Annons

Äntligen Nikon D800

epson piskar canon där......

Håller inte med, fast det är en smaksak. Möjligtvis är Epsons tekniskt bättre, men jag tycker om bilderna min Canonskrivare spottar ur sig.

Vilket påminner mig om att min yngste son drog ner den i golvet idag, får se om jag fortfarande tycker om bilderna ifrån den.

/Karl

Håller inte med, fast det är en smaksak. Möjligtvis är Epsons tekniskt bättre, men jag tycker om bilderna min Canonskrivare spottar ur sig.

Vilket påminner mig om att min yngste son drog ner den i golvet idag, får se om jag fortfarande tycker om bilderna ifrån den.

/Karl

epson tekniskt bättre?
ungefär som bildkvaliten är bättre från D800 än canons 5D mark 3?
alltså du låter som en canon kille i detta case ;-)

du får köpa större skrivare som redan står på golvet så behöver den inte åka ner på golvet.

/Karl

Ja då hoppas jag det inte var en multiskrivare med scanner som åkte i golvet.

Mvh. /LEE

epson tekniskt bättre?
ungefär som bildkvaliten är bättre från D800 än canons 5D mark 3?
alltså du låter som en canon kille i detta case ;-)

du får köpa större skrivare som redan står på golvet så behöver den inte åka ner på golvet.

Jag är ju en Canonkille i detta fallet. Detta fallet verkar min IX6550 ha klarat utan att jag kan se något negativt på utskrifterna och inte för övrigt heller på den.

Med Nikon har jag bara gjort ett liknande test med en D70, som också klarade det förvånandsvärt bra.

/Karl

Det har redan kommit en, att hoppas på att det kommer något liknande 7D tror jag vi kan glömma.

Vad är det du saknar mest?

/Karl

Saknar inget direkt. En grej dock som jag tycker är lite märklig. Det går inte att ändra inställningar för af-on knappen vilket varit möjligt på tidigare modeller. Kanske en vettigare hdr-funktion också liknande den hos Canon. Varför enbart JPEG. Har för övrigt inte satt mig in i kameran så värst mycket än.

Saknar inget direkt. En grej dock som jag tycker är lite märklig. Det går inte att ändra inställningar för af-on knappen vilket varit möjligt på tidigare modeller. Kanske en vettigare hdr-funktion också liknande den hos Canon. Varför enbart JPEG. Har för övrigt inte satt mig in i kameran så värst mycket än.

AF utan AE funkar i alla fall att dedikera till AF-on knappen. Kan inte leva utan den funktionen.

Tog några testbilder på rörligt idag, när dottern gungade. Intrycket spontant är att D800 jämfört med D3s och D3 är klart bättre på att sätta skärpan. 4 singelbilder på raken med perfekt skärpa. Nya af är klart intelligentare. Skilnaden i uplösning är också klart märkbar. Mitt råd till de som velar mellan D800 och D3s. Köp D800 för det är som jag ser det en bättre kamera. Kan man leva med låg frame rate är valet självklart i mina ögon.

Tilläggas skall att bilderna togs med min 50 1,4 G på bl 2,0. Den är ju inte känd för att vara särskilt snabb.

Hmm... Jag har inte alls den erfarenheten av D800 som du. Dock har jag förstått att mitt ex är behäftet med ett af-fel som behöver åtgärdas, vilket iofs inte muntrar upp mig nämnvärt med tanke på Nikons sätt att sköta sina garantiåtaganden nuförtiden...

/K

Hmm... Jag har inte alls den erfarenheten av D800 som du. Dock har jag förstått att mitt ex är behäftet med ett af-fel som behöver åtgärdas, vilket iofs inte muntrar upp mig nämnvärt med tanke på Nikons sätt att sköta sina garantiåtaganden nuförtiden...

/K
Tror jag hade lite flax. Tycker samtliga gluggar (4 st) fokuserar bättre med min D800. Kollade även det där med vänstra af-punkterna, men den verkat ha klarat sig mot det också. Fick nog ett hyggligt sent ex. Nya firmware var installerad vid köp.

Tror jag hade lite flax. Tycker samtliga gluggar (4 st) fokuserar bättre med min D800. Kollade även det där med vänstra af-punkterna, men den verkat ha klarat sig mot det också. Fick nog ett hyggligt sent ex. Nya firmware var installerad vid köp.

Har inte testat D3 utan hade D700 utan batterigreppet och D800 är klart snabbare på skruvfokusen och något säkrare på att sätta fokusen på alla objektiv är min känsla.

/Karl

Har inte testat D3 utan hade D700 utan batterigreppet och D800 är klart snabbare på skruvfokusen och något säkrare på att sätta fokusen på alla objektiv är min känsla.

/Karl
Blev impad eftersom jag upplevde att min D3s satte, typ var 3-4 bild bra på rörliga motiv, ex barn som gungar. Här tog jag 4 bilder på raken med helt perfekt skärpa. Blir väl fler tillfällen till utvärdering framöver. Men hittills känns allt på topp vad beträffar af.

Blev impad eftersom jag upplevde att min D3s satte, typ var 3-4 bild bra på rörliga motiv, ex barn som gungar. Här tog jag 4 bilder på raken med helt perfekt skärpa. Blir väl fler tillfällen till utvärdering framöver. Men hittills känns allt på topp vad beträffar af.

Är ungefär samma som jag upplevt med D3 v.s. 1DX (och andra med D4 som har ungefär samma AF som D800). Det blir fler träffar med de nyare kamerorna - D800 har visserligen inte samma processorkapacitet som D4, men det kompenseras väl med lägre serietagningshastighet. Jag missar klart mer med min D3 än jag gjorde med den 1DX jag testade, liksom Martin gjorde jämfört med D4.

d

/K
Jo det är tråkigt. Man kan ha tur och få det fixat på 2 v, men det kan också ta 6 v. Man bör nog förberda sig på det värsta innan man skickar iväg kameran.

Är ungefär samma som jag upplevt med D3 v.s. 1DX (och andra med D4 som har ungefär samma AF som D800). Det blir fler träffar med de nyare kamerorna - D800 har visserligen inte samma processorkapacitet som D4, men det kompenseras väl med lägre serietagningshastighet. Jag missar klart mer med min D3 än jag gjorde med den 1DX jag testade, liksom Martin gjorde jämfört med D4.

AFen kan också komma undan med betydligt större fel på lågupplösta kameror som 1DX och D4.

/Karl

AFen kan också komma undan med betydligt större fel på lågupplösta kameror som 1DX och D4.

/Karl

Även på dessa "lågupplösta" kameror ser man om skärpan ligger något så när rätt eller inte med ljusstarka långa telen. 1DX och D4 ligger mycket bättre i träffprocent än D3, och D800 borde ligga på ungefär samma då den långsammare serietagningen borde kompensera processorfarten.

Förmodligen ligger 5D MkIII på ungefär samma förbättring mot tidigare modell (eller kanske mer då den har ett mer avancerat AF i förhållande till toppmodellen). Den kommer förstås inte upp i samma upplösning dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar