo jag vet vad vitbalans är, dock förväntade jag mig att man ställer in alla kameror innan testet så att det blir lika villkor. Det som jag undra var om D800 hade något problem vid vissa tillfällen...

Tror inte D800/E har några problem och inget har framkommit än vad jag vet. En sån allvarlig sak skulle ha uppenbarat sig.
Det är nog blandljus i dessa lokaler och beroende på vinklar/platser där ljuset träffar kameran påverkar nog en del.

Tycker det snart borde komma en ny firmware med något smaklig förbättring så man blir glad hehe.

Mvh. /LEE

Jo jag vet vad vitbalans är, dock förväntade jag mig att man ställer in alla kameror innan testet så att det blir lika villkor. Det som jag undra var om D800 hade något problem vid vissa tillfällen...

Vitbalans och kameraprofil är förstås viktigt men en del kameror har en viss färg/ton-mässig läggning hur man än vänder och vrider på det. Vidare kan val av objektiv också påverka nämnvärt. Det är egentligen ganska sällan det tas upp i tester men helt klart kan det vara en viktig punkt beroende personlig färgsmak (en del bryr sig inte alls), på vad och var man fotar samt eventuellt hur mycket tid man har råd/lust att lägga på profilering och efterbehandling.

Jag har iofs inte testat D800 men jobbat mycket med D700 och den hade definitivt en tendens att dra lite åt det varma hållet. Även med korrekt vitbalansjustering och profilering kunde karaktären slå igenom. Det "varma var varmare"så att säga.

Googlar man D800 och green cast får man många träffar om LCD skärmen som tydligen drar åt grönt men även en del trådar om bildfilerna i sig. Tror inte det är något konstigt utan bara en karaktär/respons från sensorn. I visst ljus/omgivning kan det slå igenom extra tydligt. Inget unikt för Nikon dock. Canon tex har sina problemområden också. Man får lära känna kameran helt enkelt.

Lysrör

I ett test jag såg mellan 5D3 och D800 så hade D800:an betydligt svårare med vitbalansen vid lysrör. 5D3 såg betydligt bättre och jämnare ut helt enkelt. Och som ni redan visste så beror det på att lysrör oscillerar.

http://youtu.be/4W9EeDCaVFM

Om din kamera konsekvent ligger lite grönare, varmare, magentare eller hur det nu är så är det ju bara att göra en liten justering av vitbalansen i fotograferingsmenyn. Du kan väl till och med ha lite olika inställningar i menybankerna? Agera, justera.

Om din kamera konsekvent ligger lite grönare, varmare, magentare eller hur det nu är så är det ju bara att göra en liten justering av vitbalansen i fotograferingsmenyn. Du kan väl till och med ha lite olika inställningar i menybankerna? Agera, justera.

Just det.
Om kameran däremot inte är konsekvent, inte är att lita på - då har man ett svårlöst problem.

Just det.
Om kameran däremot inte är konsekvent, inte är att lita på - då har man ett svårlöst problem.

Det går kanske att lösa med mjukvaruuppdatering. Kan hända att vitbalansmätaren läser av för snabbt och hinner reagera mellan blinken på lysrören då. Det borde ju gå att sänka hastigheten, det är ju inte som att man behöver att autovitbalans reagerar snabbare än på 1/25 sek eller nåt, när man vänder sig mot annat ljus.

Fick info om denna jämförelse mellan D800 och Hasselblad (den senare med en 30.000:- glugg och D800 med en billig Sigma macro 105). Man får nog säga att D800 är en makalös manick, speciellt om man tar hänsyn till priset.

Kolla länken
http://forums.dpreview.com/forums/post/50212166

//Lennart

Ja, fantastiskt.
Någon in den tråden sade att MF är död med tanke på DSLR som redan nu klampar in på deras gamla hemmaplan.
Inte riktigt sant - även om Hasselblad i stort sett bara har sitt namn kvar och inget bakom, så är ändå Phase One rätt livskraftiga.
Nikon (imaging division) å andra sidan går som tåget - rejält uppåt senaste halvåret, säkert mycket pga D800/E som ingen annan kommer i närheten av just nu.
Nikons smartaste drag på många, många år - och det gagnar oss alla.

Inte trodde jag för ett drygt år sedan att jag skulle äga en kamera på 36Mp 2012.... idén var liksom löjlig. Men här är vi.

George jag kan berätta för dig om du inte redan visste det men du har en D800 med handstöd.
Fast jag förstår att du redan visste det !

Jäkligt kul att Mikael är ifarten fast tyvärr på fel sait av någon anledning.

Jag fiick nytänding pågrund av Nikons drag i högprestanda reglagen så en D800E inköptes å så kom höst /vinter kyla som gör en lite isolerad.
Men än lever hoppet efter värme och fotostunder i vår natur kram till vår hobby o inkomstkälla.

Lennart Herr Aspaman ser man tyvärr heller så mycket längre
vad detta kan bero på mig saknar nog ingen så därmed håller jag käft.
Mvh. /LEE

Ot: när ska en hallstabo bjuda hem en annan hallstabo på kaffe tro?

/K

Kenneth där slot du huvudet på spika hehe !
En annan är ju ändå kvar här så vi säger dörren står ö´öppen.
Vill du sedan ha mer än svagt kaffe så finns det just nu Laproaige här som inköptes idag för test Oak Cask mycket bra för att få igång en gammal rockare.

En annan bor på Nybyggarvägen 5
Välkommen !
Mvh. /LEE

Kenneth där slot du huvudet på spika hehe !
En annan är ju ändå kvar här så vi säger dörren står ö´öppen.
Vill du sedan ha mer än svagt kaffe så finns det just nu Laproaige här som inköptes idag för test Oak Cask mycket bra för att få igång en gammal rockare.

En annan bor på Nybyggarvägen 5
Välkommen !
Mvh. /LEE

Tack för det! Vi kan ju alltid jämföra kameror (så är vi inte helt ot).

/K

George jag kan berätta för dig om du inte redan visste det men du har en D800 med handstöd.
Fast jag förstår att du redan visste det !

Jäkligt kul att Mikael är ifarten fast tyvärr på fel sait av någon anledning.

Jag fiick nytänding pågrund av Nikons drag i högprestanda reglagen så en D800E inköptes å så kom höst /vinter kyla som gör en lite isolerad.
Men än lever hoppet efter värme och fotostunder i vår natur kram till vår hobby o inkomstkälla.

Lennart Herr Aspaman ser man tyvärr heller så mycket längre
vad detta kan bero på mig saknar nog ingen så därmed håller jag käft.
Mvh. /LEE

Jag lever fortfarande. Finns inte så mycket att skriva om just nu annat än att jag ägnar rätt mycket tid åt att försöka krama ut det bästa ur min D800. Sedan letar jag nya motiv. Känns som jag plåtar samma saker om och omigen. Ibland fastnar man helt enkelt. Så jag försöker leta upp nya projekt.

Men jag lovar att bli mer aktiv i forumen framöver. Förresten så är det inget löfte. Det är ett hot :)

Frid

//Lennart

Ja hota på du Lennart, det är aldrig fel att få ta del av dina inlägg och jag hoppas FS inte Raderar och drar in ditt kamera tillstånd bara för att du är ärlig och varnar oss.

Visst Kenneth kan vi jämföra våra kamror hmmmm men dom ser väl rätt lika ut hoppas jag hehe. Eller har du målat om din i någon läcker färg ?
Kaffe finns ju alltid för dom som dyker upp.

Detta som du Lennart tog upp att man fastnar i sitt fotande känns igen, största felet är för mig att jag mest fotar i min närmiljö och skulle vilja komma ut mer, klättra runt på taken i gamla stan i Stockholm skulle vara kul på kvällarna och få bilder som är liksom ifrån ovan hehe.

Mvh. /LEE

Jag är redan på väg att få min 2:a D800 :)

Den första fick jag skicka tillbaka till Cyberphoto då den hade ett fel på sensorn.
Det såg ut som damm vid första anblick men när jag zoomade in på några foton tagna med f 11, såg det ut som en rund prick i en rund ring.
Jag kan ingenting om tillverkningsprocessen men gissar att sensorn limmas fast. Därav antar jag att det är någon form av vätska - en mikroskopisk droppe som landat på sensorn.

Jag vet att D600 haft en del problem med damm, men tidigare har jag inte läst något om att D800 skulle ha varit drabbad av detta.

Någon som har liknande erfarenhet?

Jag är redan på väg att få min 2:a D800 :)

Den första fick jag skicka tillbaka till Cyberphoto då den hade ett fel på sensorn.
Det såg ut som damm vid första anblick men när jag zoomade in på några foton tagna med f 11, såg det ut som en rund prick i en rund ring.
Jag kan ingenting om tillverkningsprocessen men gissar att sensorn limmas fast. Därav antar jag att det är någon form av vätska - en mikroskopisk droppe som landat på sensorn.

Jag vet att D600 haft en del problem med damm, men tidigare har jag inte läst något om att D800 skulle ha varit drabbad av detta.

Någon som har liknande erfarenhet?

Snabba ryck!
Fick precis veta att så som min fläck ser ut är olja.
Konstigt att Nikon slarvar med sådant?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar