Annons

Äntligen Nikon D800

Även på dessa "lågupplösta" kameror ser man om skärpan ligger något så när rätt eller inte med ljusstarka långa telen. 1DX och D4 ligger mycket bättre i träffprocent än D3, och D800 borde ligga på ungefär samma då den långsammare serietagningen borde kompensera processorfarten.

Förmodligen ligger 5D MkIII på ungefär samma förbättring mot tidigare modell (eller kanske mer då den har ett mer avancerat AF i förhållande till toppmodellen). Den kommer förstås inte upp i samma upplösning dock.

Javisst måste skärpan sitta på en lågupplöstkamera också, men den måste sitta lite bättre på en D800, skalar man ner en D800-bild till ynka 18MP så kan man faktiskt rädda en bild med lite felfokus. CoC är betydligt större på en 18MP-kamera än på en 36MP-kamera.

/Karl

Javisst måste skärpan sitta på en lågupplöstkamera också, men den måste sitta lite bättre på en D800, skalar man ner en D800-bild till ynka 18MP så kan man faktiskt rädda en bild med lite felfokus. CoC är betydligt större på en 18MP-kamera än på en 36MP-kamera.

/Karl

Visst är det så, men vad är det du egentligen säger emot? D800 har bättre AF än äldre kameror, liksom D4, 1DX och 5D Mk III också har - något annat har jag inte sagt.

Visst är det så, men vad är det du egentligen säger emot? D800 har bättre AF än äldre kameror, liksom D4, 1DX och 5D Mk III också har - något annat har jag inte sagt.

Jag försöker säga att D800 förmodligen har minst lika bra AF som D4 och 1DX, eftersom den måste sätta fokusen så pass mycket bättre än vad dom stora snabba behöver göra.

/Karl

Tog några testbilder på rörligt idag, när dottern gungade. Intrycket spontant är att D800 jämfört med D3s och D3 är klart bättre på att sätta skärpan. 4 singelbilder på raken med perfekt skärpa. Nya af är klart intelligentare. Skilnaden i uplösning är också klart märkbar. Mitt råd till de som velar mellan D800 och D3s. Köp D800 för det är som jag ser det en bättre kamera. Kan man leva med låg frame rate är valet självklart i mina ögon.

Tilläggas skall att bilderna togs med min 50 1,4 G på bl 2,0. Den är ju inte känd för att vara särskilt snabb.

ok! jag är en av dem som velar mellan beg D3s och D800. Intressant det du skriver. Trodde inte att AF skulle vara bättre än på D3s. Jag väntar dock några veckor till och är tacksam för dina observationer. Jag undrar lite över batteriet och hur tålig D800 är som resekamera till länder med värme hög luftfuktighet och mycket damm och smuts. Tänker främst på funktionsrattarna, batteriluckan och andra delar som bör vara tåliga.

ok! jag är en av dem som velar mellan beg D3s och D800. Intressant det du skriver. Trodde inte att AF skulle vara bättre än på D3s. Jag väntar dock några veckor till och är tacksam för dina observationer. Jag undrar lite över batteriet och hur tålig D800 är som resekamera till länder med värme hög luftfuktighet och mycket damm och smuts. Tänker främst på funktionsrattarna, batteriluckan och andra delar som bör vara tåliga.

4 dagar på sandstränderna på sveriges sydkust tog död på 2 objektiv (50f1.4G och 28-70f2.8D som nu är hos Nikon) men kameran visar inga tecken på att ha tagit skada.

/Karl

Det borde inte vara några problem, jag har haft min D90 i sådana miljöer som du beskriver utan bekymmer...

det var skönt höra, men tråkigt för objektiven, det kanske är den svagaste länken? . märkligt att 50mm g havererade - det är väl intern fokusering?

t

Med största sannolikhet är D3s lite bättre rustad för skitiga miljöer, men jag tror inte skillnaderna är jättestora. Vad gäller batterikapaciteten, så är den riktigt bra. Ca 900 exponeringar och det verkar faktiskt stämma in true life också. Med extra grepp och nya EN-L18 blir det en evighetsmaskin. Har inte bestämt mig än om extragreppet med batteri o tillbehör är värt ca 4500 kr. Om du slår till på en D3s kommer du bli skitnöjd och tycka att du verkligen skaffat dig en ultimat kamera, och det med rätt för den är verkligen bra. Men om jag vore du skulle jag inte provskjuta med D800 efter det för då skulle du nog ångra dig. D800 ger renare och snyggare bildfiler som tål mer efterbehandling. Af är bättre och det har också bekräftats av större testsajter. Exponeringsmässigt är det nog jämnt skägg. Filmning är bättre på D800, framför allt hanteringsmässigt med snabbreglage och enkla byten mellan bildstilar. Live view är smidigare med ett avtryck och automatiskt återgående spegel. Med D3s krävdes två avtryck för exponering vilket var irriterande.

