jorgene
Aktiv medlem
Dagens självmotsägelse...Antalet pixlar är också helt ointressant egentligen så länge de är fler än vad du behöver för din utdata.
"Det finns inget krav, sä länge man bara uppfyller sina egna krav"...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dagens självmotsägelse...Antalet pixlar är också helt ointressant egentligen så länge de är fler än vad du behöver för din utdata.
- man kan beskära bilden kraftigt
- vissa bildbyråer kräver det
- färger och toner blir jämnare
Dagens självmotsägelse...
"Det finns inget krav, sä länge man bara uppfyller sina egna krav"...
FInns det överhuvudtaget något konsumentbehov av olika format på sensorerna?
Egentligen inte när det gäller storleken. Det viktigaste för konsumenten är väl att kameran har rätt egenskaper och sedan hur tillverkarna får fram dessa är tämligen ointressant. På samma sätt som antal reläer eller kondensatorer. Tekniskt trams som fotografen egentligen inte har någon anledning att känna till. Visserligen påverkar storleken "brännviddsförlängningen" men detta borde man kunna förklara på annat sätt i stället.
Sedan när det gäller formen så får ju sensor mer betydelse för fotografen. Vill jag fota helt kvadratiskt eller avlångt eller varför skulle man inte kunna börja med cirkulära sensorer? Eller vill vi bara ha en enda form?
Om man vet antalet pixlar, brännviddsförlängning och ISO egenskaper är väl infon om vad det sitter för sensor i kameran helt ointressant annat än för tekniknördar.
Hur menar du? Om jag aldrig printar större än A4 eller bara visar mina bilder på en skärm, vad skall jag då med 36MP till? Jag la dessutom till att det berör gemene man, Inte vi nördar på FS.
För att gå tillbaka till min dotter som får agera medelsvensson. Trots att hon förmodligen har större krav på prylarna än många medelsvenssons pga mig så har hon inte en susning om hur många pixlar hon egentligen behöver. Inte heller har hon stött på några begränsningar av det ännu. Hon föredrar min D700 före hennes egen D100 då hon tror att de fler pixlarna är bättre men hon har som sagt än så länge inte stött i taket ännu med D100:an så....Hon lägger upp bilder på webben, klipper och klistrar i PS. Skriver ytterst sällan ut något så 6MP räcker med råge......
Jag tror ju inte att D800 (eller en "D4") riktar sig mot normalkonsumenten... Kameran jag använder MEST just nu, en D7000, är MYCKET mer kapabel än vad de allra flesta någonsin kan tänkas behöva.
Och har man inte ett professionellt intresse tjänar man i stort sett ALLTID mycket mer vad det gäller bildkvalitet på att köpa skarpare, snabbare gluggar än på att gå upp till det femdubbla kamerapriset.
De allra flesta klarar sig mer än väl med en Nikon 1-serie kamera, eller en riktigt kompetent kompakt - som t.ex Oly XZ1, Pana LX5 eller en Canon G12. Det är inte direkt den kundgruppen D800 är inriktad mot.
Dr ökar med antal pixlar , läsbruset minskar och jämför du sedan mot en kamera med lägre upplösning och samma filstorlek så är det en fördel med mindre pixlar är lika med högre upplösning
Hur kan DR öka? DR är ju en kvot mellan nivån i botten där bruset tar överhanden och maxvärdet. Vi har ju sedan tidigare sagt att en större pixel kan samla mer ljus än en liten. Dvs fler fotoner per pixel. Hur i hela friden kan en mindre pixel göra att brusnivån i botten sjunker? Kan man få ner grundbruset och / eller läsbruset genom effektivare elektronik så ökar DR. Det är givet men. Samma sak med effektiv NR men det är ju fusk Eller tar läsbruset över på lägre förstärkningsnivåer, dvs på låga iso. JOAKIM!!!!!!! Förklara!!
Att det blir bättre efter nersampling är däremot glasklart.
Vilka skall köpa D800 med 36 MP och 4 bps för 30.000 kr? Vad har de för kameror idag?
Hur många kommer att uppgradera till D800 från D3x, D700, D3 och D3s?
