Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Innan man påstår saker som att tro på Fototidningar vars medverkandes kunskaper inom vissa områden är rent undermåliga så läs igenom de länkar som kommer här, och den av Emil Martinec

You often hear photographers complaining that modern camera manufacturers have gone "megapixel mad" and that the MP race is all about marketing. This view seems particularly strong in some user groups with the opinion that 12 MP is enough for a FF DSLR. But as has been shown in a number of articles, this view is unscientific.

See:

http://www.dxomark.com/index.php/en/Our-publications/DxOMark-Insights/More-pixels-offset-noise!

http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/#megapixels

Another good read on the subject of small pixels vs large pixels is by Emil Martinec:
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize

och vill du ha en bra sammanfattning i ämnet så läs
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=32064270
och Daniel Brownings inlägg 1-6 i tråden

En annan sak är att Nikon D3X 24mp har sämre mörkeregenskaper än D3s12mp, alla kameror är byggda för olika ändamål.

Men det har ju mest med annat än upplösningen att göra. Hos den ena har man prioriterat extrem dynamik och upplösning vad gäller både färger och detaljer medan man har prioriterat extrema ISO-egenskaper hos den andra.

Den elektronik och sensorteknik som sitter i en mellanformatare är i förhållande till t.o.m en vanlig instegskamera a ca 4-5000kr ganska banal. Man skulle till och med kunna säga "ca 4-6 år efter i utvecklingen, och ca hälften så avancerad/optimerad".

Sen att det här med att "ISO-egenskaperna är sämre i en kompaktkamera" är ett fullständigt vanförställt uttryck beskyller jag kameratilverkarnas marknadsföringsavdelningar för. ISO är ett begrepp som ALLTID relateras till ytenheten - storleken på det som samlar in ljuset.

ISO100 18% grå på en sensor som är 100mm² stor är exakt hälften så mycket ljus som det som krävs för att ge 18% grå på en 200mm² stor sensor på samma ISO-tal. En gång i tiden, redan för kanske 30-50 år sedan hade fotografer som sysslade med mellanformat eller storformat perfekt koll på detta och den bakomliggande orsak/verkan som orsakar effekten. Dett är jättesvårt att få "djupt skärpedjup" och vettiga slutartider på storformat - av exakt de effekter jag nämner i stycket före detta.

Det är inte ISO som bestämmer brus/bildkvalitet, det är ljusmängden.
-upprepa ovastående mening tio ggr, det kan vara det nyttigaste du någonsin gjort om du vill försöka förstå varför en kamera med en viss sensorstorlek beter sig som den gör, ger den bildkvalitet som den gör.

Brusmängden i en viss fotoscen är ljusmängden dividerat med skärpedjupet
-detta gäller oavsett kamera/sensorformat!

Låter intressant och jag väntar på spänt på mer information om vem Nikon har samarbetat med när det gäller tillverkningen av sensorn

Låter intressant och jag väntar på spänt på mer information om vem Nikon har samarbetat med när det gäller tillverkningen av sensorn
Jag sitter lika spänt jag med =) Admin på NR sitter med både bilder på själva kameran och bilder tagna med den. Nu känns det helt plötsligt.. Verkligt.

Det är inte så att läran om teknik (teknologi) duger som den är medan det krävs en annan teknik för att få det att funka?

Åh vad jobbig jag är, jag vet :)

Tyvärr verkar knappt en enda käft förstå detta numera. Det pratas nästan alltid om teknologi när det i själva verket är teknik som avses. Du kommer att få det jobbigt. ;)

Wow, och som just gick upp ur sängen för jag inte kunde somna.. var litte pirrig i magen.. Haha, möjligt att min kropp kände på sig det här? Nu blev det ju inte lika tråkigt att gå upp :)

Hoppas verkligen att det är något revolutionerande med den där kameran.. Annars är jag fast med min D3 i fyra år till.. :(

Wow, och som just gick upp ur sängen för jag inte kunde somna.. var litte pirrig i magen.. Haha, möjligt att min kropp kände på sig det här? Nu blev det ju inte lika tråkigt att gå upp :)

Hoppas verkligen att det är något revolutionerande med den där kameran.. Annars är jag fast med min D3 i fyra år till.. :(

Vi alla sitter och vakar, hela fotovärlden sitter framför sina datorer på NR och trycker på f5 varje sekund =D känns som att bilderna kan poppa upp vilken minut som helst, hoppas det inte tar flera dagar bara, nu när man vet att det finns bilder på den så vill man ju se.

Här är bilderna från Nr

Bilagor

• Nikon-D800-front.jpg
    Nikon-D800-front.jpg
    16.6 KB · Visningar: 585
  • Nikon-D800-back.jpg
    Nikon-D800-back.jpg
    18.5 KB · Visningar: 583
Konstigt, upptäckte precis att det är Firefox som inte kan visa det senaste inlägget på nikonrumors.. I Explorer funkade det perfekt.. Konstigt, som om firefox har nån långsam uppdateringsfrekvens..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar