j2^
Aktiv medlem
Är det sant? Jag råkar ju ha extra D4-batteri och laddare (och lock).
Men om man inte vill ha högre hastighet, går det att köra vanliga batteriet precis som på MBD10?
Ja. MB-D12 accepterar EN-EL15.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det sant? Jag råkar ju ha extra D4-batteri och laddare (och lock).
Men om man inte vill ha högre hastighet, går det att köra vanliga batteriet precis som på MBD10?
Ja. MB-D12 accepterar EN-EL15.
Nu blev det lite många inlägg.
MBD12, som passar D800 tar både D4-batterier (med en bps extra) och D800-batterier? De är väldigt olika fysiskt.
Stämmer det är det väldig bra nyheter, tycker D800 är aningen för långsam i seriebildtagningen.
Nej. 8xAA ger dig också den där extra BPS'en.
Ja det stämmer. Precis likadant som det var med MB-D10 och D700/D300/D3
...
Ola du har ju tur du som har båda kamerorna hehe.
Mvh. /LEE
isåfall fattar inte jag varför dom gör så man kan köra med D4:ans batteri
Vertaxbatteriet tycks bara kunna ta ett EN-EL15 eller 8 AA-celler, så om man vill ha extrafart med hjälp av ett D4-batteri så slipper man det.
Ett lite sämre alternativ till MB-D12, alltså, men om man inte behöver kompatibilitet med EN-EL18 så duger det ju. Å andra sidan så kostar ju inte Nikons originalgrepp 11000 kr ...
Är det så hmmm isåfall fattar inte jag varför dom gör så man kan köra med D4:ans batteri samt ny laddare gör det väldigt dyrt.
Blir till att testa detta sedan men det känns konstigt om det nu är så.
Jag menade att räknar man på listpriser så:
MB-D12: 3990kr
MH-26: 3990kr
EN-EL18: 1695kr
BL-5: 295kr
Ptja, MeiKe har okspå ett piratgrepp på gång, och deras MB-D10-klon klarade av EN-EL4 så, vi får väl se om Pixel också snor måtten rakt av som MeiKe gjorde.
8 AA-batterier kanske har sämre kapacitet än EN-EL18 (dvs D4-batteriet)?
Nåväl; själv skulle jag nog inte köpa vare sig Nikons grepp eller någon annans, om jag hade en D800. Jag sparar alltså över 11000 kr.
Nåväl; själv skulle jag nog inte köpa vare sig Nikons grepp eller någon annans, om jag hade en D800. Jag sparar alltså över 11000 kr.
Precis! Då sparar jag 11.000:- plus 55.000:- till eftersom jag inte tänker köpa grepp till min D800 och inte en D4 heller. Förresten kan jag väl tjäna en hacka på 13.000:- till genom att avstå från 14-24/2.8 också medan jag änå är i spendertagen. 79.000:- på 3 minuter är ingen dålig slant.
//Lennart
Precis! Då sparar jag 11.000:- plus 55.000:- till eftersom jag inte tänker köpa grepp till min D800 och inte en D4 heller. Förresten kan jag väl tjäna en hacka på 13.000:- till genom att avstå från 14-24/2.8 också medan jag änå är i spendertagen. 79.000:- på 3 minuter är ingen dålig slant.
//Lennart
Hur blev bilderna från skolavslutningen?
/Karl
Varvid jag är vuxentråkig och påpekar att utan en alternativkostnad så är besparingen/förlusten exakt noll.
Varvid jag är vuxentråkig och påpekar att utan en alternativkostnad så är besparingen/förlusten exakt noll.
Ja, det var vuxentråkigt