Om folk tror att det kommer en ersättare för D700 efter årskiftet som ligger mer i linje med tidigare förväntningar kommer också dessa personer att vänta.
Nikon måste se till helheten beträffande sitt DSLR-sortiment. En kamera med 36 MP är en nischprodukt och då borde också Nikon ta bra betalt för denna. D3s kan Nikon också ta ett högt pris för medan D700 är en instegsmodell och kräver lägre pris och marginal.
Om D800 med 36 MP kostar 30000 kr medför det en prispress på hela FX-sortimentet. En D4:a på 18 - 24 MP kan inte kosta 55.000 kr som D3s gjorde vid introduktion och en ersättare till D700 på säg 18 MP kommer att pressas ned till under 20000 kr.
Eftersom det totala antalet FX-kameror inte kan öka så mycket (antalet proffsfotografer och entusiaster ökar föga) gäller det för Nikon att fortsätta sin Ad Value-strategi och söka hålla uppe priserna.
Jag undrar också hur i helsike detta kan gå till. Då måste ju en sensor med mindre pixlar ha större full well capacity per yta.
Om pixeln blir "full" tidigare så spelar det ju ingen roll att läsbruset minskar. Man har bara flyttat DR från att kunna hålla högdagrar bättre till att brusa mindre i skuggorna.
En utbränd yta är ju liksom utbränd. Det är ju bara att se på hur kompaktkameror hanterar högdagrar, vilket oftast är en ren katastrof jämfört med en större sensor (som har mycket större pixlar).
Men det förutsätter i så fall att om en pixel "svämmar över" så hamnar de laddningar den skulle ha hållit istället i omgivande pixlar. Det låter rätt osannolikt att det skulle funka så, men det är förstås inte omöjligt.full well är den max laddning som kan hållas innan utläsning styrd av en kondensators storlek , hur snabbt den laddas beror på QE dvs hur effektiv är sensorn/ytenhet att omvandla fotoner till elektroner, du kan slå ihop laddningarna från fler och mindre pixlar med mindre laddning och dessa var och en med lägre läsbrus så erhåller du större dynamiskt omfång från sensorn med fler och mindre pixlar pga lägre läsbrus
Jovisst, men kompaktkameror har ju betydligt sämre högdagertolerans, trots att de är effektivare per ytenhet.vad det gäller ditt andra stycke så stämmer det inte , se storleken på dagens enskilda pixlar vad det gäller tex D3x och d7000 och nu 24Mpixelkamerorna som kommer.Alla har små pixlar i jämförelse med äldre kameror och större t DR pga en utläsning som medför lågt läsbrus
Men det förutsätter i så fall att om en pixel "svämmar över" så hamnar de laddningar den skulle ha hållit istället i omgivande pixlar. Det låter rätt osannolikt att det skulle funka så, men det är förstås inte omöjligt.
Jag menar alltså att om en pixel med storleken A kan hålla 100 laddningar så kan antagligen en pixel med storleken A/4 bara hålla 25 laddningar. När den 26:e laddningen skulle ha uppstått, vad händer då? Pixeln är mättad och för att erhålla samma DR som med större pixlar så bör ju den laddningen hamna i närmast liggande pixel istället.
Tillägg: DR kanske är ett dumt sätt att beskriva det, eftersom man kan sänka exponeringen och eventuellt fiska ut lite mer detaljer i skuggorna istället. Men om man exponerar efter ett och samma ISO-tal (alltså en viss bländare och slutartid) så kan jag inte begripa hur de små pixlarna ska kunna ta hand om lika mycket ljus utan att det blir helt vitt, tidigare än med stora pixlar.
Jovisst, men kompaktkameror har ju betydligt sämre högdagertolerans, trots att de är effektivare per ytenhet.
Förkortat.....Mindre pixlar HAR nästan i alla fall jag känner till ett högre FWC/mm2, iaf inom samma tillverkare/samma generation.
Ex:
D90 - 30k FWC * 33k p/mm² = 1000M e- /mm²
D700 - 56k FWC * 14k p/mm² = 793M e- /mm²
.