Kan också bekräfta något jag var skeptisk till innan. Det är lättare att fokusera manuellt med D800 än tidigare Nikon-modeller.

baJag kommer framledes pensionera min Sony Videokamera och köra enbart med D800. Det som jag tycker är negativt med kameran är greppet. Inte samma helgjutna känsla som i D3gmodellerna och även sämre än D700. Som tur är en vanesak man kommer över med tiden.

Nej , AF i d800 haltar lite med sin vänstra AF punkt, Nikon har ett svårt problem att brottas med för att få ordning så att även vänstra Af punkten fungerar till 100 procent med tex vidvinkel

Men det gäller väl inte alla D800. Skall kolla upp det lite nogrannare imorgon på mitt ex men gjorde lite snabbtest direkt när jag fick den och upplevde inga konstigheter.

baJag kommer framledes pensionera min Sony Videokamera och köra enbart med D800. Det som jag tycker är negativt med kameran är greppet. Inte samma helgjutna känsla som i D3gmodellerna och även sämre än D700. Som tur är en vanesak man kommer över med tiden.

Jag tyckte också att d800 greppet var sämre i början, nu 6000 bilder senare tycker jag d700-greppet är outhärdligt.

/Karl

Skall som sagt kolla ordentligt imorgon. Kunde nu ikväll konstatera att det är en liten men synbar skillnad till det sämre på min 50 mm bl 2,0. Kollade också med min Zeiss 35 mm bl 2,0 men där såg jag inga skillnader alls, och då utgick jag från kamerans fokusindikering. Är problemet mest uttalat på just af-optik eller borde samma problem uppstå med manuell optik och fokusindikator.

Jag som trodde Michael fick vara med igen men vips så försvann han igen snyft !
Jag fattar inte detta med vänstra AF pnkten hmmm vilken av alla till vänster ?
Jag kör ju mest med dom i mitten så då borde väl inte detta fel spela någon roll eller ?

Mvh. /LEE

Kan också bekräfta något jag var skeptisk till innan. Det är lättare att fokusera manuellt med D800 än tidigare Nikon-modeller.

Det där är något jag gillar. Om inte D600 har samma fördel så blir det nog ändå en D800 för mig som har en hel drös med manuella AI-objektiv.

F.ö. så har LLoyd Chambers rätt allvarlig kritik mot autofokusen hos D800. Har han råkat ut för ett måndagsexemplar och en måndagsservice hos Nikons serviceverkstad?

Finns det en guide hur man enklast upptäcker om man har problem med focusen?
Jag har inte uppdaterat firmware och det står:
A 1.00
B1.01
L 1.006
Är det den senaste jag har installerad, hittar inte något exakt svar på nikon.se

En fråga till. Lurar lite på en extern mic, är det någon som hittat någon prisvärd och bra?
bra funktioner är, tål höga ljudvolymer (konserter), bra stereoseparering och stort och jämt frekvensomfång.

MVH

Det där är något jag gillar. Om inte D600 har samma fördel så blir det nog ändå en D800 för mig som har en hel drös med manuella AI-objektiv.

F.ö. så har LLoyd Chambers rätt allvarlig kritik mot autofokusen hos D800. Har han råkat ut för ett måndagsexemplar och en måndagsservice hos Nikons serviceverkstad?

Jag läser hans blogg rätt mycket och han är en riktig nörd när det gäller bildkvalité. Det verkar vara en kunnig kille som vet vad han pratar om. Däremot känner jag inte igen mig i just hans slutsats kring autofokus på D800. Jag tror han fått ett måndagsex. Min D800 är det bästa jag någonsin ägt när det gäller autofokus. Jag kör uteslutande med AF-ON och följande autofokus. Bryr mig inte ens om AF-S läget längre och skärpan sitter förbluffande många gånger "spot on". Även vänster sida :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar