Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Någon som har en åsikt?

Nu har jag inte D800 men andra Nikon. Min erfarenhet är att de i snitt överexponerar ca 1/2 steg och i motljus ngt mer. I motlljus drar jag ner exp, med mellan 0,7-1 steg för att undvika utblåsta högdagrar
(Exponeringsmätning =vanlig genomsnittlig mätning)

Nu har jag inte D800 men andra Nikon. Min erfarenhet är att de i snitt överexponerar ca 1/2 steg och i motljus ngt mer. I motlljus drar jag ner exp, med mellan 0,7-1 steg för att undvika utblåsta högdagrar
(Exponeringsmätning =vanlig genomsnittlig mätning)

Japp precis vad jag upplever. Kanske för att jag varit van Canon som jag reagerade. Det finns som tur är en allmän inställning där man kan "exponeringskompensera" ett grundläge. Tycker annars att exponeringen är väldigt jämn på kameran.

Klockan är snart 19:00 och det betyder att folk har börjat komma hem från jobb. Fortfarande ingen som hört av sig ang kameran som finns i Borlänge! Jag frågar en gång till, mina damer, mina herrar DET FINNS EN HELT NY D800 I BUTIK I BORLÄNGE! Den som vill ha den måste pma mig med ett fullständigt namn så att ni kan hämta ut den. Jag kanske frågar igen lite senare, men det börjar bli tröttsamt :-(

Varför köper du inte den själv och säljer på blocket? =)
Då kan du ju tjäna en slant på de som inte orkar vänta.

Varför köper du inte den själv och säljer på blocket? =)
Då kan du ju tjäna en slant på de som inte orkar vänta.

Men om ingen vill köpa den ny från butik så vill dom väl inte köpa den av mig heller? Känns ju som att dom flesta seriösa spekulanter hänger på fotosidan. Jag varken vinner eller förlorar på att nån köper den. Det handlar ju om att den är en bristvara och nu har nån chansen att få den. Jag begriper ingenting, det är ju bara 62 pers som har den registrerad här på fotosidan. Enligt vissa inlägg i den här tråden lät det som att det skulle vara tusentals människor som skulle slänga sig över D800:eek:r :)

Men om ingen vill köpa den ny från butik så vill dom väl inte köpa den av mig heller? Känns ju som att dom flesta seriösa spekulanter hänger på fotosidan. Jag varken vinner eller förlorar på att nån köper den. Det handlar ju om att den är en bristvara och nu har nån chansen att få den. Jag begriper ingenting, det är ju bara 62 pers som har den registrerad här på fotosidan. Enligt vissa inlägg i den här tråden lät det som att det skulle vara tusentals människor som skulle slänga sig över D800:eek:r :)

Det är ju möjligen så att marknaden är mättad i Borlänge. Hade det varit i en Falubutik så hade jag slagit till.

/Karl

Jo, grejen är väl att det är en bit att åka till Borlänge och det är inte alla som har tid menar jag. Finns den däremot på blocket i Stockholmsområdet för 26-27k så tror jag nog du hittar en köpare.

Är det bara jag eller tycker ni att D800 ligger på gränsen till överexponering. Har bara kört matrix läget än så länge men undrar vad ni tycker. Jag har ställt om den generella tuningen ett halvt stop.

Jag fotade trädgården i solsken nyss. Den ligger ungefär 1/3 steg över D700 om jag får gissa.

Bra, då är det ju ett icke-problem för dig. Så även för mig. Använder själv gärna AF-S men i princip aldrig med annat än mittersta AF-senosr. Och i AF-C existerar inte problemet för mig heller. Så det är ett icke-problem för mig också.

Men man blir ju nyfiken på orsaken.

Mvh//Lennart

...men jag stör mig ändå på tanken att något kanske är fel så jag ska försöka få fram felet i AF-S-läget.

...men jag stör mig ändå på tanken att något kanske är fel så jag ska försöka få fram felet i AF-S-läget.

Ja om du bankar kameran hårt i ett bord några gånger så kommer nog felt upp idagen. Jäkla konstigt att sånt här dyker upp vid varje ny lansering. Sen undrar man ju om Nikon möjligtvis kommer att säga till när felet är åtgärdat och vilka serienummer som drabbats för en tänkbar service. Dom tillverkar ju på högtryck så massor av kameror är ju påväg ut och skulle man bli erbjuden en nu så drar man sig lite för att ev. invänta en helt fungerande kamera.

Är det samma fel på D800E någon som vet ?
Mvh. /LEE

Men jag tycker ofta D700 är lite för mörk, så om D800 är 1/3 steg över D700 så ser jag det som possitivt.

/Karl

Min D700 stod nästan jämt på +1/3.

D800 på noll men ändå "blöder" blommor. Jag har dock bara fotat 400 bilder, det kan ha varit förhållandena.

16-35 på D800 känns inte bra skärpemässigt. Provade 14-24 (på en annan D800) igår och det var bättre.

Att blommor blöder kan avhjälpas med underexponering eller att du väljer en större arbetsfärgrymd och justerar bilden och för att sedan profa in färgerna till den mindre och konvertera

Betydligt bättre att göra det med hjälp av att använda en större färgrymd, som t ex Prophoto RGB, än att underexponera. Sedan kan du ta ner mättnaden i dessa färger med t ex Nyans/mättnad. Nackdelen med detta är bara att om det är röda färger som är för mättade och du drar ner dem, så kommer också de mindre mättade röda färgerna tappa i mättnad.

Jag har gjort ett litet makro som skapar en mask baserat på bildens mättnad. Så när du drar ner mättnaden påverkar du bara de mest mättade färgerna. Du hittar makrot och en beskrivning av hur du använder det på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden

Borta med vinden

Ringde butiken och sa att jag inte längre var intresserad av D800:an, " det är ok, vi ringer bara till nästa på listan" sa dom. Jag är ledsen för att ni som så sjukt gärna ville ha den blev utan :-(

Ringde butiken och sa att jag inte längre var intresserad av D800:an, " det är ok, vi ringer bara till nästa på listan" sa dom. Jag är ledsen för att ni som så sjukt gärna ville ha den blev utan :-(

Då fanns det ju fortfarande marknad i Borlänge, bara att du stod först i kön på att köpa.

Själv avvaktar jag lite, inte för att jag tror att D800 inte är bra, utan för att de ska få lösa sina leveransproblem och ev. barnsjukdomar med firmware eller bättre kontroller i fabrik så att man får ett bra exemplar direkt. + Att det blir en ganska stor investering med kameran + objektiv eftersom jag kommer från enbart DX objektiv förut. Har ju bara börjat köra Nikon sen September eller nåt sånt. Och då blev det D7000.

Att då köpa en D800 för att köra med mitt 18-105 VR och 35/1.8 är ju nästan helgerån.

Nej, då blir det nog 16-35 och 70-200 och då är det runt 40k + moms, vilket är ganska mycket för mig som inte direkt jobbar med foto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar