Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Inte jag, jag ska ha ett vertikalgrepp. Har aldrig haft två batterier i kameran, plockade ur kamerabatteriet och körde bara med batteri i greppet. Greppet är för ergonomin. Ett extra batteri finns förstås i väskan men det gör ju inte kameran tyngre.

Tycker också att det är mycket bättre ergonomi i en kamera med vertikalgrepp. Men det går att ha mindre väskor till vanliga kameror, plus pyttelite viktbesparande. Tycker också att kombinationen med EL-18 är på tok för dyr. Man hamnar ju på nästan 6000 kr.

Jappz,,

Bara som en liten notering..
Min autofokus har pajat helt..... kameran på stativ. och skall ta bilder med min 35mm 1.4 och bilderna blir totalt oskarpa på 5.6
Detta är på stilla stående objekt..

allt det här kom när jag uppgradera till den senaste firmwaren när den släpptes. Sen dess har det bara blivit värre och värre.

Jappz,,

Bara som en liten notering..
Min autofokus har pajat helt..... kameran på stativ. och skall ta bilder med min 35mm 1.4 och bilderna blir totalt oskarpa på 5.6
Detta är på stilla stående objekt..

allt det här kom när jag uppgradera till den senaste firmwaren när den släpptes. Sen dess har det bara blivit värre och värre.

Blir det lika illa manuellt med fokusindikatorn.

Nikons verkstad i Solna kan säkert stoppa in den ursprungliga programvaran och sen testa att uppdatera och se vad som går fel.

Testade en D800 med dyra och fina 85 mm F1.4 igår, herregud vad krämig bokeh och härlig isolation av motivet. Och vad fina detaljrika filer. Bara gratulera ägarna :)

Jo så skulle man kunna göra, men jag skippar greppet tills vidare

Beställde precis batterigrepp till min D7000 men kommer köra utan extra batteri. Ett batteri räcker jättelänge ändå, flyttar ner det vanliga batteriet till greppet i stället bara.
Men det är klart att greppet för en D7000 är lite billigare än för en D800..
Helt för ergonomins skull, och stabiliteten när jag kör porträttläge.

Har någon tips på en bra handlovsrem som inte kostar 1200kr som Nikons AH 4?

Absolut, t om bättre än 1.8 på flera sätt och dessutom avsevärt billigare.

Lite bättre närgräns och något snabbare af. Kanske ännu lite bättre kantskärpa på bl 1,8-2,0, men även 85 1,4 är bra utanför bildcentrum. Men fick man välja fritt blev det väl ändå 85 1,4. Med det sagt är jag ändå otroligt nöjd med 85 1,8.

Mitt minne av gamla skruvdrivna 85/1.4 blir inte rättvist eftersom jag ägde ett sådant tillsammans med D2Xs som ju är en APS-C.

Fast även Canons 85/1.8 är riktigt bra och mycket prisvärt. Mycket skarpt. Tycker dock att Nikon fått in en fullträff med sin nya version av 85/1.8. Lika skarpt fast med en lite "lugnare" bokeh.

Har även kört EF 85/1.2 L usm, men blev aldrig riktig kompis med just det exemplaret. Det var lite dåligt kalibrerat vad gäller AF, nämligen. Men ställde man skärpan med LV och CD-AF eller MF var ju bokehn helt fantastisk i läget f/1.2.

Har en Novoflexadapter som gör att jag kan köra alla Nikongluggar (även AF-S) på Canon och via en liten spak på adaptern ställa objektivets egen bländare. Rätt användbar eftersom jag har båda systemen.

//Lennart

efter att ha varit med d800 nån vecka...

..är mitt intryck att den lyft svenssonfotograferingen till nya höjder. Helt plötsligt har mellanformatkvalitet blivit tillgänglig för envar (såg en begagnad på Blocket för under 20k).

En kamera man kan älska....även om skillnaden i bildkvalitet kanske inte är lika stor som skillnaden på filstorleken.

lma

..är mitt intryck att den lyft svenssonfotograferingen till nya höjder. Helt plötsligt har mellanformatkvalitet blivit tillgänglig för envar (såg en begagnad på Blocket för under 20k).

En kamera man kan älska....även om skillnaden i bildkvalitet kanske inte är lika stor som skillnaden på filstorleken.

lma

Fast det blir tycker jag renare filer och mjukare tonövergångar. Bättre auto wb och bättre förger direkt frpn raw-filen. Bruset upp till 3200 tycker jag är ungefär lika som D3s utan nedskalning.

Japp det finns massor med anledningar att tycka riktigt bra om sin D800. Jag hade faktiskt inte trott att den skulle vara så bra trots att jag läste på bra innan.

För mig blev det ett precis lika stort förbättrings-steg mellan D700 och D800 som det var mellan D70 och D700.

/Karl

Fick min D800 från Japan Photo i måndags efter att ha köat sedan mitten av april. 21999:- som utlovat. De tog inte heller ut någon postförskottsavgift. Under väntetiden har jag kontaktat dem ett antal gånger för att fråga efter läget. De har varit väldigt uppriktiga med information om den tidigare "konflikten" med Nikon Nordic och de har också erbjudit kraftig rabatt på Canon Mlll för den som inte orkat vänta. De ska ha all heder av att de inte försökt mörka de problem de tidigare haft.

Som sagt - i måndags kom den! Snabbt på och testa sent på kvällen. I med det enda minneskort jag hittade i brådskan. En exponering - sen var kortet fullt! Fattade ingenting... tills jag såg att det var ett gammalt 64 MB SD-kort jag stoppat i. Ingen mening med att testa seriebildstagningen med andra ord. Men kortfacksluckan blev hårdtestad redan första kvällen med kameran.
Nu har det gått några dagar. Nya kort inköpta och det mesta testat. Blev nästan besviken när det varken var fel på vänstra fokuspunkterna eller bak/framfocus.
Vad kan man lära sig av detta? Jo - om du bara har 64 MB-kort till din D800 kommer det att gå åt j*vligt många:)
Anders W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar