Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Jag använder inte MS Windows längre, så jag vet inte riktigt hur det görs på det systemet, men på Mac OS X används punkter ("points")[1] och inte pixlar för att bestämma storlek på t.ex. ett typsnitt.
Se denna utmärkta beskrivning.

Det gör att storleken på det man ritar ut på skärmen är oberoende av skärmens upplösning.

[1] En punkt och en point är inte riktigt samma sak, men tillräckligt nära för resonemangets skull.

Det är exakt samma sak som zoom. Den skalarerar allt så att proportionerna mellan text och grafik hänger ihop.

Windows 7 har faktiskt koll på pixeltätheten (det trodde jag inte), den kan i alla fall visa en tum-skala på alla skärmar som stämmer.

/Karl

Jag använder inte MS Windows längre, så jag vet inte riktigt hur det görs på det systemet, men på Mac OS X används punkter ("points")[1] och inte pixlar för att bestämma storlek på t.ex. ett typsnitt.
Se denna utmärkta beskrivning.

Det gör att storleken på det man ritar ut på skärmen är oberoende av skärmens upplösning.

[1] En punkt och en point är inte riktigt samma sak, men tillräckligt nära för resonemangets skull.

för web funkar det bra med bägge metoderna i bägge operativsystemen med avseende på zoomning.

Det är exakt samma sak som zoom. Den skalarerar allt så att proportionerna mellan text och grafik hänger ihop.

Alltså behöver man inte drabbas av mindre bokstäver bara för att skärmen har tätare med pixlar, och man behöver inte zooma till 200% med en pixeltät skärm. Systemet har redan ritat ut bokstäverna i rätt storlek.

Windows 7 har faktiskt koll på pixeltätheten (det trodde jag inte), den kan i alla fall visa en tum-skala på alla skärmar som stämmer.

/Karl

jaha ska vi diskutera pc träsket nu igen? återgå till D800 igen.

Alltså behöver man inte drabbas av mindre bokstäver bara för att skärmen har tätare med pixlar, och man behöver inte zooma till 200% med en pixeltät skärm. Systemet har redan ritat ut bokstäverna i rätt storlek.

Systemet har zoomat bilderna åt dig så du behöver inte göra det själv, men det spelar ju mindre roll.

/Karl

Någon på tråden som kör D800 och använder 14-24/2.8 AF-S G ED? I så fall hur fungerar det kombot för er?

Jag använder den kombinationen och vid full öppning lägger den fokus spot-on i centrum vid långa avstånd. Vid nedbländning tycker jag att jag får skärpeplansförflyttning som känns ologisk. Mittfokus blir diffusare också vid nedbländning.

Provade ett nytt exemplar sida vid sida och det uppförde sig likadant.

//Lennart

Någon på tråden som kör D800 och använder 14-24/2.8 AF-S G ED? I så fall hur fungerar det kombot för er?

Jag använder den kombinationen och vid full öppning lägger den fokus spot-on i centrum vid långa avstånd. Vid nedbländning tycker jag att jag får skärpeplansförflyttning som känns ologisk. Mittfokus blir diffusare också vid nedbländning.

//Lennart

Jag tror att MR i Lund har erfarenhet av detta enligt vad han skriver på DPR

Utskriftsimulering på skärm

Hej alla glada D800-användare! D800 med sina 36 Mpix ger ju nya möjligheter till stora utskrifter men att titta i 100% på skärm säger ju inte så mycket hur det blir vid olika utskriftstorlekar.

Här kommer ett försök till metod att simulera utskrifter på skärm för att få en bättre uppfattning.

Bifogad pdf-fil är för skärmar på ca 100 ppi, d.v.s. de flesta.

Bifogad zip-fil innehåller en kalkyl där man kan ange den egna skärmens värden om den är bättre eller sämre än 100 ppi.

Kom gärna även med synpunkter på metoden! Kalkylen är oxå helt öppen för egna modifieringar.

Bilagor

• Utskriftsimulering.pdf
    59.5 KB · Visningar: 253
  • Utskriftsimulering.zip
    5.5 KB · Visningar: 54

//Lennart

Jag har en kompis som har det och jag har sett ett antal bilder från honom tagen med kombon och det ser riktigt fint ut. Vet dock inte vad han har haft för kamerainställningar på bilderna.

/Karl

Hej alla glada D800-användare! D800 med sina 36 Mpix ger ju nya möjligheter till stora utskrifter men att titta i 100% på skärm säger ju inte så mycket hur det blir vid olika utskriftstorlekar.

Här kommer ett försök till metod att simulera utskrifter på skärm för att få en bättre uppfattning.

Bifogad pdf-fil är för skärmar på ca 100 ppi, d.v.s. de flesta.

Bifogad zip-fil innehåller en kalkyl där man kan ange den egna skärmens värden om den är bättre eller sämre än 100 ppi.

Kom gärna även med synpunkter på metoden! Kalkylen är oxå helt öppen för egna modifieringar.

Jo, som vi tidigare sagt är skillnaden på en obeskuren obearbetad bild från en D700 och en D800 marginell vid utskrifter på A2 eller mindre.

100PPI (pixel per inch) = minst 300DPI (dots per inch) oftast upp emot 1000DPI (med dom flesta diethering metoder).

/Karl

Eventuellt så finns en ny D800 för 21 999:- på Japan photo fleminggatan. Det är med svensk manual och är ifrån Nikon Nordic. Dom ska ta reda på om dom får sälja den till nån annan utan att mitt namn står på kvittot. Pm:a omgående! Dom ville ha ja eller nej omgående.

Jag tror att MR i Lund har erfarenhet av detta enligt vad han skriver på DPR

Nja, vi har kontakt med varandra. Problemet här har inget samröre med den kända "vänsterpunktsoskärpan". Här har enbart mittfokuspunkt använts. För övrigt är problemet med vänster fokuspunkt ganska komplext.

Här är MR:s iakttagelser:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=42258175

Problemet sägs vara ett symptom på andra underliggande problem. Vissa har fått det löst:
Här är en länk som berör detta:

http://blog.mingthein.com/2012/07/04/nikon-d800e-focusing-update-problem-solved/

Slutligen en länk från Nikon Rumours:

http://nikonrumors.com/2012/07/29/r...visory-for-the-d800-left-focusing-issue.aspx/

Men som skrivet var så har detta inget att göra med min frågeställning. Dock är ju vänsterpunktsproblemet ett ickeproblem för en del och ett större för andra. Undrar hur Nikon kommer att agera i slutänden.

Rör det sig om många kameror så måste ju Nikon agera på ett generöst sätt, anser jag.

//Lennart

PS. Fortfarande intresserad av svar på min ursprungsfråga.DS

Jag har under ett par månader följt rapporteringen om AF-problemen och Nikons hantering av det på fr.a. mansurows.com - läs detta (inkl. kommentarerna som i vissa fall har intressanta upplysningar):
http://mansurovs.com/anatomy-of-a-nikon-d800-fix

Efter den senaste rapporten (se ovan) har jag bestämt mig för att inte köpa ngn D800 - åtminstone inte på ett tag. Skälet är inte att D800 tycks i vissa fall är behäftad med ett AF-fel, utan fr.a. för Nikons hantering av problemet.

Tråkigt, för det hade verkligen varit spännande för en Canonist som jag att börja prova Nikon.

Japanfoto

Fick precis ett telefonsamtal. Min D800 skickas idag, så i bästa fall har jag den till helgen.

och det var 21999 som gällde!

Livet leker.

lma

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar