jorgene
Aktiv medlem
http://nikonrumors.com/2011/10/11/n...arrakech-on-october-24-26-2011.aspx/#comments
Det här luktar "rätt stor lansering"...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
http://nikonrumors.com/2011/10/11/n...arrakech-on-october-24-26-2011.aspx/#comments
Lite oroväckande att Nikon tror att de måste locka med bjudresa till Marrakech för att få pressen att närvara. Om det hade handlat om en D800 med de specar som diskussionen i den här tråden bygger på skulle det ju gå lika bra med Skövde. Alla fotointresserade skulle rusa dit i alla fall.http://nikonrumors.com/2011/10/11/n...arrakech-on-october-24-26-2011.aspx/#comments
Inte ett dugg "oroande".
Med D3 & D300 drog man väl till Japan med hela världspressen?
Lite oroväckande att Nikon tror att de måste locka med bjudresa till Marrakech för att få pressen att närvara. Om det hade handlat om en D800 med de specar som diskussionen i den här tråden bygger på skulle det ju gå lika bra med Skövde. Alla fotointresserade skulle rusa dit i alla fall.
det finns APS som har större dynamiskt omfång än mellanformat , tex d7000 , K5 samt 24x36 D3x
Jag förstår inte hur digitalt mellanformat ska kunna överleva.. speciellt inte efter D800 har släppts
Jag förstår inte hur digitalt mellanformat ska kunna överleva.. speciellt inte efter D800 har släppts
Det är för att folk inte kan se fördelarna med olika format, vilka skärpedjup dom ger t.ex.
/Karl
Det är för att folk inte kan se fördelarna med olika format, vilka skärpedjup dom ger t.ex. Det har dock inte bara med mellanformaten att göra utan drabbade även Nikon i högsta grad när dom släppte sin 1-serie.
Dom flesta fotografer är så konservativa att dom bara komponerar med ISO, bländare och slutartid och vägrar förstå att dimensionen sensorstorlek är en faktor som går att utnyttja.
/Karl
Helt rätt men det går faktiskt att dra ännu längre. Vem behöver bry sig om brännviddsförlängning, antalet pixlar etc... Fråga min dotter om vad brännviddsförlängning är. Hon har ingen historia i 35mm film. Hon plåtar visseligen en del med min FX kamera men lika glatt med sin DX. Hon byter optik när optiken inte räcker till. Vad det står på är ointresant.FInns det överhuvudtaget något konsumentbehov av olika format på sensorerna?
Egentligen inte när det gäller storleken. Det viktigaste för konsumenten är väl att kameran har rätt egenskaper och sedan hur tillverkarna får fram dessa är tämligen ointressant. På samma sätt som antal reläer eller kondensatorer. Tekniskt trams som fotografen egentligen inte har någon anledning att känna till. Visserligen påverkar storleken "brännviddsförlängningen" men detta borde man kunna förklara på annat sätt i stället.
Sedan när det gäller formen så får ju sensor mer betydelse för fotografen. Vill jag fota helt kvadratiskt eller avlångt eller varför skulle man inte kunna börja med cirkulära sensorer? Eller vill vi bara ha en enda form?
Om man vet antalet pixlar, brännviddsförlängning och ISO egenskaper är väl infon om vad det sitter för sensor i kameran helt ointressant annat än för tekniknördar.