ErlandH
Aktiv medlem
Tack, nu förstår jag vad du (och Martin) menar. Och inser att jag alltså hade fel tidigare.se bifogade bilder ... på den förmodade "D800" har nikon som synes separerat hjulet och gummit.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack, nu förstår jag vad du (och Martin) menar. Och inser att jag alltså hade fel tidigare.se bifogade bilder ... på den förmodade "D800" har nikon som synes separerat hjulet och gummit.
Pentax 40Mpixel ger ca 113Mb i 8 bitar och ca 226Mb i 16bitars läge, den dator jag hust nu sitter med , en bärbar mac book pro som är med mig överallt har lite problem med dessa stora filer , det krävs mer än 4 Gb raam för att få ett bra flöde.
Man behöver vad man behöver. Så är det ju. Icke desto mindre, så ger det ju lite perspektiv på priset på MF, när man betänker att du förmodligen kommer att ha råd med BÅDE en D800 och en D4, för priset på en 645D. Plus, förmodligen, ett eller två bra objektiv...Jag är rätt sugen på Pentax 645 som du vet, men jag avvaktar tills jag vet vad Nikon har i tomtesäcken.
Skulle INTE se det här som en besvikelse a la Nikon 1, under skalet är det alldeles säkert en fantastisk kamera, det som förbryllar mig är designen och avsaknaden av af-spaken. Om det där är färdiga produkten så spar jag mina slantar till D4:an, och om den också skulle göra mig besviken på nåt sätt så säljer jag bilen,lägenheten och köper Leica M10 med summicron 50mm f2. Man lever bara en gång =DHoppas att bilderna är fejk för kameran ser rätt ful ut på dessa, och specen verkar också rätt fattig. Man tycker att de borde kommit med något mera efter alla dessa år än det som står där.
Mjo vi får väl se när den lanseras, om det blir något man hoppas på eller ytterligare en besvikelse som 1-systemet...
vilka detajler skull det vara?
som jag tolkar den förklarande texten visar inte 'analysen' uppenbara tecken på manipulation.
"It is worth noting that edges and areas red in colour are often depicted as brighter in the ELA tests. This due to the way the photos are saved by various programs. It is not proof that image was manipulated."
det är ju främst markerade konturer och den tryckta texten på knappar etc som visar avvikelse.
som jämförelse visar ken rockwells bild av hans D700 ett -- i mina ögon -- väldigt liknande resultat;
http://errorlevelanalysis.com/permalink/076cd63/
men kanske snarare är beviset att det han som fejkat D800-bilderna?
Man behöver vad man behöver. Så är det ju. Icke desto mindre, så ger det ju lite perspektiv på priset på MF, när man betänker att du förmodligen kommer att ha råd med BÅDE en D800 och en D4, för priset på en 645D. Plus, förmodligen, ett eller två bra objektiv...
Det där ser bra ut om det är sant!
Inte för att jag brukar använda batterigrepp, men en sak jag har retat mig på är att avtryckaren sitter helt olika på huset och greppet på dem jag har testat. Hoppas att de har satt den så greppet och avtrycket blir mer likadant i både horisontal- och vertikalläge nu.
Tyngden på filerna skulle jag inte se som ett problem. Det tar inte speciellt lång tid att culla ett par hundra D3x-bilder.
När grundsorteringen väl är gjord måste man ju inse att det är yttterst sällan man behöver jobba med bilden i fullstorlek. Fördelen med en kamera med högre upplösning är att (så länge programmet som tar hand om bilden gör rätt) det finns en tydlig skillnad i upplösning / detaljering även när man skalat ner bilden till samma storlek som modellen under / före.
Jag har jämfört D3x och D700 ganska nogrannt, under kontrollerade förhållanden. Även om man skalar NER D3x till 12MP innehåller den betydligt mer detaljering, mindre moire, mindre färgfel osv än D700-bilden.
En bild kan aldrig bli "pixelperfekt" direkt ur grundformatet på en Bayer-baserad sensor. Detta är en omöjlighet. Vi kommer nära - antingen i färg/detaljsäkerhet (med AA filter) eller i detaljkontrast (utan AA filter). Man kan inte få båda samtidigt. Med AA-filter - mer skärpningskrav, mindre pixelkontrast. Utan AA-filter - mindre skärpningskrav, men i många situationer en väldigt dålig trohet mot verkligheten (aliasing, moire).
Den bästa "pixeln" är alltid resultatet av en nerskalning. Punkt. Då har du BÅDE hög trohet mot verkligheten OCH hög pixelkontrast.
om ryktena är sanna, stitchad sensor från Sony?
Ja, och Nikon själva borde ju ha bra koll på det där, eftersom de levererar stepper-utrustningen till en stor del av kretstillverkarna...Joakim har bra koll på hur långt Sony, Renesas, mfl har kommit som Nikon samarbetar med
som du säger gör den knepiga vinkeln det svårt att jämföra direkt, men jag roade mig med att pussla ihop följande bilder;Vad som är mest intressant för min egen del är om huset blir markant mindre än D700. Som det ser ut, om bilderna är äkta, blir skillnaden nog inte särskilt stor tyvärr. Men det är svårt att avgöra när de inte är tagna i en vinkel som tillåter en enkel jämförelse med andra modeller.