Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Hm, de hörde av sig och undrade om jag skulle köpa ett grepp också, "de hade fått in dem för 3690kr".

Jag sa att jag väl tyckte att de 10% som de tjänade på huset kunde vara rimligt, men att jag inte ställde upp på cirka 40% avans på ett redan överprissatt grepp. Jag sade också att jag kunde importera MB-D12 för cirka 2700kr inklusive moms/tull, samt att jag troligen bestämt mig för ett piratgrepp för en tusenlapp. Men, om han kunde tänka sig 27.500 för kamera + grepp + BL-5 så kunde vi diskutera saken.

Det roliga är: De sade inte nej. De "skulle tänka på det".

Det vart inte så många med 70-210/4.0 men jag har tagit en del annat med det och det ser bra ut.
"purple fringes" är det största problemet som jag ser det.
Bilden är tagen 1/1600 1/4.0@210 iso 100.
[Edit En crop oxo]

Ja, ser lite som jag väntade ut. Inte jätteskarpt men inte fy skam heller, jag får nog meddela mitt 70-210/f4 att det inte blir någon pension än i alla fall. :)
Gick och smådregglade lite över ett 180f2.8D här om dagen, som väger ungefär lika mycket. Det är dock rätt skönt med zoom.

/Karl

Ja, ser lite som jag väntade ut. Inte jätteskarpt men inte fy skam heller, jag får nog meddela mitt 70-210/f4 att det inte blir någon pension än i alla fall. :)
Gick och smådregglade lite över ett 180f2.8D här om dagen, som väger ungefär lika mycket. Det är dock rätt skönt med zoom.

/Karl

Ska testa lite mer men som du säger, inte fy skam trots allt. Den får vara kvar i väskan till Nikon bestämmer sig för att äntligen göra en en ny :)

Hade en AF-S 80-200/2.8 ett tag. Jättebra, men tung och klumpig.

Just nu är det 35/1.4 & 50/1.8 som gäller för mig bara för att det är smidigt och kul

Ska testa lite mer men som du säger, inte fy skam trots allt. Den får vara kvar i väskan till Nikon bestämmer sig för att äntligen göra en en ny :)

Hade en AF-S 80-200/2.8 ett tag. Jättebra, men tung och klumpig.

Just nu är det 35/1.4 & 50/1.8 som gäller för mig bara för att det är smidigt och kul

Jo, smidigheten är ju det som är så bra med 70-210, det ryktas om ett 100-300f4, om det inte blir en häffaklump ifall det kommer så hamnar det nog ett sådant i min kameraväska.

Bara två om, så objektivet är nästan mitt. :)

På tal om om, så kan jag förgylla kvällen för er alla med en liten programmeringsvits.

Frugan, Köp 3 mjölk, om det finns ägg köp 6.
Mannen går och handlar och kommer tillbaka med 6l mjölk.
Frugan, varför köpte du 6l mjölk?
Mannen, för det fanns ägg.

/Karl

På tal om om, så kan jag förgylla kvällen för er alla med en liten programmeringsvits.

Frugan, Köp 3 mjölk, om det finns ägg köp 6.
Mannen går och handlar och kommer tillbaka med 6l mjölk.
Frugan, varför köpte du 6l mjölk?
Mannen, för det fanns ägg.

Så han köpte inte sex?
;-)

Tänkte helt kort nämna att jag varit och klämt på en D800 idag, och kan konstatera att greppet var lite grunt för min smak. Sedan tyckte jag nog att den kändes lite plastig, men det kanske beror på att min tidigare kamera var en F3 med en tillkopplad MD-4. Men med tillkopplat vertikalgrepp så kändes det behagligt att hålla i kameran.

Tänkte helt kort nämna att jag varit och klämt på en D800 idag, och kan konstatera att greppet var lite grunt för min smak. Sedan tyckte jag nog att den kändes lite plastig, men det kanske beror på att min tidigare kamera var en F3 med en tillkopplad MD-4. Men med tillkopplat vertikalgrepp så kändes det behagligt att hålla i kameran.

Jag tror nog du skulle tycka alla moderna kameror känns plastiga om du jämför med en F3 (eller för den delen en Canon F1) :)

Greppet är högst personligt, och det verkar vara många som inte gillar det på D800. Jag har bara testat den snabbt, och tyckte att den kändes helt ok. Med tunga objektiv och handhållet skulle jag nog vilja ha greppet dock.

Jag tror nog du skulle tycka alla moderna kameror känns plastiga om du jämför med en F3 (eller för den delen en Canon F1) :)

Greppet är högst personligt, och det verkar vara många som inte gillar det på D800. Jag har bara testat den snabbt, och tyckte att den kändes helt ok. Med tunga objektiv och handhållet skulle jag nog vilja ha greppet dock.

Jag fick fota en halvtimme med en D800 här om dagen och för mina fingrar så var det inga problem. Kan dock tänka mig att det blir det om man har betydligt större fingrar än vad jag har, vilket kanske inte är någon jättebedrift.
Det är nog enklare att fatta hur bra D800ans grepp är om man har små händer.

/Karl

Det där med grepp är som sagt högst individuellt. När D3 var ny var det en vän till mig som konstaterade att det var omöjligt att komma åt fokusväljaren när man höll kameran vertikalt (beroende på för kort tumme). Vi kom då på det utmärkta tillbehöret "fruntumme" som borde säljas till alla med korta tummar som inte når reglagen på kameran :)

På de nya kamerorna har tyvärr Nikon gjort våra "fruntummar" onödiga, då de har fler reglage, så nu är de nog svårsålda (fruntummarna alltså) ...

Du har alldeles rätt, jag tycker att de flesta moderna kamerorna känns plastiga, Det känns också att behöva betala för denna "plast" :))). Var på el-giganten och tittade lite på kompakter (dom har rea nu) när jag tog en enklare kamera i händerna. Tror det var en D300, med tillhörande objektiv. Gluggen kändes verkligen billig och jag var tvungen att ta bort lins skyddet för att kontrollera om det fanns några linser där i... Och det gjorde det, (till min förvåning). Gillar inte plast i så dyra produkter, det känns så billigt och ömtåligt. Skall man ha något som känns mer robust så får man väl köpa en D3x/s alternativt D4. Rätta mig om jag har fel.

Italiens första simmästarinna började sin karriär som gatuflicka i Venedig.

/Karl

Hahaha helt fantastisk :)

Ungefär som norrmannen som vann VM i släggkastning. Journalisten frågade honom hur han tränat för att bli så bra, norrmannen svarade att det var han far som tränat honom och att han bara gjort en enda sak.

När jag var en liten gutt sa han till mig att om någon sätter ett verktyg i händerna på dig, kasta det åt helvete!

Du har alldeles rätt, jag tycker att de flesta moderna kamerorna känns plastiga, Det känns också att behöva betala för denna "plast" :))). Var på el-giganten och tittade lite på kompakter (dom har rea nu) när jag tog en enklare kamera i händerna. Tror det var en D300, med tillhörande objektiv. Gluggen kändes verkligen billig och jag var tvungen att ta bort lins skyddet för att kontrollera om det fanns några linser där i... Och det gjorde det, (till min förvåning). Gillar inte plast i så dyra produkter, det känns så billigt och ömtåligt. Skall man ha något som känns mer robust så får man väl köpa en D3x/s alternativt D4. Rätta mig om jag har fel.

D300 har ungefär samma kvalitetskänsla som D3 tycker jag, men det skiljer en hel del mellan olika objektiv. Det går ju alldeles utmärkt att använda gamla, tunga och manuella objektiv på en D800 och då blir känslan en annan :) D300 är för övrigt inte en enklare kamera, och dessutom ganska gammal så det kanske snarare var en D3100 eller nåt du kände på.

D300 har ungefär samma kvalitetskänsla som D3 tycker jag, men det skiljer en hel del mellan olika objektiv. Det går ju alldeles utmärkt att använda gamla, tunga och manuella objektiv på en D800 och då blir känslan en annan :) D300 är för övrigt inte en enklare kamera, och dessutom ganska gammal så det kanske snarare var en D3100 eller nåt du kände på.

Det kanske det var ja, när jag tänker efter...Vad det avser gamla tunga gluggar så har jag skapat en annan tråd med det ämnet...

Alltså nu tycker jag att du överdriver en smula, en D300 med batterigrepp har inte lägre kvalitetskänsla eller vikt än en D3/s/x man luras oftast av modellerna med inbyggd grepp. Och personligen så tycker jag att byggkvalitén i D300 och D700 är enormt bra.

Alltså nu tycker jag att du överdriver en smula, en D300 med batterigrepp har inte lägre kvalitetskänsla eller vikt än en D3/s/x man luras oftast av modellerna med inbyggd grepp. Och personligen så tycker jag att byggkvalitén i D300 och D700 är enormt bra.

Det var nog inte en D300 utan en D3100 som jag klämde på. Ber om ursäkt för mitt misstag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar