iSolen.se
Guest
Jo, jag har verkligen sneglat på den gluggen, men blev aningen avskräckt av de resultat jag fick. Hade själv tidigare den gamla 17-35/2.8 från 1998 och den var ju bättre i många avseenden.
För övrigt blev min kompis nöjd med 14-24:an men inte supernöjd. Orsaker: Flare-känsligheten och i hans fall (främst landskapsfoto) så saknar han möjligheten att montera ett bra polfilter på det objektivet.
De 2 gluggar jag blev mest nöjd med ihop med D800 var det manuella Zeiss Distagon 35/2.0 ZF och Nikons nya 60/2.8 AF-S G ED. Troligen blir det en fast vidvinkel framöver, men jag saknar en bra zoom som inte kostar skjortan.
//Lennart
17-35:an verkar inte finnas att köpa längre...
Jag får helt enkelt lära mig att gränserna med D800 är lite snävare än med D700/D4. Högre upplösning måste få ha sitt pris.
Har photoshoppat lite mer bilder nu och tror mig se ett mönster, det är objekt som är ur fokus som blöder och solsken har definitivt med saken att göra.
Man kan minska exponeringen före man tar bildern, eller ironiskt nog, ÖKA den (jag drar förstås i kurvorna) efter att bilden är tagen för att minska kanteffekterna runt blödningen.
"Blödning" är nog fel ord, det nog bara överexponering som syns lite tydligare än vanligt., det är inte "blooming"
Så här blev resultatet av en av bilderna med problemet:
http://i.istockimg.com/file_thumbview_approve/20316055/2/stock-photo-20316055-flowers-in-garden.jpg