Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Är detta det bästa en yrkesfotograf kan prestera med en D800?
Totalt ointresserad av vilket stativ och vad det är gjort av!

Tror nog att svaret var lite mer riktat till mig, eftersom jag visade intresse för lämpligt stativ till D800 + 70-200. Och nu fick jag ett svar på att ulso kör med ett stativ som han tycker fungerar bra för kombinationen. Det var ungefär såna svar jag ville ha. Lite mänskliga åsikter, inte bara siffror som säger att jag måste ha minst detta stativet för att det ska bli stabilt o.s.v.
 
En hel del djurbilder under senaste dagarna med D 8oo och 70-200 men TC 1,7.
Manfotto Carbon 441 staviv med 460 Mg huvud, allt lättvikt.
Lättanvändt och lätt.

Grannens katt som spanar in bytet vid mitt fågelbord

Tack för din kommentar, känns det stabilt även för längre exponeringar, flera minuter t.ex.?
 
Ett annat prisvärt tips på stativ är ett Benro C-2580. Jag har föregångaren till en D300s och använder det upp till 300 mm på den, det motsvarar alltså ungefär om du skulle ta en bild på 200 mm med D800 och beskära till 8-10 megapixel. Det fungerar riktigt bra, speciellt om man ser till vad det kostar! Ett Gitzo är mer lättjobbat och ett lika stabilt väger mindre men kostar desto mer.

Tänk också på att kulleden är lika viktig som resten av stativet, enligt min erfarenhet borde leden ligga på 50 % av totalpriset. Själv använder jag en Really right Stuff BH-55, en av de bästa lederna på marknaden. Också en av de dyraste....

Sedan är snabbfästen av Arca-Swiss typ eller något liknande mycket trevligare än den typen som bland annat Manfrotto och Gitzo använder på sina leder.
 
Tack för din kommentar, känns det stabilt även för längre exponeringar, flera minuter t.ex.?
Stativet är stabilt, men framförallt lätt för att det är i colfiber.
Till tyngre jobb använder jag Manfrottos 167 staitv, men det väger ca 8 kg.
Kör man med spegeluppfällning så är colfiberstativet fullgott till långa exponeringra.

staika svar var väldigt underligt.
'
/ulf
 
Ett annat prisvärt tips på stativ är ett Benro C-2580. Jag har föregångaren till en D300s och använder det upp till 300 mm på den.....

Har du koll på deras Alu-varianter?
Såg att t.ex. A3580T verkar stabilt, inte jättetungt. Erfarenheter?
Visst väger det 300g mer än motsvarande i kolfiber men det kostar en tredjedel av kolfibervarianten.
Övriga skillnader i stabilitet? Dämpning?
 
Vikten på ett sånt stativ bekymrar mig inte alls, det är snarare positivt med lite extravikt. Däremot är kolfiber styvare och dämpar bättre än alu. Dock har jag bara pillat lite på deras alu-stativ men egentligen aldrig använt dem. Benlåsen och så verkar vara desamma och de är av bra klass.

Jag har ett ultralätt Gizo 1542 T också, när jag ska bära grejerna, men det skulle jag inte rekommendera som enda stativ till en 70-200 även om det funkar rätt bra för till och med 3-400 mm ned till 1/30 sek ungefär. Upp till 50-80 mm är det egentligen allt jag behöver fast det saknar lite maxhöjd jämfört med det stora.
 
Jo jag har också upplevt det. Men den liigger bara på gränsen och hellre det än att den skulle underexponera. Jag har alltid exponerat så att histogrammet legat lite åt höger för att få teckning i skuggorna. Lite överexponering går att rädda men inte underexponering.

Jag skulle säga precis tvärt om, lite överexponering kan man inte rädda medans ganska mycket underexponering går att rädda.

/Karl
 
Jag har ett Gitzo 2531 Mountiner kolfiberstativ med borttagen mittpelare. Har istället satt dit en Markins TB-21 stativbas. Med kulled RRS BH-40 får jag ett mycket lätt systematic som med kula väger ca 1,8 kg. Stativet är specat till 12 kg och kulan till 8kg. Kulan låser stenhårt. Ett dyrt men mycket bra lättviktsalternativ som samtidigt klarar en D3S med 70-200 2,8 utan några problem. Kör också med Optipods platta o fästen. Med tanke på vikten är det naturligtvis inte optimalt ur stabilitetssynpunkt, men man får ett lätt och mångsidigt stativ som alltid hänger med.
 
Inget äkta systematic men ur ren fotosynpunkt uppnår man med min lösning samma stabilitet som med systematic - konstruktionerna och man kan fota från riktigt låga positioner. Funkar iofs utan TB-21 tack vare att Gitzo kör med groundlevel set men det blir lite rackligare konstruktion då vingmuttern för pelarlåset fortfarande sitter kvar.
 
Jag skulle säga precis tvärt om, lite överexponering kan man inte rädda medans ganska mycket underexponering går att rädda.

/Karl

Precis min erfarenhet med denna kamera. Verkar finnas mycket information i skuggpartierna medans det som är utbränt verkligen blir fult vitt.
 
Precis min erfarenhet med denna kamera. Verkar finnas mycket information i skuggpartierna medans det som är utbränt verkligen blir fult vitt.

Stämmer bra det. I skuggpartierna kan jag hämta upp mycket med D800, men vid överexponering är det kört, är det utbränt i det vita så är det förlorat.

Leif
 
bara flika in med en fråga, hörde att D800an har barnsjukdomar, har många av er råkat ut för det eller?,,dvs kameran hänger sig tydligen? eller nått annat?
 
Tack för din kommentar, känns det stabilt även för längre exponeringar, flera minuter t.ex.?

Jag har stabil tredel och markins m10 vilket är en skön kombination. Den är dessutom vacker att se på.
Inte ett snabbjobbat stativ och lite större i omfång än andra men det sticker ut i mängden

Det är .... Stabilt :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar