genkakuzai
Aktiv medlem
Förkortat.....
Tack Joakim. Du förklarar det som vanligt på ett tekniskt sätt som faktiskt går att förstå.....
Indeed! Lika givande som alltid Tack till Risedal likaså.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förkortat.....
Tack Joakim. Du förklarar det som vanligt på ett tekniskt sätt som faktiskt går att förstå.....
New EOS
We will see a new camera on Tuesday and below I am confirming what we pretty much already know.
■1D/1Ds line is about to be amalgamated. (Name Unknown)
■Full Frame
■18mp
■12 fps
■61 AF Points
■New Battery
■Available in March
■Price unknown, but I suspect more than the 1D Mark IV
Alltså ovanstående är ju något helt annat än D800 specen så vi får se om Nikon skyndar på D4 nu
Intressant! Verkar som Canon håller fast i sina trogna sportfotografer...Säga vad man vill om D800, men en sportkamera, it aint! Tror Nikon satsar på sensorn den här gången och att vi i framtiden kommer att få se nya modeller med samma sensor men uppgraderade processorer, internminne, mm som riktar sig till sport/action/journalistisk. Misstänker även att det skulle kunna dyka upp en D300-uppföljare med Sonys 24MPix-sensor ganska snart, undra vad frameraten blir där? DX har ju sina fans inom telefoto och ofta på snabbörliga motiv som sport, fåglar, vilddjur, mm. där det ofta får smattra på ganska raskt i kameran).
Rent historiskt så är ju den här utvecklingen lite festlig. När Canon släppte sin första FF-kamera så vidhöll många Nikonianer DX-formatets fördelar (D2x, t ex, se Björn Rörsletts Nikon/Canon test, t ex). Sen kon D3 och då lovsjöng man plötsligt FF-formatet, samt vidhölls de stora fördelarna med få, stora pixlar. Att Nikon sen fick mycket ros för bildkvaliteten i D3x (och ris för prissättningen) tycks ha förskjutit prio återigen. Tror även att Sonys frammarsch på sensorteknik och Canons kommersiella framgång med 5D mkII ligger bakom de förväntade D800-specarna. Canon har fått halta utvecklingen av pixeldensitet pga brus och bandning, medan Nikon tycks ha varit lite fega (fram till D3x och D7000). Ska bli intressant att se om Nikon går för fort framåt den här gången (mina pengar ligger på att de INTE har gjort det, Nikon brukar få mer skit för att de uppgraderar frö sällan än att de släppe ofärdiga produkter...) Men det är spännande att det börjar röra sig i de övre segmenten hos både Nikon och Canon...
Presenteras den 24:e denna månad. [/url]
mätdatan ger med all säkerhet en korrekt bild av sensorernas prestanda. vad som saknas är en beskrivning av den grundläggande orsaken till skillnaden. jag har iaf inte sett någon sådan?Mindre pixlar HAR nästan i alla fall jag känner till ett högre FWC/mm2, iaf inom samma tillverkare/samma generation.
Ex:
D90 - 30k FWC * 33k p/mm² = 1000M e- /mm²
D700 - 56k FWC * 14k p/mm² = 793M e- /mm²
mätdatan ger med all säkerhet en korrekt bild av sensorernas prestanda. vad som saknas är en beskrivning av den grundläggande orsaken till skillnaden. jag har iaf inte sett någon sådan?
är det så enkelt att designen och fabrikationsprocessen av de mindre sensorerna av ekonomiska skäl kan (eller måste map konkurrens) göras mer "aggressiv" och med mindre marginal mot de tillverkningstekniska begränsingarna? (vilka begränsingar i så fall?)
(som bekant kan defektfrekvensen per yta vara betydligt högre för en mindre sensor jmf en större för samma defektfrekvens per sensor.)
Verkar som att det inte blir nåt press release denna vecka tyvärr... http://nikonrumors.com/2011/10/24/the-state-of-the-nikon-d800.aspx/#more-24251 Det kan ha att göra med översvämmningen i thailand, nu spekuleras det om en ny press release den 3:e november =/
Verkar som att det inte blir nåt press release denna vecka tyvärr... http://nikonrumors.com/2011/10/24/the-state-of-the-nikon-d800.aspx/#more-24251 Det kan ha att göra med översvämmningen i thailand, nu spekuleras det om en ny press release den 3:e november =/
Inget nytt ?
Admin på NR ger oss sina tänkbara förklaringar till förseningen av D800 http://nikonrumors.com/2011/11/17/t...nikon-d800-and-other-rumblings.aspx/#comments
Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
- Hade det handlat om jordbävning/översvämning så kommunicerar man det och på ett sätt med en ungefärlig tidplan.
- Om man ser till produktlivcykler, så är ju efterträdaren till D700 meeeer, än Sen!! Varför?
- Eller, så är vi så "lyckliga", att det kommer en riktig Värsting. Men hur troligt är det, då de ska leva på nästa produktsläpp också..... Eller (som jag skrivit tidigare) så får vi se en ny generation DSLR utan spegel..... Vem vet?
Dock och till sist.... "Nikon 1" kom sent, säkert bra men imponerar de jämfört med konkurrenternas? Nej, är mitt svar.... Min slutsats, Nikon har Problem eller så är de vilsna i pannkakan..... Och jag fortsätter att klura på om Sony blir min väg.....
Förstår att du är besviken och trött på att vänta, det är många som känner likadant, många skriver att dom ska byta system, Nikon gör bara nya coolpix etc etc. Men när dom slår till så slår dom hårt! Det skulle bara bli att byta tillbaka till Nikon ändå ;-) Jag är så nöjd med min D700 så jag tycker inte att väntan är lika jobbig, särskilt inte nu när jag har skaffat en d5100 för filmningen också. Men visst blir det att skaffa en d800 sen, då slipper släpa med sig två kameror.Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
- Hade det handlat om jordbävning/översvämning så kommunicerar man det och på ett sätt med en ungefärlig tidplan.
- Om man ser till produktlivcykler, så är ju efterträdaren till D700 meeeer, än Sen!! Varför?
- Eller, så är vi så "lyckliga", att det kommer en riktig Värsting. Men hur troligt är det, då de ska leva på nästa produktsläpp också..... Eller (som jag skrivit tidigare) så får vi se en ny generation DSLR utan spegel..... Vem vet?
Dock och till sist.... "Nikon 1" kom sent, säkert bra men imponerar de jämfört med konkurrenternas? Nej, är mitt svar.... Min slutsats, Nikon har Problem eller så är de vilsna i pannkakan..... Och jag fortsätter att klura på om Sony blir min väg.....
Nikon har väl i stort sett ALDRIG meddelat vare sig vad som sker just nu, eller vad som komma skall? Och varför skulle de just nu börja kommunicera utåt, om vad som "pågår" med deras strategiska produkter och produktlanseringar?Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.