Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Det finns många riktigt bra klassiska bilder som inte skulle komma i närheten av bildbyrårnas hårda krav. Skulle de nobbas i dag? Nja, kanske en del men knappas alla. Beatles blev nobbade av Decca för de asågs göra impopulär musik. -inte så bra gjort kanske av skivbolaget.

Undrar om en bildbyrå skulle tycka denna bilden är skarp nog ?
Bilden måste innehålla väldigt mycket information iaf. för jpg ur kameran i storlek 27.7 MB.

Mvh. /LEE

Bilagor

• An girl Donna.jpg
    An girl Donna.jpg
    19.7 KB · Visningar: 457
Det finns många riktigt bra klassiska bilder som inte skulle komma i närheten av bildbyrårnas hårda krav. Skulle de nobbas i dag? Nja, kanske en del men knappas alla. Beatles blev nobbade av Decca för de asågs göra impopulär musik. -inte så bra gjort kanske av skivbolaget.

Du är medveten om att majoriteten av bildbyråbildernas bilder används för reklam?

Det är lägre krav på redaktionella "editorial" och rent dokumenterande bilder.

Plus att kraven har höjts i takt med teknikens (och fotografernas?) utveckling. Av de bilder som laddades upp 2004 skulle nog många, kanske tom majoriteten ha blivit underkända idag pga tekniska brister eller ökade krav på model och property releases.

Undrar om en bildbyrå skulle tycka denna bilden är skarp nog ?
Bilden måste innehålla väldigt mycket information iaf. för jpg ur kameran i storlek 27.7 MB.

Mvh. /LEE

Jag tvivlar på att bilden som den presenterades har bildinformation om 28MB. Du kan nog skala ner den till "några kB" utan att förlora bildinnehåll och den har ändå en myriad problem, vilket nog var del av din poäng.

(Är det verkligen din bild? Du tänker väl på detaljen med upphovsrätt...)

Jag tvivlar på att bilden som den presenterades har bildinformation om 28MB. Du kan nog skala ner den till "några kB" utan att förlora bildinnehåll och den har ändå en myriad problem, vilket nog var del av din poäng.

(Är det verkligen din bild? Du tänker väl på detaljen med upphovsrätt...)

Poängen var att pixlar/punkter skulle synas i den bilden jag la in från en TVbild där alla små pixlar skulle synas som på orginalet men försvann totalt iom. krympningen till 400x400 så glöm detta hehe.

Objektivet jag använde Sigam 180 F/2.8 ger förbaskat skarpa bilder så Tvbildens information i en jpg på hela 27.7 MB som jag ej uppnår med vanligt fotograferande med min D800E.

Mvh. /LEE

Poängen var att pixlar/punkter skulle synas i den bilden jag la in från en TVbild där alla små pixlar skulle synas som på orginalet men försvann totalt iom. krympningen till 400x400 så glöm detta hehe.

Objektivet jag använde Sigam 180 F/2.8 ger förbaskat skarpa bilder så Tvbildens information i en jpg på hela 27.7 MB som jag ej uppnår med vanligt fotograferande med min D800E.

Mvh. /LEE

Då har du bevisat att grejer som kan leverera hög upplösning inte nödvändigtvis gör just det beroende på användning.

Hur kommer detta in i debatten?

Då har du bevisat att grejer som kan leverera hög upplösning inte nödvändigtvis gör just det beroende på användning.

Hur kommer detta in i debatten?

Vet inte om jag var med i någon debatt, men du skrev att en krympning till tumnagel nivå gav skarpa bilder fast man fotat med sämre objektiv ungefär. Detta bevisar väl isåfall att krymper man för mycket så försvinner så pass mycket information så skärpan blir lidande.
Det som försvinner påverkar detaljmängden allså upplösning kontra täthet ger mer detaljer. Men detta visste du ju redan så inget nytt under solen.

Mvh. /LEE

Vet inte om jag var med i någon debatt, men du skrev att en krympning till tumnagel nivå gav skarpa bilder fast man fotat med sämre objektiv ungefär. Detta bevisar väl isåfall att krymper man för mycket så försvinner så pass mycket information så skärpan blir lidande.
Det som försvinner påverkar detaljmängden allså upplösning kontra täthet ger mer detaljer. Men detta visste du ju redan så inget nytt under solen.

Mvh. /LEE

Krymps bilden ökar 100%-cropskärpan, inte minskar.

Jag funderar på att skaffa något längre än den 70-200 som jag har och kollar på Nikkor 300/4 AF ED (inte af-s).
Det finns sådana begagnade för en billig peng och den verkar smidig och fin.

Har någon testat en sådan på D800?
Är den skarp nog? här http://xoomer.virgilio.it/ripolini/300_MTF_tests.htm är skärpekurvor.

Räcker skärpan till en 1,4 converter isf?

Eller ska jag satsa på en 2,8 eller något längre? det finns äldre långa telen som inte är herrejössesdyra men då blir dom väldigt stora och kommer antagligen att bli kvar hemma för det mesta..

Tack på förhand!

jag har tagit upp för länge sedan att jag upplever af som inte direkt imponerande på D800 samt ergonomin på huset är inte heller fantastiskt. Nu har min kamera pajat efter 4 månader o 40000 exponeringar precis samma fel som jag haft med mina D700 att den slutar lösa ut blixten o det kvittar om jag har en sändare från tex pocket wizard i skon. Det är kablarna inne i blixtskon som helt enkelt alltid pajar när man kör med kameran mycket. Botemedlet är att jag beställt en till D800 som jag förhoppningsvis får på tisdag. Och är jag missnöjd med kameran?
inte bildkvalitet mässigt där ger den fantastiskt fina filer o när blixtskon fungerar som den ska så är jobben med blixt utan problem. Men nu ska jag inte klanka ner o säga att Canon skulle hållit bättre ang blixtskon för jag har aldrig kört så mycket blixtjobb med canon så det vet jag inte. Däremot så verkar inte D800 hålla bättre än D700 på denna punkt jag ska lämna in D800 imorgon så jag får väl höra samma sak som vanligt (det är ingen annan som råkar ut för detta ;-) visserligen tar jag mycket bilder runt 80-100000 per år så vem vet det kanske inte är fysikt möjligt att kablarna inne i blixtskon kan hålla för det.

En lite fråga, har ett Nikon 70-300 vr. Har läst att skärpan i center är bra men att bordern är mindre bra när man använder den på en D800.
Frågan är om man kör den i DX-mode på D800 kommer borderskärpan vara bättre på än i fx-mode?

En lite fråga, har ett Nikon 70-300 vr. Har läst att skärpan i center är bra men att bordern är mindre bra när man använder den på en D800.
Frågan är om man kör den i DX-mode på D800 kommer borderskärpan vara bättre på än i fx-mode?

När du kör DX-läge så beskär du de facto bilden så att de sämre kantpartierna inte syns i bild.

En nolla kan väl inte betyda så mycket tycker man, men D80 är nog lite mindre overkill än D800.
Vinjetteringen minskar iaf. i DX laget.

Mvh. /LEE

Bilagor

• LEE Cowboy 2012 HDtoning.jpg
    LEE Cowboy 2012 HDtoning.jpg
    31.6 KB · Visningar: 548
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar