Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Törs man hoppas att det kommer en "D400" snart nu då kanske ??

Nån som vet ungefär hur stora bilderna blir i mb av 36mp fullformat ??

Det ser precis likadant ut på Nikons produktbilder på andra modeller. Fast där sitter hjulet inte i en konstig vinkel, som det gör på de här bilderna.
Näää, vad är det för bilder du hittat då? Det ser ut som i verkligheten, det vill säga hjulet gränsar direkt mot gummit. I alla fall på D700.
Någon konstig vinkel ser jag inte heller. Bara lite annorlunda mot andra modeller.

Nån som vet ungefär hur stora bilderna blir i mb av 36mp fullformat ??
Det beror på bitdjupet. Inte mer än 50 meg skulle jag tro i alla fall.
D700 ger filer på ungefär 15 megabyte vid 14 bitars bitdjup (och förlustfri komprimering, tror jag). Med samma bitdjup skulle det alltså innebära (15/12)*36 = 45 megabyte per fil.

Tillägg: Sensorformatet har givetvis ingen inverkan på detta. Men ju skarpare objektiv man använder, desto större blir filerna eftersom det blir mer information att spara i form av skarpa kontrastövergångar och så.

Senast ändrad:
Ang. ratten och husets utformning...

Antar att det syftas på att ratten verkar vara mer tiltad från horisontalplanet än brukligt på Nikons kameror. Jag ser inget fel i det, följer pekfingrets vinkel, dvs bättre ergonomi (förhoppningsvis). Däremot tycker jag att spegelhuset/sökaren verkar för lågt. Ser mer ut som en DX-kamera... (FX-märkningen nere till höger på framsidan är också övertäckt...)

Tolkning 1: allt är bluff (suck!) tolkning 2: det är faktiskt en smygbild på den kommande lanseringen av "D400" med A77ans sensor, fast Nikonifierad (hurra! Alla glada...). En 24MP DX och en 36MP FX... Tror hur som helst inte att Nikon kommer att försitta chansen att lansera en D4 innan OS, så det kommer antagligen något MP-stint FX-monster med högre seriebildtagning under våren... Det är på tiden att det börjar röra på sig, ju...

Edit. ju mer jag tittar på huset, ju mer tror jag inte på att kameran är så värst liten, det verkar snarare som om man byggt upp den på höjden (därför ser sökarhuset så lågt ut), vilket ger kameran ett högre/smalare intryck. Personligen vill jag inte att Nikon Canonifierar sina hus. Canons högsegmentshus är oerhört fula med sina överdrivet rundade former på ovansidan...

Senast ändrad:
Antar att det syftas på att ratten verkar vara mer tiltad från horisontalplanet än brukligt på Nikons kameror. Jag ser inget fel i det, följer pekfingrets vinkel, dvs bättre ergonomi (förhoppningsvis). Däremot tycker jag att spegelhuset/sökaren verkar för lågt. Ser mer ut som en DX-kamera... (FX-märkningen nere till höger på framsidan är också övertäckt...)

Tolkning 1: allt är bluff (suck!) tolkning 2: det är faktiskt en smygbild på den kommande lanseringen av "D400" med A77ans sensor, fast Nikonifierad (hurra! Alla glada...). En 24MP DX och en 36MP FX... Tror hur som helst inte att Nikon kommer att försitta chansen att lansera en D4 innan OS, så det kommer antagligen något MP-stint FX-monster med högre seriebildtagning under våren... Det är på tiden att det börjar röra på sig, ju...

Edit. ju mer jag tittar på huset, ju mer tror jag inte på att kameran är så värst liten, det verkar snarare som om man byggt upp den på höjden (därför ser sökarhuset så lågt ut), vilket ger kameran ett högre/smalare intryck. Personligen vill jag inte att Nikon Canonifierar sina hus. Canons högsegmentshus är oerhört fula med sina överdrivet rundade former på ovansidan...
Jag var faktiskt inne på din "tolkning 2" tycker hela huset av att bedöma av bilden inte andas kvalité på samma sätt som d700 gör. Här presenterar jag nya d800 skriver admin på NR, en kille från forumet frågar varför är nikon märket och modellbeteckningen övermålade, admin svarar "det får jag tyvärr inte kommentera" jag tycker själv att sökaren sitter för lågt, för nära lcd skärmen, inte alls lika snygg eller skön som d700.

ju mer jag tittar på huset, ju mer tror jag inte på att kameran är så värst liten, det verkar snarare som om man byggt upp den på höjden (därför ser sökarhuset så lågt ut), vilket ger kameran ett högre/smalare intryck.
ja, den uppfattningen får jag också.
högre 'axelparti' än D700 ger intryck av en mer kompakt kamera, men jämför man storleken mha blixtskon och/eller objektivfästet verkar skillnaden vara ganska liten.

om dessa bilder skulle vara fejkade ligger det ett minst sagt imponerande arbete bakom. nästan samtliga detajler skiljer sig betydligt från alla tidigare modeller och det finns egentligen inga artifakter synliga fastän bilderna har förhållandevis hög upplösning. i så fall handlar det om en 3D-rendering av en ambitiös formgivare.
i det perspektivet verkar hypotesen att det är en riktig nikon-kamera (möjligen ett koncept/prototyp) mera trolig, IMO.

Ja, antar att alla suttit och jämfört med googlade bilder av nikonmodeller. Det slår mig även av att gummit verkar vara av den "gamla" skolan, dvs lite grövre räfflighet, mer likt läderimmitation, så som på F4/F5- tiden

om dessa bilder skulle vara fejkade ligger det ett minst sagt imponerande arbete bakom.
Någon har analyserat lite närmare:

http://errorlevelanalysis.com/permalink/b1a28fa/
http://errorlevelanalysis.com/permalink/79b9c52/

Detta betyder dock inte att det är fejk. Det kan ju vara en "skiss" där man fipplat lite med småsaker i Photoshop för att bestämma slutgiltig plats för knappar och sånt. Det är trots allt få detaljer som verkar manipulerade.

Tappad sandal?

Är det någon mer än jag som får associationer till Life of Brian och en tappad sandal? :)

Näää, vad är det för bilder du hittat då? Det ser ut som i verkligheten, det vill säga hjulet gränsar direkt mot gummit. I alla fall på D700.
Som sagt: Nikons egna releasebilder, som finns på vilken webbshop som helst. Både på D700 och D3 ser det likadant ut, med en tydlig spalt mellan hjul och hus.

... en kille från forumet frågar varför är nikon märket och modellbeteckningen övermålade, admin svarar "det får jag tyvärr inte kommentera" ...
Lite lustigt att alla märken på framsidan är nogsamt övermålade, medan Nikonloggan på baksidan är så tydlig att den ser påklistrad ut.

Ser att admin på NR har kommenterat att det var "ett skämt" och att bilderna ska vara någon tidig prototyp.
Det skrevs alltså i kommentarerna, artikeln säger fortfarande inte att det var fake.

. Det kan ju vara en "skiss" där man fipplat lite med småsaker i Photoshop för att bestämma slutgiltig plats för knappar och sånt. Det är trots allt få detaljer som verkar manipulerade.

vilka detajler skull det vara?
som jag tolkar den förklarande texten visar inte 'analysen' uppenbara tecken på manipulation.
"It is worth noting that edges and areas red in colour are often depicted as brighter in the ELA tests. This due to the way the photos are saved by various programs. It is not proof that image was manipulated."
det är ju främst markerade konturer och den tryckta texten på knappar etc som visar avvikelse.

som jämförelse visar ken rockwells bild av hans D700 ett -- i mina ögon -- väldigt liknande resultat;
http://errorlevelanalysis.com/permalink/076cd63/
men kanske snarare är beviset att det han som fejkat D800-bilderna? ;)

Någon har analyserat lite närmare:

http://errorlevelanalysis.com/permalink/b1a28fa/
http://errorlevelanalysis.com/permalink/79b9c52/

Detta betyder dock inte att det är fejk. Det kan ju vara en "skiss" där man fipplat lite med småsaker i Photoshop för att bestämma slutgiltig plats för knappar och sånt. Det är trots allt få detaljer som verkar manipulerade.
Finns, som jag ser det, inte det minsta som tyder på att dessa två bilder är manipulerade.
Inte med det verktyget, i alla fall.

NR admin

Verkar som om NR är utsatt för ett litet attentat... Kan inte riktigt avgöra vad som är vad i kommentatorsfältet, dvs om gårdagens post är ett attentat i sin helhet, eller bara vissa kommentarer... Som det ser ut nu är posten seriöst menad, men kommentaren att det är fejk är ett troll. Sanningen lär väl uppenbaras vad det lider. Det är väl bara att avvakta och se vad som händer framöver....

Lite lustigt att alla märken på framsidan är nogsamt övermålade, medan Nikonloggan på baksidan är så tydlig att den ser påklistrad ut.
Inte alls märkligt. Antingen är testhusen synbart och öppet märkta som individer, eller också misstänker den vaksamme att detaljer -- t.ex. olika bokstäver dåligt ifyllda, på de olika kameraindividerna -- avlöjar vem som läckt , och var. Klassiskt sätt att avslöja läckor. Självklart kan andra detaljer "individualiserats", så man tar nog lite av en risk, om man som testare läcker info...

Om dessa rykten stämmer verkar det som allt utom priset blir hur bra som helst. Själv hoppas jag på att D400 dyker upp snart med ett pris mer riktat till hobbyfotografer. D800 får det dock onekligen att vattnas i munnen.

Och på vilket sätt vore det hemskt? Kamran duger väll?

Och på vilket sätt vore det hemskt? Kamran duger väll?

Wow, och som just gick upp ur sängen för jag inte kunde somna.. var litte pirrig i magen.. Haha, möjligt att min kropp kände på sig det här? Nu blev det ju inte lika tråkigt att gå upp :)

Hoppas verkligen att det är något revolutionerande med den där kameran.. Annars är jag fast med min D3 i fyra år till.. :(

Som sagt: Nikons egna releasebilder, som finns på vilken webbshop som helst. Både på D700 och D3 ser det likadant ut, med en tydlig spalt mellan hjul och hus.
se bifogade bilder.

på de äldre modellerna kan alltså gummit svälla och trycka mot hjulet, så att det blir trögt att rulla.
på den förmodade "D800" har nikon som synes separerat hjulet och gummit med en smal spalt i vad material huset är gjort av.

Bilagor

• D3.jpg
    D3.jpg
    74.8 KB · Visningar: 614
  • D700.jpg
    D700.jpg
    85.7 KB · Visningar: 611
  • D800.jpg
    D800.jpg
    93.8 KB · Visningar: 612
Öppnad i Photoshop väger den lite över 100 mb i 8-bitars läge.

Pentax 40Mpixel ger ca 113Mb i 8 bitar och ca 226Mb i 16bitars läge, den dator jag hust nu sitter med , en bärbar mac book pro som är med mig överallt har lite problem med dessa stora filer , det krävs mer än 4 Gb raam för att få ett bra flöde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar