ANNONS
Annons

Äntligen Nikon D800

Jag ser verkligen fram emot en Nikon "D800" eller "D4", jag söker främst en kamera med ett normal-ISO som börjar på 100. Då kanske jag slipper sätta ND filter på alla mina blixtar i studion. Stämmer ISO-prestandan på ISO 100-6400 så matchar den ändå normalläget på D700 med 200-6400. Sen vore det härligt om man fick ett utökat dynamiskt omfång som börjar närma sig MF-kamerorna.

Lite oroväckande att Nikon tror att de måste locka med bjudresa till Marrakech för att få pressen att närvara. Om det hade handlat om en D800 med de specar som diskussionen i den här tråden bygger på skulle det ju gå lika bra med Skövde. Alla fotointresserade skulle rusa dit i alla fall.

Undrar om det inte är dyrare att transportera världens fotojournalister till Skövde än till Marrakech..

Jo men mellanformatet utvecklas väl oxå?

Om 50 år har väl varje kameramobil 2 miljarder MP och är inbyggd i lillfingret

Håller med

Jag förstår inte hur digitalt mellanformat ska kunna överleva.. speciellt inte efter D800 har släppts :D

Ja det borde bli svårare- men vi vet inte vad D800- varianterna kostar!
Det som är slående är sensorytorna 16x24, 24x36, 33x44 och 44x55. De flesta MF är bara 33x44 (Leica S2 har 30x45) så det är ett rätt litet steg från småbild. Från DX till FX är ett betydligt större steg!

Alla bitar börjar falla på plats, den stora presentationen ska ju hållas i Morocco, därifrån kommer Lady Gagas musikproducent Nadir Khayat aka "RedOne"! Eftersom Angelina Germanotta aka "Lady Gaga" idag är världens största stjärna, och en trogen Nikon användare så kommer hon att göra reklam för nya D800 iklädd i en gulsvart Nikondräkt, vad tror ni? Man skulle ha blivit detektiv!

Bilagor

• Lady-GaGa-Nikon.jpg
    Lady-GaGa-Nikon.jpg
    51.7 KB · Visningar: 651
Jag förstår inte hur digitalt mellanformat ska kunna överleva.. speciellt inte efter D800 har släppts :D

Det är för att folk inte kan se fördelarna med olika format, vilka skärpedjup dom ger t.ex. Det har dock inte bara med mellanformaten att göra utan drabbade även Nikon i högsta grad när dom släppte sin 1-serie.
Dom flesta fotografer är så konservativa att dom bara komponerar med ISO, bländare och slutartid och vägrar förstå att dimensionen sensorstorlek är en faktor som går att utnyttja.

/Karl

FInns det överhuvudtaget något konsumentbehov av olika format på sensorerna?

Egentligen inte när det gäller storleken. Det viktigaste för konsumenten är väl att kameran har rätt egenskaper och sedan hur tillverkarna får fram dessa är tämligen ointressant. På samma sätt som antal reläer eller kondensatorer. Tekniskt trams som fotografen egentligen inte har någon anledning att känna till. Visserligen påverkar storleken "brännviddsförlängningen" men detta borde man kunna förklara på annat sätt i stället.

Sedan när det gäller formen så får ju sensor mer betydelse för fotografen. Vill jag fota helt kvadratiskt eller avlångt eller varför skulle man inte kunna börja med cirkulära sensorer? Eller vill vi bara ha en enda form?

Om man vet antalet pixlar, brännviddsförlängning och ISO egenskaper är väl infon om vad det sitter för sensor i kameran helt ointressant annat än för tekniknördar.

Brännviddsförlängningen är väl en sak, men skillnaderna i skärpedjup mellan olika sensorer är svårare att lösa på annat sätt än olika format på sensorerna.

Det är för att folk inte kan se fördelarna med olika format, vilka skärpedjup dom ger t.ex.

/Karl

Hm.. Men varför skulle jag köpa digitalt mellanformat när jag får ett flera steg högre dynamisk omfång med tex en Pentax K5? Visst är kort skärpedjup fantastiskt, jag fotar själv flitigt med min Pentax 67, men jag skulle aldrig välja kortare skärpedjup framför dynamiskt omfång.. Det är därför jag undrar hur digitalt mellanformat ska överleva.. Analogt mellanformat borde ju egentligen frodas, eftersom det kan ge tre saker som de flesta digitalkameror inte kan: Extremt dynamiskt omfång, extremt kort skärpedjup, samt hög upplösning..

Det är för att folk inte kan se fördelarna med olika format, vilka skärpedjup dom ger t.ex. Det har dock inte bara med mellanformaten att göra utan drabbade även Nikon i högsta grad när dom släppte sin 1-serie.
Dom flesta fotografer är så konservativa att dom bara komponerar med ISO, bländare och slutartid och vägrar förstå att dimensionen sensorstorlek är en faktor som går att utnyttja.

/Karl

Eller att folk är så insnöade så att de inte inser att utvecklingen har gått framåt. Fortfarande går det ofta att läsa att FX är skarpare än DX...... lol

FInns det överhuvudtaget något konsumentbehov av olika format på sensorerna?

Egentligen inte när det gäller storleken. Det viktigaste för konsumenten är väl att kameran har rätt egenskaper och sedan hur tillverkarna får fram dessa är tämligen ointressant. På samma sätt som antal reläer eller kondensatorer. Tekniskt trams som fotografen egentligen inte har någon anledning att känna till. Visserligen påverkar storleken "brännviddsförlängningen" men detta borde man kunna förklara på annat sätt i stället.

Sedan när det gäller formen så får ju sensor mer betydelse för fotografen. Vill jag fota helt kvadratiskt eller avlångt eller varför skulle man inte kunna börja med cirkulära sensorer? Eller vill vi bara ha en enda form?

Om man vet antalet pixlar, brännviddsförlängning och ISO egenskaper är väl infon om vad det sitter för sensor i kameran helt ointressant annat än för tekniknördar.
Helt rätt men det går faktiskt att dra ännu längre. Vem behöver bry sig om brännviddsförlängning, antalet pixlar etc... Fråga min dotter om vad brännviddsförlängning är. Hon har ingen historia i 35mm film. Hon plåtar visseligen en del med min FX kamera men lika glatt med sin DX. Hon byter optik när optiken inte räcker till. Vad det står på är ointresant.

Antalet pixlar är också helt ointressant egentligen så länge de är fler än vad du behöver för din utdata. Helt ärligt, hur många vanliga fotografer har egentligen ett REELLT behov av uppåt 36 MP? Kul? Självklart. Bra att ha ibland? Givetvis men för majoriteten är det garanterat helt ointressant. Större behov bland oss nördar som häckar här på FS givetvis men om du frågar Svenssons? Knappast troligt är min åsikt

Ja, 95% av alla kameraanvändare klarar sig gott och väl med 5-6 megapix.
Det de flesta konsumenter dock skulle märka skillnad på är ju dynamiskt omfång.. om himlen helt plötsligt börjar bli blå istället för vit på semesterbilderna..

Precis, skippa teknik tramset och ge kamrorna bättre talande beskrivningar:

D800
Upplösning: högsta möjliga
Snabbhet: lagom
Färger/omfong: jättebra
Ljuskänslighet: jättebra

Då skulle det vara lätt att få tyst på alla tekniknördar och förståsigpåare...

- " men jag måste ändå poängtera att den nya kameran har fyra fler kondansatorer än prototypen för X835rt som visade up första gången kl 13.32 12sek en solig sommardag på latitud 56.78."
- Håll tyst det där är bara trams och vi vill inte hör mer om det! Här diskutear vi fotografering"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar