Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Samma här! Och den kommer från Svenska Nikon. (Inte för att jag ska prata med manicken i fråga, men ändå...:)

AW

Anders och Lothar 2 lyckliga snubbar som fick sina drömmars kamera efter lång väntan. Hade JP fått arslet ur vagnen tidigare så hade dom som jag läst 800 i kö fått sälja många. Men jag orkade inte vänta på detta osäkra tyvärr.
Var för många olika bud hela tiden och man är ju alldeles för het på gröten när man fått någon idé till köp.

Mvh. /LEE
 
Jo, som vi tidigare sagt är skillnaden på en obeskuren obearbetad bild från en D700 och en D800 marginell vid utskrifter på A2 eller mindre.

...

/Karl

Att simulera utskrifter på är helt rätt en gångbar metod vid visuella vs-jämförelser. Det är oxå en gångbar metod när man visuellt vill kolla hur stor utskrift en bild, eller ett mindre utsnitt, klarar utan att behöva skriva ut på papper.
 
Ja ännu en undran som antagligen inte får något svar, men ska det verkligen ta lika lång tid för kameran att färdigställa en jpg bild som tiden för själva exponeringen tog ?
Exponerar man en bild under 5 minuter så tar det ca. 5 minuter innan man kan se den tycker jag verkar konstigt när det sitter datorkraft bakom den manövern.

När kameran kan skyffla 4 högupplösta bilder per sekund där ljuset samlats in snabbt så går det snabbt men vid dåligt ljusförhållande samlas ljuset in långsamt, så varför behöver då kameran lika lång tid för att sätta ihop denna information ?

Mvh./LEE
 
Det är brusreduseringen för långa exponeringar som arbetar lika länge som exponeringen du gjort. Om du slår av den i menyn så slipper du problemet men bruset ökar istället.
 
Att simulera utskrifter på är helt rätt en gångbar metod vid visuella vs-jämförelser. Det är oxå en gångbar metod när man visuellt vill kolla hur stor utskrift en bild, eller ett mindre utsnitt, klarar utan att behöva skriva ut på papper.

Visst är det så, men fixar du till distortionen i ytterläget på en zoom, beskär och brusreducerar så kommer du se en skillnad på 12 och 36MP på en A3-utskrift.
Men bearbetar man inte bilden det minsta lilla så kommer det vara i det närmaste omöjligt att se skillnad.

/Karl
 
Visst är det så, men fixar du till distortionen i ytterläget på en zoom, beskär och brusreducerar så kommer du se en skillnad på 12 och 36MP på en A3-utskrift.
Men bearbetar man inte bilden det minsta lilla så kommer det vara i det närmaste omöjligt att se skillnad.

/Karl

Jo, det är ju en välkänd fördel med massor av små pixlar istället för några få stora.
 
Det är brusreduseringen för långa exponeringar som arbetar lika länge som exponeringen du gjort. Om du slår av den i menyn så slipper du problemet men bruset ökar istället.

Okey att dom inte skrivit programmet bättre för just brusreduceringen känns konstigt, för så lång tid att få färdig samanställning av det infångade ljuset ska väl inte behövas tycker jag.

Ska testa i natt igen utan brusreducering och se om man kan ha det avstängt.
Tack för det svaret Leif !
Mvh./LEE
 
Jag tror kameran gör en extra exponering med lika lång tid för att fixa brusnivån vid extra lång exponering, därav den långa tiden.
 
sensorn tar en lika lång exponering emot en stängd slutare för att värma sensorn lika mycket så alla heta pixlar framträder precis som under den riktiga exponeringen, efter det så jämförs de två exponeringarna och det som är på den "svarta" tas bort på den riktiga.
Hade samma funktion på D90 och det går inte att skyndapå men du kan stnga av funktionen och ta en svart bild själv och brusreducera själv i datorn efteråt om du tar många likalånga exponeringar men det är enklare när kameran gör det själv!
 
sensorn tar en lika lång exponering emot en stängd slutare för att värma sensorn lika mycket så alla heta pixlar framträder precis som under den riktiga exponeringen, efter det så jämförs de två exponeringarna och det som är på den "svarta" tas bort på den riktiga.
Hade samma funktion på D90 och det går inte att skyndapå men du kan stnga av funktionen och ta en svart bild själv och brusreducera själv i datorn efteråt om du tar många likalånga exponeringar men det är enklare när kameran gör det själv!

Mycket intressant och ett stort tack till Leif och Marcus !
Man lär sig hela tiden något nytt om sin utrustning.

Mvh. /LEE
 
Ja ännu en undran som antagligen inte får något svar, men ska det verkligen ta lika lång tid för kameran att färdigställa en jpg bild som tiden för själva exponeringen tog ?
Exponerar man en bild under 5 minuter så tar det ca. 5 minuter innan man kan se den tycker jag verkar konstigt när det sitter datorkraft bakom den manövern.

När kameran kan skyffla 4 högupplösta bilder per sekund där ljuset samlats in snabbt så går det snabbt men vid dåligt ljusförhållande samlas ljuset in långsamt, så varför behöver då kameran lika lång tid för att sätta ihop denna information ?

Mvh./LEE

Om brusreducering för långa slutartider är på så tar kameran tar en bild till med samma tid men slutaren öppnas inte. Andra bilden är alltså svart sånär som på brus och dumheter från elektronik och pixlar. Genom att subtrahera bort bild nummer två från bild nummer ett blir resultatet mindre brus.
 
Om brusreducering för långa slutartider är på så tar kameran tar en bild till med samma tid men slutaren öppnas inte. Andra bilden är alltså svart sånär som på brus och dumheter från elektronik och pixlar. Genom att subtrahera bort bild nummer två från bild nummer ett blir resultatet mindre brus.

Ja om det är så det sker så förstår jag nu att själva programmet ej kan skrivas bättre så allt går snabbare. När tiden innan Nikon med Canon så tänkte jag inte så mycket på detta eftersom det var Aps-c samt mindre upplösning. Nu känns det väldigt långsamt hehe.
Men jag antar att en avstängning av brusreduceringen av långa slutar tider ej ger ett bra slutresultat när brus syns så bra mot den svarta/mörka bakgrund man får på natten.

Provade att höja till iso 800 och då går ju allt fortare men bruset ökar också tyvärr. En lång slutar tid ger bästa svärtan på låg iso.

Mvh. /LEE
 
Ett bättre sätt att sköta nattfotografering med många bildfiler är att göra BFS själv. Detta kräver lite manuellt arbete dock...

Se till att kameran är "normalvarm", dvs gör det inte i frysen eller i ugnen. Ta sedan i ett helt mörkt rum (eller ute när det är mörkt) ett antal bilder med objektivlocket på och slutaren för ögonmusslan stängd - 1s, 10 s, 30 s, 1min, 5 min. Brusreduceringen för långa exponeringar ska vara avstängd nu också.

Dessa fem bilder går sedan att använda för att subtrahera från alla "skarpa bilder" man tar. Välj den som ligger närmast i tid och subtrahera den från den bild du vill korrigera. Det finns specialpårogram för detta om man vill göra det i raw, men det går faktiskt hjälpligt att göra det i Photoshop på framkallade bilder också.
 
Som jag nämnde tidigare upplevde jag ett mindre fokusfel (vänster af-punkt) med min 50 1,4. Men blir osäker, inga konstigheter med mina andra gluggar. 85 1,8 180 2,8 och Zeiss 35 2,0.

Måste slå ett slag för batteriet. Mycket bra kapacitet, har över 60% kvar och tagit 550 bilder. Gissningsvis om man fotar intensivt under 2-3 dagar fixar batteriet 1300-1400 bilder och då vid single shot. Med kontinuerlig utlösning får man säkert ut ännu fler bilder på en laddning. Jag skippar nog batterigreppet trots allt.
 
Skrev i fel forum nyss så jag upprepar mig här. Är det någon mer än jag som tycker D800 ställer vitbalansen bättre än tidigare modeller. Jag uppmever att hudtoner o färger överlag känns mer korrekta.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar