Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

det är just att kameran är späckad med små detaljer som skiljer sig från tidigare modeller som gör kameran trovärdig, IMO.

i en lurendrejares perspektiv hade det väl varit lättare att få folk att svälja bytet om kamerans knappar och vred såg ut precis som hur folk hade förväntat sig map tidigare modeller.

Hoppas att bilderna är fejk för kameran ser rätt ful ut på dessa, och specen verkar också rätt fattig. Man tycker att de borde kommit med något mera efter alla dessa år än det som står där.

Mjo vi får väl se när den lanseras, om det blir något man hoppas på eller ytterligare en besvikelse som 1-systemet...

Pentax 40Mpixel ger ca 113Mb i 8 bitar och ca 226Mb i 16bitars läge, den dator jag hust nu sitter med , en bärbar mac book pro som är med mig överallt har lite problem med dessa stora filer , det krävs mer än 4 Gb raam för att få ett bra flöde.

Stora filer kräver datorkraft, ingen tvekan om det. Det är ganska lustigt vad man kan acceptera när det gäller datorkraft och tidsåtgång, i slutet på 80-talet hade jag Scitexdatorer med 4 mb Ram och 386 processorer. Det gick att hantera bilder på 150 mb redan då, men det tog ju en fasansfull tid jämfört med idag. Men som sagt, man vänjer sig fort och accepterar att det tar tid ibland bara man når sitt syfte. När man skaffat ny dator känns allt fruktanvsvärt snabbt... i en vecka ungefär, sedan har man vant sig vid den nya hastigheten.

Just nu är det en iMac i5 med 16 mb Ram. Den klarar bildstorlekar på 3000 mb (även om det tar en hiskelig tid att spara).

Jag är rätt sugen på Pentax 645 som du vet, men jag avvaktar tills jag vet vad Nikon har i tomtesäcken.

Jag är rätt sugen på Pentax 645 som du vet, men jag avvaktar tills jag vet vad Nikon har i tomtesäcken.
Man behöver vad man behöver. Så är det ju. Icke desto mindre, så ger det ju lite perspektiv på priset på MF, när man betänker att du förmodligen kommer att ha råd med BÅDE en D800 och en D4, för priset på en 645D. Plus, förmodligen, ett eller två bra objektiv...

Hoppas att bilderna är fejk för kameran ser rätt ful ut på dessa, och specen verkar också rätt fattig. Man tycker att de borde kommit med något mera efter alla dessa år än det som står där.

Mjo vi får väl se när den lanseras, om det blir något man hoppas på eller ytterligare en besvikelse som 1-systemet...
Skulle INTE se det här som en besvikelse a la Nikon 1, under skalet är det alldeles säkert en fantastisk kamera, det som förbryllar mig är designen och avsaknaden av af-spaken. Om det där är färdiga produkten så spar jag mina slantar till D4:an, och om den också skulle göra mig besviken på nåt sätt så säljer jag bilen,lägenheten och köper Leica M10 med summicron 50mm f2. Man lever bara en gång =D

vilka detajler skull det vara?
som jag tolkar den förklarande texten visar inte 'analysen' uppenbara tecken på manipulation.
"It is worth noting that edges and areas red in colour are often depicted as brighter in the ELA tests. This due to the way the photos are saved by various programs. It is not proof that image was manipulated."
det är ju främst markerade konturer och den tryckta texten på knappar etc som visar avvikelse.

som jämförelse visar ken rockwells bild av hans D700 ett -- i mina ögon -- väldigt liknande resultat;
http://errorlevelanalysis.com/permalink/076cd63/
men kanske snarare är beviset att det han som fejkat D800-bilderna? ;)

Ja, du har nog rätt. Jag tolkade det knasigt eftersom den som länkade till analysen ansåg att bilden är fejk, men jämfört med Rockwells D700 så är det inget snack om att den är omanipulerad, förutsatt att metoden är tillförlitlig. Sitter man och redigerar med tusen olika lager, skapade av bilder tagna av en själv med en och samma kamera, så lär det nog inte synas antar jag. Men vem som skulle lägga ner så mycket arbete på att luras helt i onödan kan man ju undra lite över.

