phool
Aktiv medlem
Det var nog inte en D300 utan en D3100 som jag klämde på. Ber om ursäkt för mitt misstag...
Om det var en D3100 så håller jag med dig till fullo =) instegskameror är hemska på alla vis förutom sensorerna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var nog inte en D300 utan en D3100 som jag klämde på. Ber om ursäkt för mitt misstag...
Om det var en D3100 så håller jag med dig till fullo =) instegskameror är hemska på alla vis förutom sensorerna.
Är jag förlåten nu då ?
))
Är jag förlåten nu då ?
))
Ja, men du lär inte hitta någon digitalkamera som känns lika solid som gamla analoga - framför allt på grund av att husen är täckta av plast (åtminstone alla DSLR). Sedan kan det vara metall under plasten och de kan vara hållbarare än din gamla F3 ändå, men det känns inte så
Är det inte magnesiumlegeringar i skalet på proffsigare modeller? Och gummi förstås.
Mjo, men det känns som plast
Ja, men du lär inte hitta någon digitalkamera som känns lika solid som gamla analoga - framför allt på grund av att husen är täckta av plast (åtminstone alla DSLR). Sedan kan det vara metall under plasten och de kan vara hållbarare än din gamla F3 ändå, men det känns inte så
Visst,jag köper det påståendet, bara det håller lika bra (eller bättre) än de gamla analoga. Jag har ju för avsikt att använda kameran (när jag väl köpt en). F ö så avskyr jag plast...Förutom i sopåsar.
Nu börjar min D800 närma sig 6000 bilder och jag kan säga att den känns oerhört gedigen och rejäl i händerna. Inte ett dugg plastigt. Bra gummikänsla, bra balans, bra form och grepp. I alla fall med batterigrepp på, det har jag alltid på mina kameror (stora händer och 'wrist strap').
Det tog bara ett par tillfällen för att 'flytta in' i kameran. Känner mig fullständigt hemma i den.
Men jag har klämt på en 5D3 och den hade en mycket bättre form på huset vad gäller grepp, satte mycket bättre i handen (hade inget batterigrepp) än D800 (utan greppet). En väldig skillnad faktiskt.
I övrigt är D800 helt fantastisk. Använde den som 'sportkamera' i helgen och jäklar vilka bra bilder. Det är klart, man hade gärna haft mer än 4fps till det ändamålet, men det är inte min typiska användningsområde för den.
Helt oredigerad, direkt från raw.CAn, var det utan autokorrigering i NX e dyl? Det såg inte kul ut.
Ojdå, fick ni inte kameror för test förrän nu?
Då lär jag få vänta tills julen 2015 innan jag får min D4
Glad midsommar på dig själv!. Synd att vi skall behöva vänta ända till oktober på resultaten av dina tester som alltid är intressanta.
Jag tycker nog att Proffsfoto behöver se över sin filosofi!. Varför inte lägga ut tekniktester till betalande medlemmar på webben in nära anslutning till att prylarna släpps och använd tidningen endast till ämnesområden som inte är så tidsbundna
Äntligen!
/Karl
Stort grattis! du måste dela med dig lite bilder från switzerland!
Äntligen!
/Karl
Grattis!
Sommaren tog ju inte slut, den han ju bara börja