Falumas
Aktiv medlem
En helt riktig iakttagelse, som tyvärr inte är så relevant för min invändning.
Hur kan du då inte vilja anpassa CoC efter omständigheterna?
/Karl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En helt riktig iakttagelse, som tyvärr inte är så relevant för min invändning.
Fast å andra sidan kommer nog det mesta skalas upp ordentligt på skärmar med löjligt hög pixeltäthet. Är pixeltätheten högre än vad man kan uppfatta så blir det inte en granskning på 100% även om alla pixlar visas.
Min 30"-skärm skulle dock tåla lite mer än 2560x1600, 4k hade inte varit fel tror jag skulle se om en bild är skarp eller inte även då i 100%.
/Karl
På skärmar "löjligt hög pixeltäthet" skulle kanske en gammal hederlig lupp på 5x komma till nytta igen...
Och om din skärm är på 200 ppi så kommer du på fullt allvar att granska i 200% för att kolla AF?!!
Jaja, lycka till!
Självklart skulle jag det, eftersom dom flesta som surfar med sådanna skärmar har browsern zoomad till åtminstonde 200%. Annars har dom nog lupp för att läsa texten.
/Karl
Ja, det får du ju gärna göra för mej men jag hoppas att du är medveten om att för varje steg över 100% försämrar dina möjligheter att göra en korrekt bedömning av AF. Jag hoopas ju naturligtvis att du heller inte först skalar ner dina 36 Mpix bilder till 0,36 Mpix (800x450 pixlar) och sen drar upp till 200% för att kolla AF...
.....
Om bilden behöver vara 800x450 för att passa in på websidan och man vet att det sitter folk med 10"-skärmar med en upplösning på 2,048 × 1,536 så får man anta att det finns slutanvändare som kommer granska bilden i 200% och således bör jag också göra det för att se att bilden ser ok ut då också.
/Karl
Du kan ju prova och se vad som händer med bilden...
Finns det en guide hur man enklast upptäcker om man har problem med focusen?
Jag har inte uppdaterat firmware och det står:
A 1.00
B1.01
L 1.006
Är det den senaste jag har installerad, hittar inte något exakt svar på nikon.se
MVH
Varför har trådarna en benägenhet att fullständigt spåra ur och bli till ett besservisser ordkrig?
det hände medd SSD-tråden också.
Är det typiskt fotografer, känner inte igen det från andra forum där jag är aktiv båt/bil/hifi-forum.
Det var så många sidorsedan det handlade om d800 att det är svårt att minnas vad som diskuterades där, jag frågade om en bra och prisvärd mic minns jag.
Vill inte framstå som en gringubbe (32 år) men är det inte bättre att starta en ny tråd och diskutera det ni nu diskuterar.
MVH
Varför har trådarna en benägenhet att fullständigt spåra ur och bli till ett besservisser ordkrig?
det hände medd SSD-tråden också.
Är det typiskt fotografer, känner inte igen det från andra forum där jag är aktiv båt/bil/hifi-forum.
Det var så många sidorsedan det handlade om d800 att det är svårt att minnas vad som diskuterades där, jag frågade om en bra och prisvärd mic minns jag.
Vill inte framstå som en gringubbe (32 år) men är det inte bättre att starta en ny tråd och diskutera det ni nu diskuterar.
MVH
Självklart skulle jag det, eftersom dom flesta som surfar med sådanna skärmar har browsern zoomad till åtminstonde 200%. Annars har dom nog lupp för att läsa texten.
Varför gör de så? Texten är väl inte pixelbaserad?
Man behöver inte köpa någon värstingmic då med andra ord!
Varför gör de så? Texten är väl inte pixelbaserad?
Det spelar ingen roll om det är vektor eller pixelgrafik, den behöver skaleras runt 200% i alla fall. Vektorgrafik skaleras dock i det närmaste perfekt till vilken storlek som helst.
Njae, jag menade att text är väl baserad på punktmått och då spelar det ingen roll hur tätt pixlarna sitter. Textstorleken är oberoende av pixeldensiteten.