Man behöver vad man behöver. Så är det ju. Icke desto mindre, så ger det ju lite perspektiv på priset på MF, när man betänker att du förmodligen kommer att ha råd med BÅDE en D800 och en D4, för priset på en 645D. Plus, förmodligen, ett eller två bra objektiv...

Jag gjorde några ovetenskapliga provskjutningar med pentaxen och blev mycket imponerad av bildkvalitén. Trots allt är Pentax 645D ganska billig för att vara mellanformatare, men om Nikon lanserar en dräpare med samma eller bättre bildkvalitét stannar jag nog kvar i Nikonfamiljen.

Tyngden på filerna skulle jag inte se som ett problem. Det tar inte speciellt lång tid att culla ett par hundra D3x-bilder.

När grundsorteringen väl är gjord måste man ju inse att det är yttterst sällan man behöver jobba med bilden i fullstorlek. Fördelen med en kamera med högre upplösning är att (så länge programmet som tar hand om bilden gör rätt) det finns en tydlig skillnad i upplösning / detaljering även när man skalat ner bilden till samma storlek som modellen under / före.

Jag har jämfört D3x och D700 ganska nogrannt, under kontrollerade förhållanden. Även om man skalar NER D3x till 12MP innehåller den betydligt mer detaljering, mindre moire, mindre färgfel osv än D700-bilden.

En bild kan aldrig bli "pixelperfekt" direkt ur grundformatet på en Bayer-baserad sensor. Detta är en omöjlighet. Vi kommer nära - antingen i färg/detaljsäkerhet (med AA filter) eller i detaljkontrast (utan AA filter). Man kan inte få båda samtidigt. Med AA-filter - mer skärpningskrav, mindre pixelkontrast. Utan AA-filter - mindre skärpningskrav, men i många situationer en väldigt dålig trohet mot verkligheten (aliasing, moire).

Den bästa "pixeln" är alltid resultatet av en nerskalning. Punkt. Då har du BÅDE hög trohet mot verkligheten OCH hög pixelkontrast.

Det där ser bra ut om det är sant!

Inte för att jag brukar använda batterigrepp, men en sak jag har retat mig på är att avtryckaren sitter helt olika på huset och greppet på dem jag har testat. Hoppas att de har satt den så greppet och avtrycket blir mer likadant i både horisontal- och vertikalläge nu.

Jag klarar mig inte utan vertikalgrepp, blir så omständigt när man ska just fota vertikalt =)

Bilagor

• d800compare1.jpg
    d800compare1.jpg
    14.9 KB · Visningar: 745
Det är deprimerande att läsa kommentarerna på Nikonrumors. Visst kan man debattera om bilderna är fejk eller ej, men alla dessa idioter som säger att "I won't buy this" och vill låta påskina att de tänker fortsätta med DX för att den eventuella kameran har för hög upplösning, eller som de tror, för dåliga mörkerprestanda, gör en lite trött. Även om den "bara" är lika bra som en D3x vid ISO yada-yada så lär den naturligtvis sopa banan med det bästa i DX-formatet. Personligen tror jag att den kommer göra det med D700 också.

Utifrån ett marknadsföringsperspektiv kan man också anta att D3-modellerna inte säljer jättemycket längre. Så någon nackdel med att släppa en billigare dräpare lär inte finnas. Bättre och fräsigare kameror lär ändå komma efter, med större hus och snabbare seriebildtagning för dem som inte ens nöjer sig med D3X eller D3s.

Vad som är mest intressant för min egen del är om huset blir markant mindre än D700. Som det ser ut, om bilderna är äkta, blir skillnaden nog inte särskilt stor tyvärr. Men det är svårt att avgöra när de inte är tagna i en vinkel som tillåter en enkel jämförelse med andra modeller.

Jag tycker bilderna ser lite skumma ut, särskilt batterigreppet framifrån. Men om ryktet stämmer vore det fantastiskt. Som jag ser det finns det två vägar för Nikon att gå framåt: 1) Sätt FX-sensorn i en mindre kropp; 2) Sätt V1-tekniken i proffskamerorna. Alternativet D800 = D700 + 36 MP känns inte särskilt innovativt. Mina grova mätningar baserade på blixtfästet tyder på att "D800:an" skulle vara omkring en halv cm bredare och en cm högre än D7000. Just nu är D700:an 18 mm bredare och 15 mm högre än D7000. Med tanke på den större sökaren är det i princip en D7000 med FX-prisma, vilket troligen är det mesta man kan förvänta sig.

Tyngden på filerna skulle jag inte se som ett problem. Det tar inte speciellt lång tid att culla ett par hundra D3x-bilder.

När grundsorteringen väl är gjord måste man ju inse att det är yttterst sällan man behöver jobba med bilden i fullstorlek. Fördelen med en kamera med högre upplösning är att (så länge programmet som tar hand om bilden gör rätt) det finns en tydlig skillnad i upplösning / detaljering även när man skalat ner bilden till samma storlek som modellen under / före.

Jag har jämfört D3x och D700 ganska nogrannt, under kontrollerade förhållanden. Även om man skalar NER D3x till 12MP innehåller den betydligt mer detaljering, mindre moire, mindre färgfel osv än D700-bilden.

En bild kan aldrig bli "pixelperfekt" direkt ur grundformatet på en Bayer-baserad sensor. Detta är en omöjlighet. Vi kommer nära - antingen i färg/detaljsäkerhet (med AA filter) eller i detaljkontrast (utan AA filter). Man kan inte få båda samtidigt. Med AA-filter - mer skärpningskrav, mindre pixelkontrast. Utan AA-filter - mindre skärpningskrav, men i många situationer en väldigt dålig trohet mot verkligheten (aliasing, moire).

Den bästa "pixeln" är alltid resultatet av en nerskalning. Punkt. Då har du BÅDE hög trohet mot verkligheten OCH hög pixelkontrast.

om ryktena är sanna, stitchad sensor från Sony?

vad det gäller bildfilerna så är det iaf tungt för min relativt till åren dual Core 2,33 bärbara med 4Gb raam som jag har med mig överallt vad det gäller att lägga filter osv på filer som är 100 eller 200Mb stora.
Det får bli en ny bärbar mac till jul

Jag är inte säker på att Sony kan lysa ut en 24x36 sensor , dvs tillverka sensorn i ett stycke, det har med litografiutrustningen mm att göra och sensorn tillverkas av två delar och dessa sammanfogas till en helhet, som i tex D3 vilket fördyrar tillverkningen. Joakim har bra koll på hur långt Sony, Renesas, mfl har kommit som Nikon samarbetar med

Folk har pratat om 3 sensorer har jag läst på flera ställen "I just hope that the sensor is something like Sigma's Foveon sensor, whereby the actual pixel count is 12mp, but they use 3 layers, that is red, green and blue.. hence the effective number of pixels would be 3x12=36mp.. and that Foveon sensor is legendary.. otherwise, 36mp in a 35mm sensor is ridiculous.. unless sony (the sensor manufacturer for nikon) have something under their sleeves.. "

Vad som är mest intressant för min egen del är om huset blir markant mindre än D700. Som det ser ut, om bilderna är äkta, blir skillnaden nog inte särskilt stor tyvärr. Men det är svårt att avgöra när de inte är tagna i en vinkel som tillåter en enkel jämförelse med andra modeller.
som du säger gör den knepiga vinkeln det svårt att jämföra direkt, men jag roade mig med att pussla ihop följande bilder;

Bilagor

• D700-D800.jpg
    D700-D800.jpg
    96 KB · Visningar: 1,227
  • D700-D800_2.jpg
    D700-D800_2.jpg
    84.6 KB · Visningar: 1,225
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar